Mleczarnia specjalizuje się w markach własnych sieci handlowych. Co jest kluczowe w tym biznesie?
Zakład Mleczarski FigAnd od ponad 30 lat specjalizuje się w produkcji galanterii nabiałowej, czyli wyrobów o wysokiej jakości i krótkich terminach do spożycia takich jak twarogi, śmietany i napoje fermentowane, oraz gotowe nadzienia kremowe i twarogowe dla branży HoReCa. Po wejściu Polski do UE firma wyspecjalizowała się w produkcji marek własnych sieci handlowych w kraju oraz za granicą.
Marki własne to produkty, które powstają na zlecenie kontrahenta, według jego wytycznych, ale nie w jego fabryce. Za produkcję produktów oraz ich jakość odpowiada współpracujący zakład.
Aby rozpocząć współpracę B2B z sieciami handlowymi musieliśmy sprostać wielu wymaganiom – nie tylko w zakresie samej produkcji, lecz także w obszarze jakości i zgodności z obowiązującymi normami. Standardem stało się posiadanie międzynarodowych certyfikatów takich jak IFS, BRC czy dokumentów potwierdzających produkcję ekologiczną, etykiety z symbolami FSC, Fair Trade, minimalizacja plastiku, stawianie na odpowiedzialność środowiskową i społeczną – mówi Leszek Figarski, Prezes Zarządu firmy FigAND
Rośnie potrzeba innowacyjności w produkcji marek własnych
Podkreśla, że kluczowa jest również zdolność do szybkiego reagowania – zarówno jeśli chodzi o modyfikację receptur, dostosowanie produktów do oczekiwań sieci, jak i reagowanie na zmieniające się trendy sprzedażowe. Coraz większą rolę odgrywa też innowacyjność.
Sieci poszukują dziś nie tylko kolejnych wariantów znanych produktów, ale przede wszystkim tych, które będą się wyróżniać i staną się liderami w swojej kategorii – również w ramach marek własnych – dodaje prezes FigarskiW opinii Leszka Figarskiego, dużym ryzykiem jednak są konsekwencje wynikające z nieprzewidywalnych problemów takich jak np. braki w dostawach, czy presja cenowa, gdyż sieci handlowe oczekują konkurencyjnych warunków współpracy, a na każde uchybienie od normy kontrakty przewidują wysokie kary pieniężne.
Szanse i zagrożenia wynikające z produkcji marek własnych
Nawiązanie współpracy z sieciami handlowymi w obszarze ich marek stanowiło dla firmy FigAND duże wyzwanie i ryzyko, ale także znaczącą szansę rozwoju. Przede wszystkim otworzyło drogę do szerokiej dystrybucji, zwiększonej obecności produktów na sklepowych półkach oraz wzrostu skali produkcji. W dobie rosnącego znaczenia marek własnych, firmy decydujące się na ten model mogą liczyć na trwałą współpracę, gdyż umowy często zawierane są długoterminowo co w konsekwencji zapewnia większą przewidywalność w prowadzeniu biznesu.Produkty oferowane w ramach marek własnych są regularnie testowane – zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i zgodności z ustalonymi parametrami. Firma FigAnd gwarantuje także dużą elastyczność i szybką decyzyjność, co pozwala sieciom reagować na zmiany trendów konsumenckich. Produkowane przez nas marki budują wartość i przewagę konkurencyjną.
Dla sieci kluczowa są jakość i transparentność
Z doświadczenia naszej firmy, mogę stanowczo stwierdzić, że trwała współpraca z sieciami handlowymi nie jest możliwa bez dwóch kluczowych elementów: transparentności i wysokiej jakości. To właśnie one stanowią podstawę długoterminowych relacji. Detaliści oczekują jasnych informacji na temat składu, źródła surowców, przebiegu procesów produkcyjnych oraz otwartości na niezapowiedziane audyty i kontrole – mówi prezes FigAND
Mają rozmach...
Prezes Figarski zauważa, że dziś sieci handlowe tworzą swoje marki z dużym rozmachem – inwestując najpierw w analizy rynku i identyfikacje potrzeb konsumenckich, poprzez dopasowany design, kampanie reklamowe, współpracę z influencerami oraz programy lojalnościowe.Produkty marek własnych nie tylko dorównują jakością tym brandowym, ale w odpowiedzi na potrzeby klientów- często je przewyższają. Firma FigAnd jest dumnym producentem marek własnych największych sieci handlowych, które często bywają inspiracją dla całej kategorii produktowej – dodaje.









