Promocje jogurtów i twarogu w gazetkach handlowych

30.06.2020 -

Trend na zdrowe odżywianie wciąż ma duży wpływ na marketing produktów spożywczych. Poszukiwania zdrowych towarów wiążą się nie tylko z pragnieniem utrzymania wagi i szczupłej sylwetki – konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, że każdy, nawet najmniejszy wybór w sklepie spożywczym, będzie miał wpływ na ich zdrowie – mówi Agnieszka Smarzewska z FOCUS Research International.

W czasach, w których niemal każdy ma dostęp do internetu i jednym kliknięciem może sprawdzić wszelkie potrzebne informacje o danym produkcie, współczesny klient wymaga od producentów transparentności. Oczywiście, nie każdy konsument gotów jest sprawdzać informacje o kupowanych towarach. Klienci w pierwszej chwili zakupu sugerują się często widocznym, wyraźnym przekazem, na przykład na opakowaniu. Wiele firm stawia na promocję produktów bez dodatku cukru czy bez GMO, także w przypadku produktów mlecznych. Jak wyglądały oferty nabiału w gazetkach handlowych hiper– i supermarketów oraz dyskontów?

Firma badawcza FOCUS Research International przeanalizowała gazetki promocyjne dyskontów oraz hiper– i supermarketów w okresie od 1 stycznia do 1 czerwca, kolejno w 2019 i 2020 roku. Pod lupę wzięto oferty produktów z kategorii Jogurt Naturalny, Jogurt Owocowy oraz Twaróg. Uwagę zwraca przede wszystkim liczna reprezentacja towarów oznaczonych jako “bez GMO”. W przypadku nabiału oznacza to, że pasza, którą karmiono krowy dostarczające mleka potrzebnego do produkcji, nie była modyfikowana genetycznie. Najwięcej promocji tak sygnowanych produktów pojawiło się w kategorii Twaróg. W badanym okresie w 2019 roku największą popularnością w gazetkach cieszyły się produkty marek Mlekpol i OSM Piątnica, jednak, co ciekawe, o ile w badanym przedziale czasowym w roku 2019 na pierwszych miejscach w rankingu znalazły się tradycyjne twarogi półtłuste, to już w roku następnym, w analogicznym okresie, na pierwszym miejscu znalazł się twaróg Wiejski Półtłusty Klinek bez GMO marki OSM Piątnica. W zestawieniu najczęściej promowanych produktów w gazetkach w badanym okresie 2019 roku znalazł się tylko jeden twaróg oznaczony jako „bez GMO” – a w roku 2020 w rankingu pojawiło się ich aż sześć. To obrazuje, że, w tej kategorii, nacisk na promocję produktów o oznaczeniach sugerujących ich lepszy wpływ na zdrowie („bez GMO”) staje się coraz większy.

– Liczne produkty oznaczone jako “bez GMO” znalazły się również wśród jogurtów naturalnych. Co prawda, w badanych miesiącach 2019 roku najwięcej promocji odnotował tradycyjny jogurt naturalny Zott Primo (180 g), jednak pozostałe miejsca w rankingu zajęły jogurty oznaczone jako “bez GMO”, albo “bez cukru”. Rok później największą liczbą promocji cieszył się już jogurt naturalny Zott Primo Bez GMO (370 g). W przypadku tej kategorii uwagę zwracają także oznaczenia “bez cukru”, co również wpisuje się w marketingowe trendy bycia fit. Pod tym względem wśród najliczniej promowanych jogurtów naturalnych znalazły się jogurty bez cukru marek Bakoma i Danone. Cukier nie cieszy się dobrą passą – od lat pojawiają się liczne publikacje na temat jego zgubnego wpływu na zdrowie. Produkty z informacją o braku dodatku cukru, pozycjonują się jako zdrowsze. Część konsumentów, która nie jest w stanie zrezygnować w codziennym życiu z jedzenia słodyczy albo ze słodzenia kawy czy herbaty, szuka produktów spożywczych bez dodatku cukru, by przynajmniej w ten sposób ograniczyć jego spożycie – zauważa Agnieszka Smarzewska.

W rankingu najczęściej promowanych jogurtów owocowych znalazło się natomiast niewiele produktów o obniżonej bądź zerowej zawartości cukru. Pod tym względem zwracają uwagę jogurty owocowe Zott Jogobella oznaczane jako “Bez Cukru” oraz “30% Mniej Cukrów”. Nie były to jednak ogółem najczęściej promowane jogurty owocowe – pod tym względem na pierwszym miejscu, rok po roku, znalazł się jogurt Danone Fantasia Krem Jogurtowy (122 g), produkt wybitnie kojarzący się ze słodkim deserem – chwilą beztroskiej przyjemności, a nie zdrową dietą. Wiele promocji odnotował także tradycyjny jogurt owocowy Zott Jogobella (150 g). Oba produkty wyraźnie wyróżniły się na tle konkurencji pod względem liczby promocji w gazetkach w obu badanych okresach. W zestawieniu znalazł się tylko jeden jogurt owocowy “bez GMO”: jogurt typu greckiego z owocami bez GMO firmy OSM Piątnica. W analizowanym okresie 2020 roku sporo promocji odnotował natomiast jogurt owocowy Bacoma Organic Bio (140 g). Oznaczenia “bio” dotyczą towarów, przy produkcji których nie stosowano środów chemicznych, takich jak pestycydy, nawozy sztuczne, antybiotyki czy nawet emulgatory. Produkty te kojarzą się z wyższymi cenami, jednak w tym przypadku, najniższa odnotowana cena rzeczonego jogurtu marki Bacoma była niższa od cen minimalnych innych jogurtów o podobnej gramaturze w rankingu.

– Oznaczenia typu “bez GMO” czy “bez cukru” na opakowaniach nabiału wciąż budzą kontrowersje. Jedni klienci ufają producentom, inni dopatrują się przekłamań i cynicznych chwytów marketingowych. Produkty tego typu cieszą się mimo wszystko popularnością, również w gazetkach promocyjnych. Mają szansę zwrócić uwagę konsumentów nie tylko prozdrowotymi hasłami i informacjami, ale również konkurencyjną ceną: bywa, że kosztują tyle samo, a niekiedy nawet mniej, niż ich “tradycyjne” odpowiedniki – podkreśla Agnieszka Smarzewska z FOCUS Research International.

(30.06.2020 za portalspożywczy.pl)


Współpraca