Wakacje łaskawsze dla portfeli Polaków – w lipcu taniej! Raport koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency

Pierwsza połowa wakacji przyniosła obniżkę cen podstawowych towarów FMCG miesiąc do miesiąca

Za to w zestawieniu rok do roku, te same produkty były w lipcu 2019 dużo droższe niż w 2020

W roku bieżącym więcej kosztowały tylko mięso, ryby, wędliny i nabiał; pozostałe kategorie produktowe potaniały r/r

Lipcowy raport Koszyka Zakupowego (sporządzony w oparciu o badanie przeprowadzane przez audytorów ASM Sales Force Agency), wykazał spadek cen przykładowego zestawu podstawowych produktów FMCG względem poprzedniego miesiąca.

Wartość uśrednionego Koszyka Zakupowego w pierwszym miesiącu wakacji była niższa niż w czerwcu o 0,85 zł, czyli wyniosła 229,01 zł (wobec 229,86 zł przed miesiącem). Najdrożej kupowaliśmy online. Odkąd w kwietniu 2020 r. padł rekord pod względem wysokości cen koszyka e-grocery, kolejne miesiące przynosiły spadki cen. W lipcu poszły one znów nieznacznie w górę (249,83 zł – to o 0,67 zł więcej niż w czerwcu br).

Najwyższe ceny w sklepach stacjonarnych zmierzono w sieciach Makro, Selgros i Lidl. Najtaniej kupowaliśmy (po raz kolejny) w sieciach Auchan, Carrefour i Biedronka.

Ceny uśrednione w lipcu różniły się od czerwcowych o 0,54% Szczegółowa analiza wyników natomiast wykazała, że znacząco wzrosła różnica między cenami najwyższymi i najniższymi w sklepach stacjonarnych. W czerwcu wynosiła ona 23,77 zł, a w lipcu 28,41 zł. Za to dystans e-grocery do najdroższego sklepu stacjonarnego zmniejszył się niemal o połowę miesiąc do miesiąca (11,72 zł w czerwcu, vs. 6,81 zł w lipcu 2020 r.).

Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie cen identycznych koszyków rok do roku.

Średnia wartość koszyka była w lipcu niższa niż przed rokiem o blisko 8 zł. Zarówno w lipcu 2019, jak i 2020 r. za zakupy dokonywane w sieci płaciliśmy najwięcej. Przed rokiem były one znacznie droższe (258,24 zł względem 249,83 zł – to ok. 3,3% różnicy).

Większość sieci stacjonarnych okazała się po roku tańsza (za wyjątkiem Tesco, gdzie ceny wzrosły średnio o ok. 1 zł). Największą dynamikę cenową zaobserwować można na przykładzie Intermarche (7-procentowy spadek cen), Carrefoura (6% taniej w roku bieżącym), E.Leclerc i Auchan (5,5% mniej niż w 2019 r.).

Najbardziej r/r zdrożały kategorie mięsa, wędlin i ryb (o 4,12%) oraz nabiału (o 1,58%). Nieznacznie zdrożały także produkty tłuszczowe. Wszystkie pozostałe badane kategorie potaniały. Stabilne pozostały ceny używek i alkoholu (w bieżącym roku tańsze o niecały 1%). Odczuwalnie spadły ceny produktów sypkich (-5,1%) i słodyczy (-12,77%).

– Pierwszy miesiąc letnich wakacji przyniósł nieznaczną obniżkę cen podstawowych produktów FMCG. Co ciekawe,zestawienie wyników badań rok do roku wykazało znaczącą różnicę cen – lipiec 2019 r. był zdecydowanie mniej łaskawy dla naszych kieszeni. Przed rokiem Polska zmagała się z dotkliwą suszą, przez co plony były rekordowo skromne (a co za tym idzie, żywność droższa) – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA. – Dodatkowym faktorem napędzającym spadek cen jest wyjątkowo silna konkurencja na rynku. W drugiej połowie ubiegłego roku sieci handlowe o ugruntowanej już pozycji postawiły na politykę dynamicznego rozwoju organicznego, czego efektem była duża liczba nowych lokalizacji. Poza tym na polskim rynku pojawili się też nowi gracze. Walka o klienta zawsze powoduje zmiany w polityce cenowej i promocyjnej.

(Informacja prasowa ASM Sales Force Agency)


Współpraca