Lidl: Eliminujemy plastik, uczymy gospodarowania żywnością

28.05.2021 -


  • Lidl dąży do tego, aby 100 proc. opakowań marek własnych do roku 2025 nadawało się do recyklingu.



We wszystkich sklepach sieci klienci mają możliwość nabycia papierowych toreb na zakupy, plastikowych reklamówek z recyklingu oraz toreb termicznych na artykuły chłodnicze.

  • Sieć wprowadziła znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu rozpakowała z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa.

Działania związane z dążeniem do Gospodarki Obiegu Zamkniętego w obecnym świecie nie są już opcją, a koniecznością. Jakie rozwiązania związane z redukcją plastiku, niemarnowaniem żywności i efektywnością energetyczną oraz innymi elementami GOZ wprowadzają sieci handlowe?

- Zawsze działamy zgodnie z ideą „W trosce o lepsze jutro”. Regularnie eliminujemy plastik wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jednocześnie dążymy do wypełniania wizji „Mniej plastiku” poprzez realizację strategii REset Plastic oraz przyjęte zobowiązania: dążymy do zmniejszenia zużycia plastiku do 20% w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla do 2025 roku oraz dążymy do tego, aby 100% opakowań marek własnych Lidla maksymalnie nadawało się do recyklingu do 2025 roku - mówi serwisowi GOZ Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR, Lidl Polska.

- Odnosząc się z kolei do toreb na zakupy oraz ograniczania wykorzystywania plastiku, warto podkreślić, że rok do roku obserwujemy systematyczny spadek sprzedaży reklamówek, co wynika między innymi z rosnącej świadomości ekologicznej klientów. Zabieranie własnych toreb na zakupy również staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. We wszystkich sklepach Lidl Polska klienci mają możliwość nabycia papierowych toreb na zakupy, plastikowych reklamówek z recyklingu oraz toreb termicznych na artykuły chłodnicze. Wszystkie plastikowe torby na zakupy są wielokrotnego użytku, wykonane w 80% z surowców z recyklingu i w 100% nadające się do recyklingu - tłumaczy.

- Zachowanie najwyższych standardów produkcji toreb potwierdza certyfikat Blue Angel, który stanowi najbardziej uznane na świecie oznaczenie, skoncentrowane przede wszystkim na procesie przetwarzania surowców oraz produkcji towarów pod kątem ich wpływu na środowisko naturalne - dodaje.

Woreczki wielokrotnego użytku

- Zgodnie ze strategią REset Plastic stale dążymy do tego, aby zmniejszyć ilość plastiku, dlatego wprowadziliśmy do oferty woreczki wielokrotnego użytku na owoce i warzywa. Decydując się na ich zakup, klienci mają możliwość zrezygnowania z tzw. zrywek i tym samym włączyć się w redukcję wykorzystania plastiku. Co więcej, jako pierwsi w branży wprowadziliśmy znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu rozpakowaliśmy z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa. Informację o tym, że są to produkty BIO znajdziemy bezpośrednio na skórce - mówi przedstawicielka Lidla.

Tłumaczy, że kwestia niemarnowania żywności jest również dla sieci bardzo istotna. - Prowadzimy regularnie kampanie edukacyjne własne oraz z naszymi partnerami – informujemy naszych klientów, jak racjonalnie gospodarować żywnością oraz jak wykorzystać produkty spożywcze o zbliżającej się dacie ważności lub bardzo dojrzałe warzywa i owoce. Warto również podkreślić, że od początku istnienia Lidl Polska, czyli od 2002 roku, współpracujemy z Federacją Polskich Banków Żywności. Wspieramy również Caritas Polska - opowiada.

- Razem z tymi organizacjami prowadzimy wiele akcji charytatywnych, które mają zapewnić żywność osobom potrzebującym, jak i liczne działania edukacyjne, których celem jest uwrażliwienie na ten temat klientów. Dwa razy w roku w części sklepów Lidl odbywają się świąteczne zbiórki żywności dla potrzebujących, a każde takie działanie to kilkadziesiąt ton żywności dla osób, które jej potrzebują - dodaje.

Tańsze "nieperfekcyjne” warzywa i owoce

- Ponadto we wszystkich sklepach Lidl Polska prowadzimy akcję przecen pod hasłem „Kupuję, nie marnuję”, w ramach której w niższej cenie oferujemy świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze oraz część tzw. suchych artykułów (m.in. chleby pakowane, ciasta) o krótkim terminie przydatności. Przecena tych artykułów pojawia się przed upływem terminu przydatności do spożycia i obowiązuje do jego ostatniego dnia. Żywność przeceniana jest o 50%, a chleby i bułki o 70%. Produkty objęte przecenami zawsze znajdziemy w miejscu ich standardowej prezentacji, dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową „Kupuję, nie marnuję” - opowiada.

Lidl oferuje również po obniżonych cenach „nieperfekcyjne” warzywa i owoce. - Zainteresowaniem klientów cieszyły się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, „krzywe” buraki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. Wprowadzając je do oferty, przeciwdziałamy ich zmarnowaniu, jednocześnie wspierając polskich dostawców, którzy mieli problem ze sprzedażą tych produktów - mówi Aleksandra Robaszkiewicz.

Lidl - jakość i bezpieczeństwo produktów

- Swoje codzienne działania opieramy na strategii Komisji Europejskiej „Od pola do stołu”, która koncentruje się na zrównoważonej produkcji żywności. Dążymy również do sumiennego wypełniania postulatów przyjętych w ramach naszej Strategii CSR na lata 2020 – 2025, w tym m.in. kładziemy nacisk na jakość i bezpieczeństwo produktów oraz wartości odżywcze produktów i ich wpływ na zdrowie. W ten sposób wypełniamy również 12. cel zrównoważonego rozwoju ONZ, czyli „odpowiedzialna produkcja i konsumpcja” - tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz.

- To właśnie głównie w ramach asortymentu przyjęliśmy najwięcej zobowiązań oraz systematycznie ogłaszamy nowe. Wszystkie dokumenty udostępniamy na stronie https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj. Na stronie prezentujemy m.in. politykę zakupową „Świadome odżywianie”, pisemne stanowisko w zakresie mikroplastiku, „Zasadę należytej staranności w procesie zaopatrywania w towary”, liczne stanowiska dotyczące asortymentu jak np. owoców i warzyw, jaj, kawy kakao, herbaty oraz ryb i ich przetworów. Prezentujemy również „Deklaracja Grupy Schwarz w zakresie przestrzegania praw człowieka” i wiele innych - dodaje.

Odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych

- Zgodnie z przyświecającą nam ideą „w trosce o lepsze jutro” w sklepach Lidl Polska stosujemy ekologiczne rozwiązania takie jak odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, wykorzystywany na cele ogrzewania obiektu, rekuperacja, pełne energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektu jak i na parkingu, wraz ze sterowaniem oświetleniem mającym na celu optymalizację jego zużycia. Rozwiązania te mają za zadanie zwiększenie efektywności energetycznej obiektu, co w konsekwencji przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego - podkreśla przedstawicielka sieci.

- Flagowym projektem, stosowanym powszechnie od wielu lat są pompy ciepła jako odnawialne źródło energii. Co więcej, od tego roku wszystkie nowo wybudowane sklepy, będą posiadać instalację fotowoltaiczną, a dodatkowo zostanie ona zainstalowana w aż 60 istniejących już placówkach, co oznacza, że w 2021 roku osiągniemy liczbę ponad 120 obiektów z takim rozwiązaniem - podsumowuje Aleksandra Robaszkiewicz.

(28.05.2021 za portalspozywczy.pl)


Współpraca