Lidl testuje butelkomaty. "Zebraliśmy ponad 2 miliony butelek"

05.12.2023 -

Udostępniliśmy naszym klientom butelkomaty, do których mogą zwrócić plastikową butelkę i otrzymać za to kupon rabatowy na 5 groszy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Ustawa dotycząca systemu kaucyjnego ma wejść w życie w Polsce 1 stycznia 2025 roku. System kaucyjny ma na celu zwiększenie selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, szkła i metalu, zgodnie z wymogami unijnej dyrektywy plastikowej.

  • Zgodnie z przepisami, puste opakowania będzie można oddać do sklepu, aby odzyskać wcześniej zapłaconą kaucję. Duże sklepy, o powierzchni powyżej 200 metrów kwadratowych, będą w tym celu musiały odbierać puste opakowania. Pozostałe placówki handlowe o mniejszej powierzchni, będą mogły przystąpić do systemu i odbierać opakowania objęte kaucją na zasadzie dobrowolności.
  • Sieci handlowe już teraz zaczęły testować różne rozwiązania, w tym butelkomaty. Dzięki testom mogą sprawdzić, jak system może w praktyce działać i jak go usprawnić. Jedną z takich sieci jest Lidl Polska.

Lidl testuje 21 butelkomatów

- Lidl Polska działa w zakresie obszarów określonych w strategii CSR na lata 2020-2025. Są to: ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia i zaangażowanie w dialog. W naszej strategii duże pole zajmują działania wspierające środowisko, których podejmujemy się z myślą o przyszłości planety oraz jakości życia naszych klientów i pracowników - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

- Aby przetestować system kaucyjny, udostępniliśmy naszym klientom butelkomaty, do których mogą zwrócić plastikową butelkę i otrzymać za to kupon rabatowy na 5 groszy. Obecnie test prowadzony jest w 21 sklepach Lidl Polska - tłumaczy

- Naszym celem jest poznanie systemu kaucyjnego od strony operacyjnej – przede wszystkim zależy nam na sprawdzeniu obsługi maszyn, zapotrzebowania na miejsce w sklepie, logistyki odbioru odpadów, rozwiązań IT, a także czasu i zakresu przebudowy sklepów czy serwisu recyklomatów - podkreśla.

Lidl: klienci chętnie zwracają butelki

- Klienci chętnie zwracają w naszych sklepach butelki – dotychczas zebraliśmy ponad dwa miliony butelek w lokalizacjach, w których je zbieramy, czyli w Poznaniu i okolicach. Widzimy w tym projekcie duży potencjał edukacyjny – dzięki niemu nasi klienci mogą się dowiedzieć więcej na temat recyklingu i bardziej świadomie podejmować decyzje zakupowe - zauważa Robaszkiewicz.

- Największym wyzwaniem jest obecnie bardzo krótki okres na wdrożenie systemu kaucyjnego. Zdobyte przez nas w tym obszarze doświadczenia oraz wiedza pokazują, że najlepszym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie funkcjonowania systemu kaucyjnego co najmniej dwa lata od publikacji finalnej wersji ustawy. Taki okres dałby największe możliwości na prace formalno-prawne i organizacyjne, a także stworzenie całej logistyki zbiórki – postawienie butelkomatów, ustalenie transportu oraz systemów raportowania - podsumowuje Aleksandra Robaszkiewicz.

(05.12.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca