Ciąg dalszy negatywnych nastrojów. Wskaźniki NHT znów po pesymistycznej stronie. Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

Wrześniowy odczyt wskaźnika nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) wśród prowadzących małe sklepy wyniósł 27,1 pkt. i był najniższym odczytem w tym roku. Jedynie 6,3% badanych oceniło wrzesień lepiej niż poprzednie okresy. Poprawy w październiku oczekuje tylko 11,7% detalistów. Wskaźnik wyprzedzający za październik (NHT+) wyniósł natomiast 34,4 pkt. w skali od 0 do 100.

Na rynku panują pesymistyczne nastroje, mimo że we wrześniu zaobserwowaliśmy wzrost obrotów w tym kanale sprzedaży o 2,5%. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, wartość sprzedaży wielu kluczowych kategorii, w tym wyrobów tytoniowych (-2,3%), piwa (-7,4%) czy wódki (-4,7%) charakteryzowała się spadkiem sprzedaży.

– Na wzrost całkowitych obrotów we wrześniu wpływała grupa produktów świeżych, które częściej niż rok temu pojawiały się na naszych paragonach w handlu tradycyjnym. Także alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery zanotowały wzrost wartości sprzedaży o 8,5%. Z naszych danych wynika, że w handlu tradycyjnym liczba transakcji jest od kilku tygodni mniejsza niż przed rokiem, choć jednocześnie nasz koszyk nie zmienia się, jeśli chodzi o jego wielkość. Rosnące ceny powodują jednak, iż za podobny koszyk jak przed rokiem płacimy obecnie o ponad złotówkę więcej – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

(Informacja prasowa M/platform)


Współpraca