ABC dobrego magazynowania
2 lipca 2015 roku w Domu Dziennikarza w Warszawie Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zorganizowała konferencję prasową inaugurującą kampanię edukacyjną na temat prawidłowych zasad magazynowania i ekspozycji w placówkach handlowych napojów, wód i soków. Patronem honorowym kampanii jest Główny Inspektor Sanitarny. Kampania skierowana jest do punktów sprzedaży w całej Polsce, które mają w ofercie tego typu produkty. W konferencji udział wzięli: Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ ZP i Jan Bondar, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Podstawą wszystkich działań edukacyjnych kampanii będzie poradnik Dobrych Praktyk Magazynowania Napojów, Wód i Soków, który opracowany został przez PFPŻ, a zatwierdzony przez GIS. Zawiera on 10 zasad zalecanych przez producentów i uwzględnia obowiązujące przepisy prawne i bezpieczne standardy rynkowe. Zaprezentowane są w nim podstawowe warunki składowania w magazynach, na zapleczach sklepów oraz w salach sprzedaży napojów, soków i wód, gwarantujące utrzymanie ich właściwej jakości. Wymagania odnoszą się zarówno do dużych jednostek handlu detalicznego, hurtowni, jak i małych punktów sprzedaży, takich jak osiedlowe sklepy, bary, restauracje czy inne punkty, które prowadzą sprzedaż napojów, soków i wód.
Zasady zawarte w poradniku to:
- Sprawdzenie jakości produktów i ich opakowania podczas dostawy.
- Przechowywanie produktów w chłodnym i suchym miejscu, unikanie przegrzania lub przemrożenia.
- Unikanie promieni słonecznych i zakaz długotrwałej ekspozycji napojów, wód i soków na promienie UV.
- Zachowanie należytych odstępów od ścian i nie składowanie produktów na podłodze.
- Składowanie napojów, wód i soków z dala od innych produktów wydzielających intensywne zapachy, np. proszków do prania lub karmy dla zwierząt.
- Rotacja produktów według reguły FEFO („first expire – first out”).
- Przestrzeganie terminów przydatności do spożycia i usuwanie z miejsca sprzedaży produktów przeterminowanych.
- Przestrzeganie bezpiecznej wysokości składowania.
- Zabezpieczenie produktów przed kurzem, pyłem, insektami i gryzoniami.
- Zakaz wysyłki lub sprzedaży produktów uszkodzonych, o podejrzanej jakości, przeterminowanych lub zwróconych w ramach reklamacji.
W ramach kampanii dostępny będzie poradnik „ABC Dobrego Magazynowania” oraz film instruktażowy dla pracowników punktów handlowych odpowiedzialnych za magazynowanie i ekspozycję napojów, soków i wód. Przeprowadzone będą również spotkania szkoleniowe. Działania prowadzone będą od lipca do końca listopada 2015 roku.