Czy rosnące koszty transportu obniżą polski eksport mleczny?

10.12.2021 -

Wysokie koszty transportu morskiego w przypadku tak odległych dystansów jak trasa Europa-Chiny mogą znacząco pogorszyć konkurencyjność cenową produktów na rzecz wyrobów sprowadzanych z mniej odległych kierunków - mówi Paweł Kowalski, ekspert sektora rolno-spożywczego Banku Pekao SA

Zwraca uwagę, że w praktyce liczącą się konkurencją dla unijnej (w tym polskiej) branży mleczarskiej mogą tu być przede wszystkim Australia i Nowa Zelandia, które i tak odgrywają już wiodącą rolę w chińskim imporcie. - Warto natomiast zauważyć, że trendy cenowe stawek frachtu kontenerowego na świecie są obecnie dość silnie zróżnicowane w zależności od kierunków. Wąskie gardła utrzymują się przede wszystkim na kierunku Azja – reszta świata, a najbardziej popularne wskaźniki stawek kontenerowych na trasie Chiny – Europa (Freightos, SCFI) utrzymywały się w trendzie wzrostowym od początku roku do września – października (przy zahamowaniu wzrostów w ostatnich tygodniach) - mówi ekspert Banku Pekao SA.

Wyższe stawki w transporcie do Azji

Podkreśla, iż jednak przy transporcie w przeciwnym kierunku sytuacja nie wydaje się aż tak mocno napięta. - Indeks stawek kontenerowych Freightos Northern Europe to China/Eastern Asia w październiku 2021 r. kształtował się na poziomie nieco powyżej 1300 dolarów za kontener (vs ponad 14 tys. dla indeksu China/Eastern Asia to Northern Europe). Co więcej, wskaźnik ten zanotował szczyt w maju 2021 r. i od tamtej pory obniżył się o około 25%. Oczywiście stawki w transporcie do Azji są nadal znacznie wyższe niż przed rokiem (około 30% vs październik 2020), nie można zatem negować ich niekorzystnego oddziaływania na konkurencyjność cenową eksportu ani na opłacalność sprzedaży zagranicznej - mówi Paweł Kowalski.

Koszt transportu morskiego będzie pobudzał transport kolejowy

Uważa, że może to wywierać pewien wpływ na wolumeny, wydaje się jednak, że nie powinien to być w najbliższej przyszłości czynnik decydujący o być albo nie być sprzedaży zagranicznej polskiej żywności na najbardziej odległe rynki. - Warto przy tym zauważyć, że wzrost koszów transportu morskiego może stymulować rozwój wykorzystania transportu kolejowego w eksporcie żywności do Azji. Rzecz jasna to rozwiązanie również nie jest pozbawione ryzyk, jak choćby niestabilna w ostatnim czasie sytuacja polityczna pomiędzy Polską a Białorusią. Jednak przedłużanie się utrudnień w transporcie morskim może z czasem prowadzić do wzrostu udziału transportu kolejowego - dodaje.

(10.12.2021 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca