Jak zamknięcie restauracji i hoteli wpływa na sektor mleczny?

22.04.2021 -

Częściowa utrata sektora HoReCa bez wątpienia była i nadal jest poważnym problemem dla wielu zakładów. Sprzedaż na wynos nie zastąpi normalnego funkcjonowania, a zamknięte hotele, unieruchomiona branża eventowa i cateringowa nadal jest uszczerbkiem na dochodach wielu zakładów mleczarskich - mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka.

- Już dziś wiemy, że wiele firm z sektora HoReCa nie podniesie się, wiele restauracji już zostało zlikwidowanych i zapewne wiele czasu minie, zanim odbudujemy ten sektor po pandemii - podkreśla Maliszewska.

Z drugiej strony, pandemia zamieszała w kanałach dystrybucji, ale też pokazała, że gotowanie w domu, „eksperymentowanie” w kuchni stało się nie tylko koniecznością, ale tez ogromną przyjemnością. - Oczywiście w całej sytuacji największy problem w początkowym etapie odczuły firmy, których produkcja nastawiona była na sektor HoReCa w znacznej części. Te spółdzielnie rzeczywiście odnotowały spadek sprzedaży, ale szybko zmieniły swoje oferty i dziś zupełnie dobrze oceniają 2020 rok - zauważa dyrektor PIM-u.

Zwraca uwagę, że zmieniając swoje nawyki, konsumenci zaczęli robić więcej zakupów przez Internet. - Oczywiście daleko nam jeszcze do takiego rynku sprzedaży internetowej, jak to mamy np. W Chinach, ale coraz więcej osób wybrało właśnie ten kanał dokonywania zakupów. Ale cały czas jesteśmy tradycjonalistami i lubimy zakupy w sklepach tradycyjnych - dodaje.

- To co zaobserwowaliśmy w czasie pandemii dużo częściej konsumenci sięgali po śmietany, produkty fermentowane, masło. To może świadczyć, że polubiliśmy gotowanie w domu. Popularne stały się blogi i portale kulinarne, dlatego część naszych firm natychmiast to wykorzystała oferując konsumentom szereg publikacji czy filmów o tematyce kulinarnej z wykorzystaniem mlecznych produktów do przygotowywania posiłków w domu. To także świadczy o tym, że zakłady mleczarskie doskonale śledzą trendy i zachowania konsumenckie dostosowując swoją ofertę do oczekiwań rynku - puentuje Agnieszka Maliszewska.

(22.04.2021 za portalspozywczy.pl)


Współpraca