NA CO WYRZUCAMY ROCZNIE 2500 ZŁ?
W ciągu roku czteroosobowa polska rodzina statystycznie marnuje jedzenie o wartości 2500 zł. Natomiast wpływ diety i wartości odżywczych artykułów spożywczych ma bardzo duże znaczenie na zdrowie i unikanie nadwagi. To dlatego minimalizowanie zjawiska marnowania żywienia oraz wspieranie właściwych nawyków żywieniowych to priorytety dla Lidl Polska. Chcąc edukować, budować świadomość oraz wspierać konsumentów, Lidl Polska wdrożył szereg innowacyjnych rozwiązań, angażuje się w zbiórki żywności oraz uruchomił własny projekt „Kupuję, nie marnuję”. Jednym z ostatnich działań, jakie sieć podejmuje w tym celu jest kampania „Sztuka niemarnowania”, którą Lidl realizuje we współpracy z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności.
Kompleksowa strategia w walce z marnowaniem żywności
Na świecie rocznie wyrzucana jest 1/3 produkowanej żywności. W Polsce problem ten dotyczy co roku ok. 9 mln ton artykułów spożywczych. Średnio czteroosobowa polska rodzina marnuje rocznie jedzenie o wartości 2500 zł. To dlatego marnowanie żywności stanowi dla Lidl Polska problem środowiskowy, etyczny oraz finansowy. Sieć dąży do ograniczania tego zjawiska w działalności operacyjnej, a także zachęca klientów do przemyślanych zakupów i angażuje się w akcje edukujące społeczeństwo w tym temacie.
„Skala marnowania żywności na świecie, ale także w Polsce jest ogromna. Zazwyczaj jej powody są prozaiczne i w dużej mierze wynikają z niewiedzy lub braku świadomości. Chcemy wykorzystać naszą siłę i możliwość dotarcia do dużej grupy konsumentów, aby inspirować ich do takich zachowań, które przyczynią się do minimalizowania zjawiska marnowania żywności. Raz do roku we wszystkich swoich sklepach przeprowadzamy kampanię zachęcającą klientów do racjonalnego gospodarowania żywnością. Wspieramy również naszych partnerów, np. Federację Polskich Banków Żywności w prowadzeniu programów edukacyjnych dla młodzieży na ten temat” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.
W ramach działań mających na celu niwelowanie marnowania żywności, Lidl Polska angażuje się w inicjatywy ogólnopolskie oraz prowadzi własne programy. Jednym z nich jest „Kupuję, nie marnuję” – akcja polegająca na sprzedaży przecenionych nawet do 70%, ale wciąż pełnowartościowych produktów ze zbliżającym się końcem terminu przydatności do spożycia. Innym przykładem podejmowanych inicjatyw jest prowadzony wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności program edukacyjny dla szkół „EkoMisja. Nie marnuję!”. W ramach „EkoMisji” treści edukacyjne trafiły już do 35 tys. uczniów z 205 szkół zlokalizowanych w 12 województwach w Polsce. Dwa razy do roku Lidl Polska organizuje z Federacją Polskich Banków Żywności i Caritas Polska zbiórki żywności w swoich sklepach, przekazując każdorazowo kilkadziesiąt ton artykułów na rzecz najbardziej potrzebujących. Do jednych z aktualnie podejmowanych działań należy najnowsza akcja „Sztuka niemarnowania”. W ramach kampanii sieć Lidl Polska opowiada, jakie kroki podjęła wspólnie ze swoimi partnerami oraz co jeszcze da się zrobić, aby nie marnować żywności.
Sieć jest także prekursorem w promowaniu nieperfekcyjnych warzyw i owoców. Firma pomogła rolnikowi, którego plony okazały się niedoskonałe, wykupując od niego „krzywe buraki”. Akcja została powtórzona – w jej kolejnej odsłonie sieć wspólnie ze swoim dostawcą wprowadziła do sprzedaży ketchup z krzywych buraków. W asortymencie Lidl Polska pojawiły się również niewymiarowe jabłka oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze.
Lidl Polska wspiera świadome odżywianie
Dieta i wartości odżywcze artykułów spożywczych obok aktywności ruchowej mają kluczowe znaczenie dla zdrowia i uniknięcia nadwagi. Dlatego w celu promowania prawidłowych nawyków żywieniowych Lidl prowadzi szereg działań edukacyjnych. Zobowiązania Lidl Polska określa dokument „Polityka zakupów – świadome odżywianie”. Wprowadza on 4 główne zasady, które przyświecają sieci w codziennej pracy. Pierwszą z nich jest „bezpieczeństwo od samego początku” polegające na starannym dobieraniu dostawców i producentów, aby zapewnić najwyższą jakość produktów. Druga to „sprawdzona jakość”, w ślad za którą kontrolowana jest jakość produktów marek własnych Lidla. Kolejna to „wartości graniczne dla marek własnych Lidla”, zgodnie z którą Lidl wyznaczył jeszcze bardziej restrykcyjne wymogi, niż wymaga ustawodawca. Ostatnia z zasad „bezpieczeństwo produkcji” pozwala wyeliminować substancje niepożądane w produktach spożywczych.
W ślad za wprowadzoną polityką, Lidl Polska podejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie odpowiedniej wartości produktów oferowanych w sklepach. Jednym z celów jest obniżenie w asortymencie marek własnych Lidla średniej ważonej zawartości dodanego cukru i dodanej soli o 20% do 2025 roku. Lidl Polska ma pełną świadomość, że kluczowe znaczenie ma staranny dobór składników. Dlatego jednym z celów jest rezygnacja z barwników żywności tam, gdzie jest to możliwe. Sieć dąży także do maksymalnego ograniczenia konserwantów. Dodatkowo firma rozwija ofertę z myślą o osobach z różnymi potrzebami żywieniowymi, w tym spożywających produkty bezglutenowe, bez laktozy, wegetariańskie i wegańskie. Sieć oferuje także wybrane artykuły z asortymentu świeżego mięsa pochodzącego z chowu bez antybiotyków i stale rozwija ofertę warzyw i owoców, w tym tych certyfikowanych ekologicznie. W 2020 roku Ryneczek Lidla oferował już ponad 170 rodzajów warzyw i owoców.
Szczegółowe zestawienie aktywności Lidl Polska w obszarze niwelowania marnowania żywności oraz wspierania prawidłowych nawyków żywieniowych zostały opisane w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Lidl Polska: https://www.lidl.pl/pl/gazetki/lidl-polska-raport-zrownowazonego-rozwoju-2021/view/flyer/page/1
(Informacja prasowa Lidl Polska)