Jaka jest świadomość ekologiczna konsumentów?

11.05.2021 -

Budząca się w Polakach świadomość ekologiczna ciągle jeszcze zbyt słabo jest widoczna w ich zwyczajach zakupowych- mówi w rozmowie z serwisem GOZ dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym zauważa, że z badań różnych ośrodków badawczych wyłania się niejasny obraz świadomości ekologicznej polskich konsumentów.

- Według badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, przy wyborze produktów codziennego użytku, takich jak żywność czy kosmetyki, Polacy kierują się przede wszystkim ceną i składem produktu. Kwestie związane z ekologią, w tym dotyczące wpływu produktu czy jego opakowania na środowisko naturalne, są dla nich stosunkowo mało istotne - mówi.

- Równocześnie, Polacy chętnie korzystają z używanych produktów. Z drugiej ręki najchętniej kupowane są samochody, książki i ubrania oraz meble. Preferują natomiast nowy sprzęt sportowy i AGD. Niemal połowa naprawia posiadane przedmioty, ale blisko 40% przyznaje, że kupuje więcej niż potrzebuje. Tłumaczą to głównie atrakcyjnymi promocjami i złymi nawykami - dodaje.

Ekspertka tłumaczy, że co czwarty Polak deklaruje ograniczenie konsumpcji ze względu na ochronę środowiska, a część wydatków gospodarstw domowych przesuwa się w kierunku usług.

- Budząca się w Polakach świadomość ekologiczna ciągle jeszcze zbyt słabo jest widoczna w ich zwyczajach zakupowych. Tylko 30% przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych, a tylko połowa deklaruje, że zabiera torbę wielorazowego użytku na zakupy – mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jej zdaniem proekologiczne postawy Polaków niekoniecznie idą w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko, gdyż 70% Polaków odpowiedzialność za recykling produktów przypisuje głównie producentom.

- Tylko 30% Polaków ma poczucie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne, a prawie 40% przyznaje, że wierzy, iż zmiana ich codziennych zachowań może się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska - dodaje.

- Mimo budzącej się świadomości ekologicznej i optymistycznych deklaracji dotyczących naprawiania niektórych rzeczy czy chęci ograniczenia konsumpcji, nadal brakuje pozytywnych nawyków konsumentów, chroniących środowisko naturalne, jak choćby korzystanie z toreb wielorazowego użytku - podsumowuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

(11.05.2021 za portalspozywczy.pl)


Współpraca