Sieci handlowe redukują wydatki na media

13.07.2020 -

– Okres pandemii wpłynął znacząco na pozycję wielu marek. Wyniki badania YouGov BrandIndex pokazują, że komunikacja ma silny wpływ na wizerunek, także w czasie lockdownu. Wygrały te marki, które postawiły na podtrzymanie relacji ze swoimi klientami – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry.

Minął już ponad rok, odkąd agencja Inquiry rozpoczęła w Polsce monitorowanie marek sieci handlowych i gastronomicznych w badaniu YouGov BrandIndex. Teraz, kiedy rynek zmienia się bardzo dynamicznie, dostęp do aktualnych danych jest szczególnie istotny.

Dane YouGov BrandIndex pokazują bardzo wyraźnie, jaki wpływ ma zmniejszenie budżetów reklamowych na kondycję marki. Szczególnie wyraźnie widać to w okresie pandemii, kiedy wiele firm ograniczyło znacznie komunikację w mediach. Znajduje to odbicie w badaniu YouGov BrandIndex, m.in. w odpowiedziach na pytanie o znajomość reklam. Tutaj przedstawiamy dane z kwietnia 2020 r. w porównaniu z marcem, a także z czerwca, w porównaniu z majem.

Jeśli chodzi o sieci sklepów i restauracji, w kwietniu 2020 r. największy spadek znajomości reklam miał miejsce w handlu specjalistycznym i gastronomii. Wśród firm, które zanotowały największe spadki, listę otwierają Agata, McDonald's i KFC. Duże spadki zaobserwowaliśmy każe dla marek Leroy Merlin i Decathlon. Jedyne firmy z branży handlowej i gastronomicznej, które się w tym okresie bardziej intensywnie reklamowały, to sieci z artykułami AGD/RTV (RTV Euro AGD, Media Expert, Neonet) oraz serwis pyszne.pl.

Trend spadkowy kontynuowany był także w maju, a wskaźniki znajomości reklam były nadal dla wielu marek na minusie. Niemniej spadek nie był już tak gwałtowny, a największe spadki zanotowano w maju dla Lidla (-5%) i Biedronki (-5%). Obie sieci znacznie zredukowały wydatki na media w porównaniu z majem 2019 r.

Jednocześnie w maju niektóre sieci rozpoczęły bardziej intensywną komunikację: dotyczy to m. in marki Agata, która niemal odrobiła straty z kwietnia (wzrost znajomości reklam o 9%), a także sieci spożywczych Kaufland i Żabka, wzrost w obu przypadkach o 4%) oraz Jysk (wzrost o 4%). Podobny wzrost odnotowano dla marki Glovo, która niedawno weszła na polski rynek

Tymczasem w czerwcu zaobserwowaliśmy już wyraźne odbicie. Wśród sieci detalicznych i gastronomicznych większość firm odmroziła budżety, a wskaźnik znajomości reklam wzrósł w niemal wszystkich przypadkach. Najsilniejszy wzrost zaobserwowano dla marek związanych remontami i wyposażeniem wnętrz (IKEA, OBI, Castorama) oraz dla Biedronki i McDonald’s. Do tej listy należy dodać sieć Lidl, która wprawdzie nie znalazła się w pierwszej piątce, ale także zanotowała wyraźny wzrost. Wyniki z czerwca pokazują, ż branża handlowa wraca do poprzedniego poziomu aktywności w mediach.

(13.07.2020 za portalspozywczy.pl)


Współpraca