Chińska polityka rozwoju produkcji mleczarskiej wymusza zmiany u polskich eksporterów

Chiny zwiększają swój potencjał produkcyjny, jeśli chodzi o mleko. Coraz więcej wytwarzają swojego mleka, co widać po produktach, które w ubiegłym roku najbardziej ucierpiały, jeżeli chodzi o eksport, jak np. pełne mleko w proszku – mówi Szymon Borucki, Menadżer ds. rozwoju rynków zagranicznych Grupy Polmlek.

Chiny kluczowym graczem na rynku produktów mleczarskich
Szymon Borucki zauważa, że nawet niewielkie zawirowania na chińskim rynku potrafią wiele w świecie mleczarskim namieszać. 

W roku 2023 Chiny są w 82,3% samowystarczalne, jeżeli chodzi o produkty mleczne. W 2022 roku było to 78,1% (czyli + 4,2%). Produkcja mleka za rok 2023 wyniosła 41,97 mln ton mleka co było o 6,74% więcej niż w roku 2022. W 2024 ten odsetek również rośnie, przez co import będzie ograniczany. Nagle okazało się, że Chiny mają coraz większą samowystarczalność produkcyjną w tym zakresie. Produkcja mleka w sumie w ostatnich 6 latach wzrosła o prawie 30%. Jeżeli spojrzymy na Chiny pod tym kątem, to nie można się spodziewać ożywienia popytu w sektorze mleczarskim w następnych kwartałach. 

Dlatego w Grupie Polmlek postawiliśmy na sprzedaż na chińskim rynku głównie produktów wysokospecjalistycznych a nie mleczarskich commodity, jak mleko w proszku odłuszczone i pełne.  Od 2017 roku, rok do roku zwiększamy eksport laktozy w proszku i koncentratu białek serwatkowych na chiński rynek. Dodam, że w produkcji wysokospecjalistycznych proszków serwatkowych jesteśmy liderem w tej części Europy, a jeśli chodzi o laktozę w tym farmaceutyczną- produkujemy ją w skali przemysłowej, jako jedyni w kraju. W 2024 roku – wyeksportowaliśmy do Chin 2250 ton tego sproszkowanego produktu. Obecnie jesteśmy na etapie zaawansowanych badań nad pozyskiwaniem laktoferyny i wykorzystaniem tego arcycennego białka w pełnoekranowej produkcji. Jednym z rynków, który z pewnością będzie naszym celem sprzedażowym laktoferyny są właśnie Chiny – mówi Szymon Borucki

Innym segmentem, w którym Polmlek stara się zaznaczyć swoją obecność są sery – głównie ser typu mozzarella – rocznie na chiński rynek firma wysyła ok. 400 ton sera typu mozzarella.  Należy dodać, że to jeden z naszych eksportowych priorytetów – ser mozzarella z Polmleku jest obecny głównie na rynkach krajów bliskiego i dalekiego wschodu. 
 

Nowe produkty mleczarskie są szansą rozwoju dla firm mleczarskich
Utrzymujący się kierunek rozwoju obrany przez Chińczyków – zwiększanie produkcji własnej i dążenie do samowystarczalności pokazują, w jaką stronę powinny zmierzać działania producentów w Polsce.

Nasze wewnętrzne analizy dowodzą, które sektory w dobie spadających cen na rynkach światowych i spadku opłacalności mleczarskiej produkcji są stabilne i dają zysk.  Inwestycje w wysokospecjalistyczne, nowe produkty, automatyzacja i robotyzacja procesu to dziś klucz do rozwoju i otwierania nowych perspektyw eksportowych
– mówi Szymon Borucki

Grupa Polmlek jest jednym z największych polskich producentów rolno-spożywczych. W strukturze Grupy jest 15 wyspecjalizowanych fabryk w tym nowoczesny zakład produkujący soki i napoje – Fortuna w Tymienicach. Firma posiada także mleczarnię i dużą sieć dystrybucji Jibal w Maroko. 

Grupa Polmlek eksportuje obecnie wyroby do niemal 140 krajów świata.
 

Współpraca