Covid zniszczył ekologiczne nastawienie konsumentów
15.12.2021 -
Choć w tym roku podejście klientów do tego, czy ważne jest ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko, nieco się odbudowało, wskaźniki nadal są dużo gorsze niż jeszcze kilka lat temu.
Obecnie 42,7% polskich konsumentów zgadza się z tezą, iż przykłada wagę do tego, jak kupowane produkty wpływają na środowisko i ekologię. To co prawda niemal 6 pkt% więcej niż w szczycie pandemii przed rokiem, ale nadal tego typu wskazań jest ponad 10 pkt% mniej niż przed koronawirusem – wynika z szóstej edycji badania przeprowadzonego przez HMG jako część badania „CSR w praktyce – barometr" Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Pokazuje ono poziom zaangażowania firm w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Straty przez pandemię
– Ubiegłoroczne badanie realizowane było w szczycie drugiej fali pandemii, w momencie skokowego wzrostu liczby zakażonych osób. Był to również okres, kiedy po raz pierwszy zetknęliśmy się z tym, jak epidemia może naprawdę wyglądać. Sytuacja, z którą mierzyło się polskie społeczeństwo, w wyraźny sposób odbiła się na wynikach ubiegłorocznego badania – większość wskaźników wyraźnie się zmniejszyła – mówi Anna Ostrowska, starszy specjalista z Havas Media Group Poland.
– W tym roku widać wyraźne odbicie się wyników – nasze oczekiwania wobec marek rosną. Nie wróciły jeszcze do poziomu z lat 2017–2019, ale w tym roku pandemia miała mniejszy wpływ na wyniki – dodaje.
Nie jest to jedyne badanie pokazujące, że podejście konsumentów do CSR się zmienia. Zmuszeni do ograniczenia podróżowania i spędzający znacznie więcej czasu w swojej najbliższej okolicy klienci zwracają uwagę na lokalne inicjatywy.
W badaniu odsetek takich odpowiedzi wzrósł r./r. niemal o 10 pkt, do już 58,7%, co pokazuje, jak mocno zmieniło się podejście konsumentów.
Ważne lokalne potrzeby
Także z badania w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy wynika, iż nawet więcej, bo 76%, Polaków chciałoby, aby przedsiębiorcy, z których usług i produktów korzystają, angażowali się w akcje wspierające lokalne potrzeby. Dodatkowo zdaniem aż 81% przedsiębiorców najważniejszym obszarem odpowiedzialnego biznesu jest współpraca z lokalną społecznością.
– Dla Polaków ważne jest, aby firmy aktywnie działały w obszarach, w których widzą niedostatki. Klient wybiera dany produkt lub usługę od konkretnej firmy z wielu powodów – jednym z nich jest chęć wsparcia marki. Tego samego oczekuje w zamian. Jeśli na co dzień widzi, że społeczność potrzebuje pomocy, to oczekuje działania. Większość z nas angażuje się w pomoc potrzebującym, ponieważ chce pozytywnie wpłynąć na życie i sytuacje innych – mówi Dariusz Doliński, psycholog społeczny, Wydział Psychologii Uniwersytetu SWPS.
45% Polaków uważa, że przedsiębiorca, z którego usług korzystają, powinien angażować się w pomoc dzieciom, zaś 39% wskazuje na pomoc chorym, a 38% – na pomoc osobom starszym, ubogim, potrzebującym. Zdaniem ponad 30% Polaków firmy powinny wspierać także działania ekologiczne i pomagać zwierzętom.
Nowe rozwiązania
W firmach projekty proekologiczne wchodzą na zupełnie nowy poziom, niezależnie od oczekiwań konsumentów. Coraz więcej raportuje wskaźniki, czego oczekują również inwestorzy. Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego, SAP i Qualtrics wynika, że 97% opinii publicznej jest przekonana, że biznes powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za przeciwdziałanie zmianom klimatu. W efekcie nawet firmy technologiczne, jak SAP, wprowadzają nowe narzędzia, które pozwolą rozwijać się w bardziej zrównoważony sposób.
– Kluczem do spełnienia misji firm, związanej z przeciwdziałaniem negatywnym zmianom klimatu, jest rozpoznanie skali wyzwania, z jakim się mierzymy. Jak w wypadku każdego aspektu prowadzenia biznesu dane są absolutną podstawą podejmowania trafnych decyzji – mówi Thomas Duschek, prezes SAP Polska.
Nowe narzędzie pomaga firmom zbierać dane w czasie rzeczywistym i raportować. Pozwala też na bieżąco i w sposób zautomatyzowany śledzić kluczowe wskaźniki wydajności różnych procesów, jak emisja dwutlenku węgla.
(15.12.2021 za Rzeczpospolita)