12. Polski Kongres Serowarski 2023

W dniach 9-11 października 2023 w Żninie odbył się Polski Kongres Serowarski. Była to 12. edycja Polskiego Kongresu Serowarskiego, największej platformy wymiany wiedzy i doświadczeń w branży serowarskiej. Kongres od 12 lat nadaje ton trendom branży serowarskiej. Podczas Kongresu wręczono nagrody w konkursach: Smakuje Dzieciom 2023, Good Cheese 2023 i Ekoinwestor w Przemyśle Spożywczym i Krok do Sukcesu w Branży Mleczarskiej. Tematem przewodnim tegorocznego Kongresu były wyzwania stojące przed branżą mleczarską.

Patronat naukowy nad Kongresem objęli: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.

 

 

Kongres otworzyła jego organizatorka Aleksandra Wojnarowska. Powitała uczestników, wśród których znaleźli się przedstawicieli kadry menedżerskiej zakładów mleczarskich i przetwórczych, naukowcy, przedstawiciele agencji rządowych, dostawcy technologii oraz osoby związane z tą gałęzią gospodarki.

 

 

Wykład inauguracyjny pt. „Mleczarstwo w dobie nowych wyzwań” wygłosił Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. Przytoczył cztery główne wyzwania, jakie stoją przed branżą mleczarską podczas wykładu inauguracyjnego. Wykład był odpowiedzią na pytania nurtujące branżę mleczarską: aspekty zdrowotne, sposoby komunikacji, sprawy społeczno-ekonomiczne oraz polityka klimatyczno-środowiskowa.

Kongres podzielony był na dwie sesje techniczne i trzy panele: jakość produktu gotowego, partnerstwo badawczo-rozwojowe: technologie, finansowanie, możliwości oraz rynek i trendy.

Pierwszego dnia Kongresu odbyły się dwie Sesje techniczne.

Sesja 1 techniczna

Podczas tej sesji uczestnicy wysłuchali następujących wykładów:

  • Adam Sorensen, PRIMODAN, pt. „Serce serowni – nowa odsłona kotła CurdMaster firmy PRIMODAN”;
  • Wojciech Frydrych, PAK, pt. „Wystarczy Ci wystarczająco dobre opakowanie”;
  • Adrian Maliszewski, Noack Polen, pt. „Optymalizacja procesu produkcyjnego serów”;
  • Izabela Jagodzińska, FOSS, pt. „Najnowsze osiągnięcia firmy FOSS w dziedzinie szybkich analiz ilościowych”;
  • Jacek Smoliński, PHIMAR, pt. „Jak wyprodukować ser bez procesów prasowania wstępnego i prasowania zasadniczego”;
  • Michał Tomasiak, Frizo, pt. „Efektywność energetyczna zakładów serowarskich w dobie transformacji energetycznej (chłodniczej)”.

 

 

Pomiędzy sesjami technicznymi odbył się wykład plenarny wygłoszony przez prof. Joannę Klepacką z Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie zatytułowany „Oczekiwania konsumentów XXI wieku wobec żywności”.

Sesja 2 techniczna

Podczas tej sesji swoje prezentacje przedstawili:

  • Michał Łukaszewicz, Optiflow, pt. „Korzyści i możliwości zastosowania mikserów Daniatech”;
  • Adam Matwiejczyk, PePe, pt. „Optymalny dobór urządzeń w dobie wyzwań energetycznych”;
  • Beata Falkowska, ACO, pt. „Bezpieczna produkcja a krytyczne miejsca rozwoju mikroorganizmów”;
  • Radosław Pietrasik, Mlekomat, pt. „3xM – kompleksowe podejście do biznesu”;
  • Grzegorz Wróblewski pt. „Wydajna, zrównoważona i oszczędna technologia firmy LYRAS jako skuteczna metoda uzyskania czystych mikrobiologicznie płynnych produktów”.

Drugiego dnia Kongresu odbyły się trzy panele.

Panel I: Jakość produktu gotowego

Podczas tego panelu uczestnicy wysłuchali następujących wystąpień:

 

 

– „Podstawy znakowania żywności, oświadczenia żywieniowe i marketingowe oraz najczęściej popełniane błędy przy znakowaniu serów” – Monika Grzebalska, SGS;

 

 

– „Chlorek wapnia w produkcji serów – dodatek do żywności czy substancja pomocnicza?” – Iga Henc, Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego;

– Dezynfekcja solanki serwatkowej, zapobieganie bakterii Legionella, sanityzacja wody lodowej – skuteczność gotowego roztworu Dwutlenku Chloru” – Marta Marianowska, Marcor.

Panel II: Partnerstwo Badawczo-rozwojowe: technologie, finansowanie, możliwości

Podczas tego panelu swoje wykłady wygłosili:

 

 

– dr hab. Justyna Żulewska, prof. UWM, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, pt. „Wpływ zastosowania cieńszych folii i warunków pakowania na fizykochemiczne, mikrobiologiczne i sensoryczne właściwości serów dojrzewających”;

 

 

– dr hab. Paweł Pomastowski, prof. UMK, Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pt. „Biosynteza witamin w serowarstwie”;

 

 

– dr Oleksandra Pryshchepa, Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pt. „Nowe spojrzenie na laktoferynę”;

 

 

– dr inż. Joanna Klepacka prof. UWM, dr inż. Ryszard Rafałowski, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, pt. „Oferta analityczna Katedry i Badań Żywności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie”.

Panel III: Rynek i trendy

Podczas tego panelu swoje prezentacje przedstawili:

 

 

– prof. dr hab. Krzysztof Młynek z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach i Monika Grzeszczuk Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek, pt. „Ser dojrzewający w trendach gastronomii”;

 

 

– Marcin Wroński, KOWR, pt. „Handel zagraniczny produktami mleczarskimi ze szczególnym uwzględnieniem serów”;

 

 

– Grzegorz Mech, Business Development Manager, GfK Polonia, pt. „Sery i twarogi w panelu gospodarstw domowych”.

 

 

Na zakończenie drugiego dnia Kongresu odbyła się Debata branżowa pt. „Strategia i trendy w marketingu produktów mleczarskich”.

Moderatorem debaty była Emilia Pożarowszczyk, dyrektor marketingu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.

W debacie udział wzięli:

  • Jacek Wyrzykiewicz – PR&Marketing Services Manager Hochland,
  • Lech C. Król – strateg, twórca marki Łaciate,
  • Piotr Lutek – kierownik projektów doradczych w zakresie marki.

W przerwach pomiędzy panelami uczestnicy mogli odwiedzić stoiska wystawowe oraz prowadzić bezpośrednie rozmowy z wystawcami.

Na zakończenie Kongresu, podczas uroczystej kolacji wręczone zostały medale „Smakuje dzieciom”, w Konkursie Sera „Good Cheese”, wyróżnienia „Ekoinwestor w przemyśle spożywczym oraz nagrody „Krok d Sukcesu w Branży Mleczarskiej”.

 


Współpraca