Wakacje to czas wytężonego wysiłku dla firm mlecznych

15.07.2020 -

Rozpoczęte nie dawno wakacje to specyficzny czas w roku zarówno dla zwykłych konsumentów, jak i dla firm. Ci pierwszy poza codziennymi schematami szukają innych produktów, ciekawostek, a te drugie muszą przygotować wakacyjną ofertę oraz funkcjonować, gdy część załogi będzie na urlopach. Wakacje to wyzwanie dla firm.

Mleczarnia, jak wszystkie inne firmy, muszą liczyć się z tym, że pracownicy będą chcieli iść na urlop w sezonie wakacyjnym. To wymaga zmiany organizacji pracy. – Ze względu na specyfikę naszej branży, czyli potrzebę produkcji przez 7 dni w tygodniu, urlopy w Mlekpolu są planowane i wykorzystywane przez cały rok w zależności od zapotrzebowania naszych pracowników. Oczywiście większość osób (zwłaszcza ci, którzy posiadają dzieci w wieku szkolnym) chętniej korzysta z urlopu wypoczynkowego w okresie wakacyjnym. Mlekpol rekompensuje te nieobecności poprzez zatrudnienie pracowników sezonowych, głównie młodzieży i studentów, którzy wykorzystują w ten sposób przerwę w edukacji – mówi Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu w Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol. Z kolei Andrzej Chomyszczak, wiceprezes ds. handlu i marketingu OSM Łowicz zaznacza, że sezon urlopowy jak co roku nie wywołuje dezorganizacji pracy Spółdzielni. – Każdy pracownik odpowiedzialnie podchodzi do swoich obowiązków, pełnionych funkcji i w trakcie nieobecności wzajemnie się wspieramy dzieląc obowiązki – mówi Andrzej Chomyszczak.

Dariusz Zieliński, prezes Ceko, zauważa, że okres wakacyjny to czas urlopów oraz tradycyjnie zwiększonego zapotrzebowania na produkty dla gastronomi. – Ten rok ze względu na pandemię może być nawet lepszy dla sprzedaży serów niedojrzewających w kraju ze względu na fakt iż znakomita większość Polaków planuje tegoroczny wypoczynek letni w kraju. CEKO jak co roku w okresie letnim skupia się nieco bardziej na produkcji serów niedojrzewających uwzględniając nie tylko wzrost popytu na te sery, ale także nieco mniejsze zapotrzebowanie na sery dojrzewające – mówi prezes Zieliński.

Również inne duże mleczarnie nieco zmieniają asortyment lub proporcje produkcji różnych segmentów. Małgorzata Cebelińska podkreśla, że Mlekpol chce zaspokoić wymagania i gust każdego konsumenta, niezależnie od pory roku. – Dbamy o to, by produkty były różnorodne i odpowiadały na potrzeby osób sięgających po produkty Mlekpolu, dlatego stale poszerzamy asortyment. Lato to czas, w którym zwracamy szczególną uwagę na mleczne produkty fermentowane. Podczas upalnych dni konsumenci doceniają orzeźwiający smak Maślanki Mrągowskiej, jogurtów pitnych Milko oraz Łaciate, czy kefirów Mlekpol w poręcznych, łatwych do zabrania ze sobą buteleczkach czy kartonikach. Tego typu opakowania to gwarancja smaku oraz świeżości, a także bezpieczeństwa produktu w podróży. Dipy, sosy i sałatki są nieodłącznym elementem sezonu grillowego. Ich bazy stanowią jogurty naturalne czy śmietany, które w ofercie Mlekpolu oferujemy w wielu wariantach pojemności oraz zawartości tłuszczu – mówi dyrektor Cebelińska. Zastrzega, że zwiększona produkcja tzw. galanterii nie odbywa się kosztem innych produktów, ponieważ w tym okresie skup mleka w Spółdzielni jest większy o ok. 8% – Dobra organizacja zakładów Mlekpol oraz planowanie z uwzględnieniem zmian pogodowych, umożliwiają dostarczanie świeżych produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia. Pozwala to w pełni zabezpieczyć zamówienia naszych dystrybutorów – dodaje.

Na zmianę preferencji konsumenckich w okresie wakacyjnym zwraca uwagę również Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity. – W sezonie letnim tradycyjnie duszą popularnością cieszą się produkty, które wykorzystywane są do przygotowywania lekkich posiłków na świeżym powietrzu oraz mleczne przekąski, które z łatwością można zabrać ze sobą i skonsumować poza domem, np. w podróży. Są to między innymi jogurty naturalne, które mogą stanowić zarówno oddzielny posiłek, jak i dodatek do sosów, dipów czy sałatek: jogurt naturalny typ grecki, jogurt naturalny Polski, jogurt naturalny HOHO czy BIO ekologiczny jogurt naturalny. Pracując nad rozwojem tej kategorii, proponujemy naszym klientom kolejny wariant jogurtu Polskiego bez laktozy – wymienia prezes Sapiński. Zwraca także uwagę, iż latem klienci chętnie sięgają także po sery, które dobrze sprawdzają się w sałatkach. – Sery to także doskonały składnik dań z grilla – szczególnie polecamy dostępny w dwupaku ser pleśniowy La Polle Camembert z sosem żurawinowym i Gołkę Zakopiańską mini dodaje.

Na sezon wakacyjny również Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu wprowadziła na rynek wiele nowości, z których dwie innowacyjne na rynku produktów mleczarskich. -Naszym największym powodem do dumy jest pierwszy z błonnikiem Kefir Kaukaski, który jest źródłem błonnika wytwarzanego z laktozy z mleka podczas procesu produkcji kefiru. Błonnik GOS pełni rolę prebiotyku, co oznacza, że sprawuje pomocną rolę w funkcjonowaniu bakterii probiotycznych w jelitach, czyli wspomaga ich zdrowotne działanie. Dodatkowo zredukowaliśmy zawartość cukrów oraz poziom laktozy <1,0%. Nasz Kefir to bogactwo 11 korzystnych kultur bakterii. Kefir z tak wytworzonym błonnikiem jest nowością na rynku produktów mlecznych. Ten innowacyjny produkt zamknęliśmy w opakowaniu kartonowym w 100% opartym o surowce odnawialne. Opakowanie odznaczone certyfikatem CarbonNeutral, co oznacza, że emisja związana z CO2 związana z tym opakowaniem została zredukowana do zera! Karton nadaje się do recyklingu. Poza tym posiada perforację inteligentnego składania (w harmonijkę), dzięki czemu zajmuje mniej miejsca w pojemniku na odpady. Kolejną nowością jest Śmietanka 30% bez laktozy, która jest pierwszą na rynku śmietanka UHT wysokotłuszczowa, bez laktozy. Kolejną nowością są Maślanki smakowe w pysznych, owocowych duetach – ananas z cytryną i jabłko z gruszką – mówi Andrzej Chomyszczak.

Wiceprezes OSM Łowicz zauważa, że sezon wakacyjny już w pełni, a więc firma już przygotowuje się do sezonu jesienno-zimowego i powrotu do szkół. – Na bieżąco obserwujemy trendy i zachowanie rynku w trudnym dla wszystkich branż czasie pandemii. Tak duża firma nie może pozwolić sobie na brak planów – planować musimy, bez tego nie podejmowalibyśmy żadnych decyzji strategicznych. Nie hamujemy działań marketingowych, ponieważ produkty FMCG są niezbędne w każdym domostwie, zakupy są i będą robione, dlatego ważne jest dla nas utrzymane zainteresowania naszą marką i bogatą ofertą. Z ogólnodostępnych badań konsumenckich wynika, że mimo wszystko nadal klienci oczekują nowości produktowych. W odpowiedzi na te oczekiwania wprowadziliśmy nowy asortyment na sezon letni i już możemy mówić o finale propozycji na sezon jesienno-zimowy – mówi Andrzej Chomyszczak. Inni uczestnicy rynku także prowadzą intensywną akcję marketingową. Mlekovita kontynuuje promocję produktów oferowanych pod marką Mlekovita w największych ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. – Przy najpopularniejszych produkcjach telewizyjnych widoczne będą zarówno produkty topowe, jak i te, których popularność rośnie w okresie wakacyjnym, tj. ser Sokół, sery Favita, Mascarpone Kuchmistrza oraz serki Wypasione – mówi Dariusz Sapiński.

Jak mówi Małgorzata Cebelińska, Mlekpol konsekwentnie realizuje założoną strategię marketingową. – Wraz z początkiem lata wystartowaliśmy z kampanią reklamową śmietan i serków Łaciate. Do działań marketingowych włączyliśmy również Maślankę Mrągowską. Nowa kampania pod hasłem „Najważniejszy posiłek to ten, który jemy razem” przypomina o tym, jak istotne są wspólne posiłki oraz to, by odejść od komputera, odłożyć telefon i zaangażować się w budowanie relacji przy jednym stole pozostając offline. Od początku roku trwa również kampania z okazji 25-lecia marki Łaciate. Do jej realizacji zaprosiliśmy znanego rysownika, Andrzeja Mleczkę, którego tematyczne grafiki znajdują się na kartonach mleka. Działania marketingowe kampanii Milko promują ruch i zdrowy styl życia. Dodatkowo, marka po raz kolejny została sponsorem tytularnym zawodów Milko Mazury MTB – cyklu wyścigów rowerowych po mazurskich krainach. Działania marketingowe Mlekpol są dopasowane do naszych grup docelowych, z zastosowaniem digital marketingu, spotów TV, jak również aktywnych kanałów social media – wymienia dyrektor handlu Mlekpolu.

Zmiana organizacji w związku z urlopami, duża aktywność marketingowa oraz przygotowania do sezonu jesiennego sprawiają, że w firmach mleczarskich wakacje to czas nie tylko koniecznego wypoczynku, ale przede wszystkim wytężonej pracy.

(15.07.2020 za Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl)


Współpraca