Co szósty Polak kupuje w sieci
14.07.2020 -
Pandemia sprawiła, że w sieci kupuje co szósty Polak – wynika z badania Santander Consumer Banku. Na wsi zakupy online robi 17% mieszkańców, w średnich miastach, jak np. Kielce czy Radom odsetek ten wynosi 9% – czytamy.
Według najnowszego raportu Santander Consumer Banku (SCB) "Polaków portfel własny – wyjątkowe lato", co szósty Polak deklaruje, że kupuje w sieci więcej niż przed pandemią (16,3%), a ponad 4% zamawia w ten sposób zakupy spożywcze z dostawą do domu.
Jak wskazała Agnieszka Kociemska z Consumer Banku, zwiększone zainteresowanie e-zakupami widać szczególnie wśród najmłodszych badanych w wieku 18-29 lat. – Niemal co trzeci z nich kupuje teraz częściej online, a prawie 13% korzysta z opcji dowozu zamówionych w ten sposób artykułów spożywczych – podała.
Według badania, w czasie pandemii e-zakupy zyskały na popularności także wśród 30-latków i 50-latków (odpowiednio 17,2 i 15,6%).
Najmniej entuzjazmu handlem online wykazują seniorzy powyżej 70. roku życia (niecałe 2%), co nie przeszkadza im korzystać z sieci w celu zamówienia zakupów z dostawą do domu (ok. 8%). Co ciekawe, są oni drugą grupą wiekową po najmłodszych badanych, która najchętniej korzysta z tego rozwiązania – czytamy.
Jak wynika z danych zebranych przez SCB, e-zakupy zyskują na popularności przede wszystkim wśród mieszkańców większych aglomeracji. Wskazało tak 27% badanych mieszkających w dużych miastach, takich jak Katowice, Wrocław, Gdańsk i niemal 26% osób z metropolii – Warszawy, Łodzi czy Krakowa. To również tam najczęściej kupuje się przez internet żywność z dowozem do domu, o czym świadczy 10% wskazań.
"Co ciekawe, z badania wynika, że na wsi zakupy online robi 17% mieszkańców, tymczasem w miastach średniej wielkości, np. Kielcach czy Radomiu, odsetek ten wynosi niespełna 9 proc" – czytamy.
Autorzy raportu wskazują ponadto, że mimo zniesienia części obostrzeń takich jak np. limity liczby klientów w sklepach stacjonarnych, strach wywołany koronawirusem sprawia, że Polacy chętnie dostosowują się do nowego reżimu sanitarnego.
Ponad połowa ankietowanych deklaruje, że stara się kupować jak najwięcej produktów w jednym sklepie (56%). W miarę możliwości unikamy również płatności gotówką (48,3%).
Trzy czwarte badanych deklaruje, że każdorazowo przy wejściu do sklepu zakłada rękawiczki i korzysta z dostępnych tam płynów dezynfekujących (niecałe 73%).Jednak z przestrzeganiem tej zasady największy problem mają ludzie młodzi w wieku 18-29 lat (57,1% wskazań) oraz stanowiący tzw. grupę ryzyka seniorzy (69,5%) – czytamy.
Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu "Polaków portfel własny – wyjątkowe lato", przeprowadzone zostało przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski, wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowane było na przełomie maja i czerwca 2020, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI).
(14.07.2020 za PAP)