Przemysł żywnościowy a ochrona danych osobowych – szanse i zagrożenia w dobie gospodarki opartej o dane
W dniu 14 kwietnia 2021 r. odbyła się konferencja pt.: „Przemysł żywnościowy a ochrona danych osobowych - szanse i zagrożenia w dobie gospodarki opartej o dane” zorganizowana przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ ZP) pod honorowym patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) i patronatem Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Partnerem wydarzenia była Kancelaria SSW Pragmatic Solutions.
Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny PFPŻ ZP oraz zastępca Prezesa UODO Mirosław Sanek powitali uczestników wydarzenia podkreślając znaczenie branży spożywczej z punktu widzenia gospodarczego Polski oraz zaznaczając wieloaspektowość zagadnienia ochrony danych osobowych i istotę tej kwestii dla podmiotów sektora spożywczego. Mirosław Sanek zadeklarował, iż UODO jest organem chętnym i przygotowanym do efektywnej współpracy w celu utworzenia korzystnego otoczenia, a synonimem ochrony danych nie jest ograniczenie działalności gospodarczej, tylko zapewnienie bezpiecznego i swobodnego przepływu danych na rynku. Ponadto, w swoim przemówieniu Mirosław Sanek podkreślił, iż w obecnym czasie wyzwaniem dla pracodawców będzie uruchomienie szczepień przeciwko koronowirusowi SARS CoV-2 w miejscach pracy i w tym kontekście zapewnienie ochronny danych osobowych.
Pierwszą prezentację na temat umów z kontrahentami w kontekście najczęstszych ryzyk oraz dobrych praktyk omówiła adwokat Katarzyna Szczudlik, Partner w Kancelarii SSW Pragmatic Solutions. W swoim wystąpieniu Pani Adwokat odpowiedziała na pytania, jak zarządzać umowami z kontrahentami czy w jaki sposób należy dokonać mapowania procesów i oceny ryzyka, a także omówiła główne błędy w umowach z kontrahentami. Uczestnicy konferencji zapoznali się również z przykładami najlepszych praktyk rynkowych.
Następnie adwokat Jakub Kubalski w Kancelarii SSW Pragmatic Solutions przedstawił prezentację pt. „Adtech, programmatic marketing, chatbots – wdrożenie algorytmów AI/ML, korzystanie z cookies, third -party cookies – analiza prawna oraz etyczna treści i mechanik marketingowych”. W trakcie wystąpienia Prelegent poruszył takie zagadnienia jak istota prawa oraz korzystania z baz danych, IP Action plan, Programmatic – ograniczanie konkurencji, kodeksy etyki oraz Programmatic – korzystanie z ciasteczek, RODO.
Kolejną prezentację pt. „Dane osobowe jako waluta w relacjach z klientami i kontrahentami” omówiła Aleksandra Czubek, prawnik w Kancelarii SSW Pragmatic Solutions. Uczestnicy konferencji zapoznali się z takimi kwestiami jak cel korzystania z danych osobowych w e-commerce czy przetwarzanie danych w celach marketingowych. Prelegentka omówiła także zapisy Dyrektywy w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych 2019/770 ze szczególnym uwzględnieniem wyłączeń na gruncie tego aktu prawnego.
Następnie radca prawny dr Magdalena Rycak z Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego przedstawiła prezentację „Ochrona danych osobowych kandydatów na pracowników w przemyśle spożywczym”. W trakcie wystąpienia omówiony został proces rekrutacji z punktu widzenia ochrony danych osobowych oraz przywołane zostały akty prawne regulujące to zagadnienie.
Konferencję zamknęła mecenas Magdalena Osińska, dyrektor Działu Prawnego PFPŻ ZP.