Dlaczego roślinne zamienniki nabiału będą rosły w siłę?

30.06.2021 -

Zdaniem Honoraty Jarockiej z Mintela, inwestycje w rozwój półki zamienników dla produktów nabiałowych są obecnie nieuniknionym procesem.

Rośnie sprzedaż roślinnych zamienników nabiału w całej Europie

  • Włączanie do codziennej diety większej ilości produktów roślinnych jest efektem zmiany świadomościowej i rosnącego zainteresowania tematem zdrowia i dobrego samopoczucia
  • Europejskie dane Mintel mówią o tym, że głównymi czynnikami motywującymi, które stoją za zakupem alternatyw dla nabiału jest właśnie zdrowie, kwestie środowiskowe i dobrostan zwierząt.

W Wielkiej Brytanii sprzedaż alternatyw mleka wzrosła w 2019 o 28,3%, a około jedna trzecia gospodarstw domowych w tym kraju kupuje mleka roślinne. Podobnie wygląda sytuacja w Polsce - według analiz Euromonitor, w 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów (bez sprzedaży w gastronomii) wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej. Producenci wyrobów mlecznych mogą znaleźć w tym trendzie również szansę dla siebie i zamiast zwalczać roślinną konkurencję, otworzyć własne linie produktów roślinnych. Prekurowem roślinnych zamienników nabiału w naszym kraju była OSM Łowicz ze swoją marką Bez Deka Mleka. Również Hochland, Bakoma, Polmlek czy Mlekpol dostrzegają potencjał w tym segmencie i wprowadziły bądź przygotowują się o wprowadzenia do swojej oferty zamienników roślinnych.

- Jeżeli rynek zamienników roślinnych produktów nabiałowych będzie rósł, to Mlekpol będzie chciał w nim uczestniczyć. Mamy duży potencjał, który nawet pozwoliłby na wydzielenie jednego z trzynastu zakładów, który mógłby zostać przeznaczony na produkcję tych zamienników - mówi Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol.

Potencjał roślinnych zamienników

- Umasowienie konceptu roślinności napędza innowacyjność w wielu kategoriach, z naciskiem na zamienniki dla produktów mięsnych oraz nabiałowych. Włączanie do codziennej diety większej ilości produktów roślinnych jest efektem zmiany świadomościowej i rosnącego zainteresowania tematem zdrowia i dobrego samopoczucia, w tym naturalnego wspierania odporności - zauważa Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel.

Dane konsumenckie Mintel pochodzące z marca tego roku wskazują, że 41% Polaków planuje w ciągu następnych 12 miesięcy jeść więcej produktów o wyższym profilu odżywczym (np. bogatych w witaminy i minerały). Dodatkowo, 16% deklaruje, że pragnie jeść mniej lub nie jeść wcale produktów odzwierzęcych. Co warte odnotowania, odsetek odpowiedzi twierdzących rośnie do 24% w grupie wiekowej 65+, wskazując na potencjał związany z adresowaniem potrzeb tej grupy odbiorców.

Coraz więcej nowości na rynku zamienników nabiału

Zdaniem Honoraty Jarockiej, inwestycje w rozwój półki zamienników dla produktów nabiałowych są obecnie nieuniknionym procesem. Wprowadzają różnorodność i możliwość wyboru, a co za tym idzie możliwość dywersyfikacji stylu odżywiania. Według informacji pochodzących z Globalnej Bazy Nowych Produktów firmy Mintel (Global New Products Database), liczba nowości w kategorii zamienników dla nabiału (napoje i jogurty) w Polsce wzrosła aż o 158% w okresie maj 2018 - kwiecień 2021. Przewiduje się dalszy dynamiczny wzrost tej kategorii, akcentując możliwości w pozostałych segmentach, takich jak sery czy lody.

- Patrząc na strategie producentów, ostatnie lata przyniosły zwiększony nacisk na atrybuty prozdrowotne i prośrodowiskowe. Jest to spójne z preferencjami i oczekiwaniami konsumentów. Europejskie dane Mintel mówią o tym, że głównymi czynnikami motywującymi, które stoją za zakupem alternatyw dla nabiału jest właśnie zdrowie, kwestie środowiskowe i dobrostan zwierząt - zaznacza analityk Mintelu.

(30.06.2021 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca