Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności

W 2020 r. ONZ ustanowiło 29 września jako Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności. Jak w Polsce wygląda to zjawisko? Ile żywności jest marnowane w naszym kraju i jak temu zapobiec?

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rol­nictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku 1/3 produkowanej żywności jest marnowana. Staje się to poważnym problemem w Europie, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych.

W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności. Najwięcej wyrzucają konsumenci – aż 60%, czyli blisko 3 mln ton.

– Kluczową rolę w walce z marnowaniem żywności odgrywają edukacja i zmiana postaw. Powinniśmy wyrobić u siebie odpowiednie nawyki, takie jak: planowanie zakupów, właściwe rozmieszczenie produktów w lodówce, czy też weryfikacja dat przydatności. Również nasza wiedza powinna zostać wzbogacona o przepisy kulinarne, pozwalające wykorzystać to co pozostało nam z niezjedzonych posiłków. Zmieniając nasze postawy, przyczyniamy się do ograniczenia marnowania żywnościkomentuje Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Nasza niewiedza przyczynia się również do braku dbałości o kontrolę dat przydatności do spożycia. Z badań wynika, że 64% Polaków nie wie, że informacje na opakowaniach „Należy spożyć do…” i „Najlepiej spożyć przed…” nie oznaczają tego samego, przez co do kosza często trafiają produkty wciąż nadające się do spożycia.

– Konsumenci potrzebują realnego wsparcia, by poradzić sobie z problemem marnowania żywności w domach. Bardzo cieszymy się, że możemy im pomóc, dzieląc się wiedzą i praktycznymi wskazówkamimówi Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé Polska i dodaje – Mówienie o problemie marnowania żywności jest bardzo istotne także z perspektywy naszej planety. Często zapominamy, że wyrzucając jedzenie, marnujemy nie tylko sam produkt, ale też surowce i energię, dzięki którym powstał oraz tworzymy odpady, które mają negatywny wpływ na środowisko. Dlatego każdy produkt spożywczy, który wspólnie uda nam się uratować ma ogromne znaczenie.

Przeciwdziałanie marnowaniu żywności to jedno z najistotniejszych zagadnień dla naszej sieci, które jest spójne z 12. celem zrównoważonego rozwoju ONZ – „odpowiedzialna produkcja i konsumpcja. Cel ten wyznacza kierunek naszego działania. Z naszymi partnerami, w tym z Federacją Polskich Banków Żywności, od lat realizujemy wspólne projekty oraz podejmujemy działania edukacyjne w tym zakresie. Aktualnie realizowana kampania pt. „Sztuka niemarnowania” przypomina, że zjawisko marnotrawienia żywności cały czas istnieje. W ramach kampanii dzielimy się tym, co zrealizowaliśmy do tej pory oraz edukujemy co może zrobić każdy z nas, aby włączyć się w działania zero wastekomentuje Aleksandra Robaszkiewicz Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności stał się dla Banków Żywności pretekstem do zorganizowania wydarzenia i kampanii związanej z marnowaniem żywności. Motywem przewodnim będzie Zupa Disco. Idea gotowania zupy z produktów, które udało się uratować przed zmarnowaniem powstała w Berlinie w 2012 r. W tym roku zamierzamy kontynuować tę tradycję.

Wydarzenie odbędzie się 28 września o godzinie 11:00. Zupę Disco ugotuje wg własnego przepisu Jagna Niedzielska, kucharka, doradca kulinarny, propagatorka nurtu zero waste. Wydarzeniu będą towarzyszyć panele dyskusyjne: „Jak nie marnować?”, „Należy spożyć do…” a „Najlepiej spożyć przed”. Uczestnicy wydarzenia stacjonarnego będą mieli możliwość degustacji Zupy Disco. Z uwagi na ograniczoną liczbę gości osoby zainteresowane prosimy o rejestrację Zupa Disco – Konferencje w Warszawie, 28.09.2021 – Evenea.pl.

Wydarzenie będzie również transmitowane na profilu FB FPBŻ Banki Żywności | Facebook.

Wszyscy uczestnicy będą mogli wzbogacić swoją wiedzę o przepisy kulinarne w specjalnie opracowanym e-booku, dostępnym do pobrania na stronie internatowej FPBŻ https://bankizywnosci.pl/ebook-zupa-disco/.

29 września Zupę Disco będą gotować w Polsce Banki Żywności, zapraszając do udziału lokalne społeczności. Zupa zostanie przekazana do placówek, jako wsparcie osobom potrzebującym.

Organizatorami są Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie.

Wydarzenie wspierają partnerzy strategiczni: Miasto Warszawa/Kampania „Wiem, co jem”, Winiary, Lidl oraz partnerzy wspierający: Too Good To Go, Restaurant Week.

(Informacja prasowa Federacji Polskich Banków Żywności)


Współpraca