Te cztery kierunki zdominują 2024 r. Globalne trendy dla branży żywności i napojów
22.12.2023 -
Cztery trendy, które według przewidywań Mintel będą miały znaczący wpływ na branżę spożywczą w roku 2024 to: Trust the Process (Zaufaj Procesowi), Age Reframed (Nowe Spojrzenie na Wiek), Eating, Optimized (Zoptymalizowana Dieta) oraz Climate Changes, Comfort Endures (Zmienny Klimat, Niezmienny Komfort).
Globalne trendy dla branży żywności i napojów na 2024 rok
Oto trendy, które według przewidywań Mintel będą miały znaczący wpływ na branżę spożywczą w roku 2024.
Zaufaj Procesowi
Medialny dialog dotyczący żywności wysoko przetworzonej coraz mocniej wybrzmiewa na globalnych rynkach. Prozdrowotnie ukierunkowani konsumenci starają się ograniczać ilość wysoko przetworzonych produktów w swojej diecie, o czym wspomina 77% respondentów na polskim rynku. Według prognoz, coraz więcej osób będzie analizowało informacje na opakowaniach, w tym listy składników i wartości odżywcze. W centrum zainteresowań częściej pojawiać się też będą informacje dotyczące samych procesów produkcyjnych. Kluczem pozostanie jednak umiar. Badania Mintel wskazują na przykład, że 44% respondentów w Polsce uznaje, że żywność wysoko przetworzona w umiarkowanej ilości może być częścią zrównoważonej diety.
Nowe Spojrzenie na Wiek
Zdrowe starzenie się staje się kluczowym motywatorem stojącym za długofalowymi zmianami w diecie. Analizując dotychczasowe strategie dla żywności ukierunkowanej na wspieranie procesu starzenia się, głównym targetem była grupa Baby Boomers (58-75). Warto przyjrzeć się jednak także młodszym odbiorcom, a w szczególności Generacji X (44-58). W Polsce, 82% respondentów w ramach Generacji X deklaruje, że sięganie po żywność i napoje funkcjonalne czy fortyfikowane pomaga im zatroszczyć się o własne zdrowie. W grupie Baby Boomers odsetek odpowiedzi twierdzących wyniósł 68%. Kilka obszarów, którym warto przyjrzeć się pod kątem tego typu innowacji – obok bezpośrednich nawiązań do procesu starzenia się – są zdrowy wypoczynek nocny oraz menopauza.
Zoptymalizowana Dieta
Optymalizowanie codziennej diety mocniej powiązane będzie z technologią, która stanie się coraz bardziej przystępna cenowo. Uprości ona między innymi robienie zakupów spożywczych, planowanie posiłków oraz gotowanie. Nowe technologie i urządzenia kuchenne typu ‘smart’ będą oferowały również potencjał dla marek spożywczych, aby mocniej zaadresować potrzebę wygody oraz personalizacji. Bazując na danych Mintel, 73% konsumentów w Polsce mówi o tym, że brakuje im pomysłów na to, jak jeść zdrowo przy ograniczonym budżecie.
Zmienny Klimat, Niezmienny Komfort
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność środowiskowa to tematy, które nadal będą zyskiwały na znaczeniu. Działania prośrodowiskowe staną się nie tylko wartością dodaną, ale też oczekiwaniem ze strony większej grupy konsumentów. 62% respondentów w Polsce przyznaje, że ich zdaniem to marki powinny stanąć na czele działań związanych z ochroną środowiska. Jednakże w obliczu codziennych wyzwań wiodącym atrybutem dla konsumentów pozostanie kwestia komfortu i przyjemności. Ważną strategią dla branży spożywczej pozostanie zatem połączenie działań ukierunkowanych na zdrowie planety z przyjemnościowymi atrybutami.
(22.12.2023 za portalspozywczy.pl)