Czy firmy spożywcze muszą zwracać pieniądze otrzymane z tarcz? PFR wyjaśnia
Firmy z branży spożywczej, przede wszystkim handlu detalicznego, stanowiły do 5% beneficjentów tarcz finansowych tworzonych dla przedsiębiorców w obliczu pandemii. Sprawdzamy, czy któraś z nich będzie musiała zwracać dotację.
W PFR trwa „następcza" kontrolaPandemia za nami, ale jej skutki mogą być odczuwane do dziś. Polski Fundusz Rozwoju (PFR) wciąż rozlicza bowiem subwencję dla małych i średnich firm przyznanym im w związku z pandemią COVID-19. Nawet wiele miesięcy po rozliczeniu subwencji PFR kieruje do przedsiębiorców przedsądowe wezwania do zwrotu całości uzyskanych środków.
Po uruchomieniu programów PFR wdrożył proces następczej kontroli oświadczeń złożonych przez przedsiębiorców na etapie wnioskowania oraz rozliczenia otrzymanego wsparcia. Jej efektem jest konieczność wezwania części firm przez PFR do zwrotu całości lub części subwencji, który to proces odbywa się w tej chwili – potwierdza PFR.
Tarcze za przedsiębiorcami, rozliczenia – nie
Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm („Tarcza Finansowa 1.0” lub „Program 1.0”) to pierwszy w Polsce program powszechnego wsparcia, w którym wnioski można było składać wyłącznie online, ich weryfikacja była automatyczna, dzięki czemu pomoc finansowa docierała do firm nawet w ciągu 48 godzin od jego złożenia.
W ramach Programu 1.0 PFR udzielił wsparcia o wartości ok. 61 mld zł na rzecz ponad 348 tys. beneficjentów. Łącznie, w ramach wszystkich programów skierowanych do MŚP, PFR wsparł blisko 360 tys. firm kwotą ponad 68 mld zł.
Teraz okazuje się, że ok. 6 tys. z 355 tys. małych i średnich firm, które skorzystały z tarcz PFR w latach 2020 i 2021, zostało już wezwanych lub zostanie wezwanych do zwrotu subwencji, co stanowi niespełna 2% wszystkich.
Według PFR stanowi to zatem niewielki ułamek firm, które o pomoc wnioskowały i ją otrzymały.
Czy są wśród nich firmy spożywcze?
Szacujemy, że firmy z branży spożywczej, przede wszystkim handlu detalicznego, stanowiły do 5% beneficjentów tarcz finansowych. Nie prowadzimy jednak szczegółowych statystyk dotyczących branż, w których działają firmy, a do których PFR wystąpił o zwrot subwencji. Są to indywidualne sprawy – poinformowali Portal Spożywczy przedstawiciele biura prasowego Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).
Dodają przy tym, że uruchomione w związku z pandemią COVID-19 pakiety pomocowe doprowadziły do szybkiego i zdecydowanego wsparcia przedsiębiorców w obliczu realnego zagrożenia, dzięki czemu tysiące z nich udało się uchronić przed upadłością lub likwidacją, a to z kolei zapewniło setki tysięcy miejsc pracy.
PFR o głównych powodach zwrotu subwencji
Grupy podmiotów, które PFR wzywa lub będzie wzywał do wyjaśnień, lub zwrotu części, lub całości pomocy, obejmują m.in.: beneficjentów, którzy:
- Wnioskując o wsparcie finansowe w ramach Programu 1.0, jako jednoosobowe działalności gospodarcze, wbrew spoczywającemu na nich obowiązkowi, nie uwzględnili powiązań zachodzących pomiędzy nimi a spółkami cywilnymi, które również zawnioskowały o wsparcie w ramach Programu 1.0, a w których te jednoosobowe działalności gospodarcze posiadają status wspólnika (ok. 500 podmiotów);
- Zawnioskowali o wsparcie w ramach Programu 1.0 pomimo posiadania statusu dużego przedsiębiorcy w świetle warunków programowych (ok. 300 podmiotów);
- Po dniu otrzymania subwencji finansowej dokonali korekty przychodów (ok. 2700 podmiotów)
- Po dniu otrzymania subwencji finansowej dokonali korekty w zakresie liczby pracowników (ok. 1000 beneficjentów).