Pij mleko, nie daj się osteoporozie
Polacy wciąż spożywają za mało mleka i przetworów mlecznych. To błąd, bo mleko, które zawiera dużo łatwo przyswajalnego wapnia, białka, witamin oraz innych cennych składników, może zapobiegać wielu groźnym chorobom – przede wszystkim osteoporozie, która jest coraz większym problemem i została uznana za chorobę cywilizacyjną.
Jak zauważa dr inż. Joanna Ciborska z Katedry Żywienia Człowieka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, to że spożycie produktów mlecznych w naszym kraju jest niskie, pokazało m.in. Wieloośrodkowe Ogólnopolskie Badanie Stanu Zdrowia Ludności WOBASZ. Spożycie mleka i produktów mlecznych przez mężczyzn wynosiło tylko 51% zalecanej wartości, a przez kobiety 41%. I choć dane GUS pokazują, że spożycie mleka i jego przetworów w naszym kraju systematycznie rośnie, to wciąż jest ono niezadowalające.
– Zgodnie z zaleceniami, w diecie osoby zdrowej, bez alergii i nietolerancji pokarmowych, mleko powinno być spożywane w ilości dwóch szklanek dziennie – mówi Joanna Ciborska. – Oczywiście można zastąpić je innymi produktami mlecznymi. Pamiętajmy, że podstawę naszej diety powinny stanowić warzywa i owoce, następnie produkty zbożowe. Mleko i przetwory mleczne znajdują się na trzecim stopniu piramidy żywnościowej.
Podkreśla, że mleko jest bardzo dobrym źródłem wapnia, którego przyswajalność z produktów mlecznych jest najwyższa spośród wszystkich produktów spożywczych. Dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości wapnia jest istotne w profilaktyce osteoporozy, która została uznana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za chorobę cywilizacyjną – mającą wpływ na długość życia oraz jego jakość. Osteoporoza – dawniej określana jako zrzeszotnienie kości – to postępujący ubytek masy kostnej, który sprawia, że kości stają się bardzo kruche i podatne na złamania.
– Badania epidemiologiczne wykazały, że z coraz większą częstotliwością na osteoporozę chorują już osoby po 50 roku życia, a więc ludzie jeszcze młodzi, aktywni zawodowo – zauważa Joanna Ciborska. – Szacuje się, że w tej grupie populacyjnej jedna na trzy kobiety i jeden na pięciu mężczyzn może zachorować na osteoporozę. Podkreślono także, że prawdopodobnie tylko jedna osoba na trzy ze złamaniem osteoporotycznym odzyska niezależność, pełną sprawność fizyczną, którą miała przed złamaniem.
Osteoporozie można zapobiegać. Specjalistka od żywienia z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego zwraca uwagę na to, że prawidłowa podaż wapnia w diecie ma wpływ na utrzymanie masy kostnej na właściwym poziomie we wszystkich okresach życia. Ważna jest odpowiednia podaż wapnia, witaminy D (źródłem której również są mleko i jego przetwory) i aktywność fizyczna. Czynników decydujących o wystąpieniu osteoporozy jest więcej, niewątpliwie te wymienione są znaczące i mogą wpłynąć na zmniejszenie ryzyka złamań. Odpowiednia podaż wapnia jest istotna w ciągu całego życia, szczególnie w młodym wieku, gdy kształtuje się szczytowa masa kostna, osiągająca optymalne wartości pomiędzy 20-30 rokiem życia. Dlatego tak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży.
Oprócz wapnia, mleko zawiera szereg witamin i składników odżywczych, niezwykle istotnych dla zdrowia, np. pełnowartościowe białko (produkty mleczne warto łączyć z roślinnymi, umożliwia to lepsze wykorzystanie białka pochodzenia roślinnego), witamin z grupy B – B1, B2, B12, kwasu foliowego, a także witamin A, E, D, również magnezu i fosforu. Cenne właściwości dla zdrowia mają również bioaktywne peptydy białka mleka, zwrócono uwagę na laktoferynę, która posiada właściwości antygrzybicze, antybakteryjne i antywirusowe. Składniki mleka są ważne w zapobieganiu chorobom nowotworowym, ze względu obecność w tłuszczu mlekowym substancji antyoksydacyjnych – skoniugowanego kwasu linolowego (CLA), witamin E i A oraz koenzymu Q10.
Jeśli zadbamy o obecność odpowiedniej ilości produktów mlecznych w codziennej diecie, skorzysta na tym nasze zdrowie. A jeśli będziemy sięgać po polskie produkty mleczne, które wyróżniają się bardzo wysoką jakością, skorzysta na tym nasza gospodarka, będą rozwijać się lokalne firmy i powstawać nowe miejsca pracy.
Kampania “#WspieramyPolskieMleczarstwo” realizowana przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.
(Informacja prasowa Polskiej Izby Mleka)