Pandemia skłania do racjonalnego robienia zakupów

28.07.2020 -

Podczas pandemii Polacy ostrożniej zarządzają budżetem, ale nie rezygnują z inwestycji – wynika z badania ING wspólnie przeprowadzonego z firmą GFK.

ak poinformowano w raporcie z badania, Polacy w dobie pandemii zamierzają wydawać pieniądze ostrożniej, ale nie chcą całkowicie rezygnować z zakupów i inwestowania. Podkreślono, że obecna sytuacja gospodarcza skłoniła wiele osób do uważniejszego planowania wydatków i racjonalnego robienia zakupów.

"Najczęstszą strategią praktykowaną przez Polaków jest powstrzymanie się od kupowania rzeczy, które nie są niezbędne (72%). Jesteśmy również bardziej skłonni oszczędzać na produktach spożywczych (72%), niż na dobrach trwałych i usługach (66%)" – czytamy w raporcie z badania.

Dodano, że o tym, że zakupy będą miały bardziej przemyślany charakter, świadczy również fakt, że zdecydowanie mniej osób (39%) chce rezygnować z jakości i sprawdzonych marek, szukając tańszych zamienników, za to 48% częściej niż do tej pory będzie szukało promocji.

W badaniu wskazano, choć Polacy – w miarę uwalniania gospodarki – zaczynają patrzeć bardziej optymistycznie w przyszłość, to cały czas są ostrożni i uważnie planują wydatki. – Wielu z nas chce wprowadzić w życie racjonalne ograniczenia w sferze finansowej i planuje powstrzymanie się od zakupu rzeczy nie traktowanych jako niezbędne. Co ważne, większość z nas będzie kupowała produkty spożywcze, mając na uwadze polskie lub lokalne ich pochodzenie, zamierzamy również kupować w sposób bardziej przemyślany i oszczędny, wdrażając jednocześnie różne strategie oszczędzania – mówi, cytowana w raporcie, Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka i trenerka biznesu

Jak podano, po kwietniowym spadku, wracają plany związane z zakupem dóbr stałych. Wśród najczęściej wymienianych produktów, na które Polacy będą wydawać pieniądze, znalazły się smartfony, sprzęt komputerowy i telewizory. Pieniądze zamierzają też wydawać na wyposażenie warsztatu i sprzęt AGD. Ponadto wiele osób coraz częściej rozważa nabycie nieruchomości, przy czym wciąż rośnie liczba tych, którzy wcześniej takich planów nie mieli.

Badanie Corona Mood GFK dla ING zrealizowano w maju br.

(28.07.2020 za PAP)


Współpraca