Danone: Wartość segmentu mlecznych produktów świeżych wzrosła o blisko 10 proc.

Pierwsze półrocze 2024 r. minęło zgodnie z przewidywaniami. Kwestie środowiskowe, ekonomiczne oraz te wynikające z polityki UE zajmowały – i nadal zajmują - czołowe miejsce i mają wpływ zarówno na biznes, jak i na konsumentów - mówi Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój.

Rozwój rynku mlecznych produktów świeżych i białkowych
Wysoka zmienność kontekstu nie przeszkodziła jednak wzrostowi kategorii – zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Kategoria świeżych produktów mlecznych w pierwszym półroczu 2024 roku była warta 3,7 mld złotych, co oznacza wzrost o 9,4% w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży wolumenowej na poziomie 6,6% w porównaniu do roku poprzedniego. Oczywiście nie wszystkie segmenty rosły w tym samym tempie. Najszybciej rośnie sprzedaż deserów mlecznych i jogurtów pitnych – odpowiednio 17,7% i 17,3% w ujęciu wolumenowym.

Pierwsze półrocze 2024 roku to także kontynuacja trendów w zakresie zwiększonego zainteresowania konsumentów produktami wysokobiałkowymi. Przełożyło się to na sprzedaż wartościową segmentu na poziomie 771 mln złotych. Asortyment ten odpowiada już za 16,6% wolumenu sprzedaży w kategorii świeżych produktów mlecznych, osiągając wzrost sprzedaży na poziomie 42,4%. Dla porównania  klasyczne produkty mleczne, nie klasyfikowane jako wysokobiałkowe, odpowiadające za 83,4% wolumenu sprzedaży, cechuje tendencja wzrostowa na poziomie 1,5% mówi Marek Sumiła
 
Podkreśla, że w budowaniu rynku produktów mlecznych partycypuje Danone. W pierwszej połowie tego roku udziały spółki stanowiły 13,3% pod względem wolumenowym oraz 17,9% pod względem wartościowym, co przełożyło się na sprzedaż na poziomie 0,7mld złotych.

Zainteresowanie produktami wysokobiałkowymi utrzyma się
Zapytany, jakie Danone ma prognozy i przewidywania na drugie półrocze, powiedział, iż firma przewiduje, że utrzyma się zainteresowanie produktami wysokobiałkowymi. Konsumenci, którzy po pandemii coraz częściej dbają o zdrowy styl życia, w tym regularną aktywność fizyczną, będą jeszcze częściej po nie sięgać.

Obserwujemy też - i w naszym przekonaniu będziemy nadal obserwować dalszy wzrost kategorii roślinnej, która po chwilowym zahamowaniu znów zaczyna rosnąć. Jest to związane m.in. z postpandemicznymi zmianami w nawykach zakupowych Polaków. Uwzględnianie produktów pochodzenia roślinnego w diecie również jest związane z chęcią zadbania o zdrowy tryb życia – ograniczamy spożycie mięsa, nawet osoby, które nie są wegetarianami wprowadzają do jadłospisu roślinne opcje. W pierwszym półroczu 2024 roku kategoria produktów roślinnych odnotowała wzrosty sprzedaży o 12% w ujęciu wolumenowym i 7,5% w ujęciu wartościowym mówi dyrektor zarządzający Danone

W jego opinii, na tak dynamiczny wzrost wpływa sprzedaż napojów roślinnych, które wciąż mają w niej największy udział – ponad 77%.

Warto odnotować, że w pierwszej połowie roku sprzedało się ponad 30 mln litrów napojów roślinnych. Numerem jeden w tej kategorii wśród producentów markowych jest należąca do Danone marka Alpro, odpowiadająca za prawie jedną trzecią sprzedaży wartościowej całej kategorii (32,6%). Pozycję tę zawdzięcza sprzedaży napojów roślinnych i roślinnych alternatyw dla jogurtów – odpowiednio na poziomie 34,6% oraz 32,7%.
 

Współpraca