Danone o sytuacji na rynku mleczarskim. Tymi produktami interesują się konsumenci
Polska jest jednym z wiodących producentów mleka zarówno w Unii Europejskiej, jak i całej Europie (plasuje się na szóstej pozycji, za Wielką Brytanią, Niemcami, Hiszpanią, Francją i Włochami). Sprzedaż mleka w naszym kraju utrzymuje się na stabilnym poziomie, a w 2023 roku osiągnęła 1 760,4 ton - mówi Marek Sumiła, Dyrektor Zarządzający Danone i Żywiec Zdrój.
Rynek mleczarski jest bardzo dynamicznyW ostatnim roku rynek świeżych produktów mlecznych charakteryzował się wysoką dynamiką zmian, co było determinowane m.in. przez wahania cen surowca, środkami rozporządzalnymi pozostającymi w portfelach konsumentów, zmianą zachowań konsumenckich w zakresie preferowanych kanałów sprzedaży, czy rosnącym zainteresowaniem wybranymi segmentami w kategorii.
Nie bez znaczenia były także czynniki klimatyczne oraz zmieniające się regulacje prawne. To generowało – i spodziewamy się, że nadal będzie generowało – wyzwania, zarówno po stronie dostawców i producentów, jak również konsumentów
- mówi Marek Sumiła
Nie zmienia to jednak faktu, że produkty nabiałowe są obecne w niemal każdym polskim gospodarstwie domowym, a ponad 80% gospodarstw od lat konsumuje serki homogenizowane czy jogurty naturalne do jedzenia łyżeczką.
Wzrost wartości rynku mleczarskiego
Powołując się na badania rynkowe, Marek Sumiła twierdzi, że w 2023 roku kategoria świeżych produktów mlecznych była warta 6,7 mld złotych i w porównaniu do poprzedniego roku jej wartość wzrosła o 20,8%.
Jako jedną z głównych przyczyn należy wskazać oczywiście wysoką inflację, natomiast mimo trudnych warunków rynkowych kategoria odnotowała wzrost sprzedaży wolumenowej o 4,5% w porównaniu do roku poprzedzającego. Wzrost nie był jednak równomierny we wszystkich segmentach. Wolniejszym jego tempem w ujęciu wartościowym cechowały się produkty dla dzieci, serki homogenizowane oraz jogurty smakowe do jedzenia łyżeczką. Są jednak takie podkategorie jak jogurty pitne, desery mleczne czy mleka smakowe, które od kilku lat przyciągają swoją ofertą nowych konsumentów.
Dostrzegając wzrost zainteresowania rynku jogurtami pitnymi, postanowiliśmy dać konsumentom jeszcze więcej możliwości wyboru i wprowadziliśmy na rynek nowość – jogurt pitny Danio w poręcznej butelce – mówi dyrektor Sumiła
Rośnie popyt na produkty wysokobiałkowe
Warto także zwrócić uwagę na zwiększone zainteresowanie konsumentów produktami wysokobiałkowymi - w 2023 roku wartość ich sprzedaży wzrosła o 82,7% w porównaniu do 2022 roku.
Chcąc odpowiedzieć na tę potrzebę, szykujemy w portfolio Danone nowość, o której niebawem będziemy informować - dodaje
O ponad 40% wzrósł także poziom sprzedaży produktów wysokobiałkowych mlecznych typu skyr. Równolegle, zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie produktami roślinnymi. W efekcie kategoria będąca niszą, kupowaną 5 lat temu przez niespełna 12% gospodarstw domowych w Polsce, dziś gości w prawie co trzecim polskim domu. Kategoria ta dynamicznie rośnie także w ujęciu wolumenowym, w 2023 roku wzrost ten wyniósł 14,5% w stosunku do roku poprzedniego.
Na znaczeniu zyskuje oferta roślinna
Na bazie obserwacji rynku krajowego oraz innych rynków europejskich prognozujemy dalszy wzrost zainteresowania tym segmentem, dlatego rozwijamy portfolio Alpro – marki już dziś będącej liderem rynku produktów roślinnych. Oferta Alpro obejmuje napoje roślinne, desery w tym również bogate w białko oraz roślinne alternatywy dla jogurtów, w tym typu skyr. Do tych ostatnich, dostępnych dotychczas w wariantach naturalnym, waniliowym czy mango dołączył w tym roku smak truskawkowy - mówi Marek Sumiła
Warto podkreślić, że oferta roślinna kierowana jest nie tylko do wegetarian czy wegan, ale także osób, które poszukują sposobów na urozmaicenie swojej diety. Produkty Alpro wpisują się również w koncepcję diety planetarnej, zwanej fleksitariańską. Według jednego z jej założeń białko roślinne, pochodzące m.in z roślin strączkowych i ich przetworów, napojów roślinnych czy orzechów, powinno dominować w naszym jadłospisie. Model żywienia opracowany przez międzynarodowy zespół naukowców wchodzących w skład The EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health jest rekomendowany także m.in. przez ekspertów zainicjowanego przez grupę spółek Danone Interdyscyplinarnego Centrum Analiz i Współpracy Żywność dla Przyszłości, autorów raportu "Talerz przyszłości". Dieta planetarna jest korzystna zarówno dla zdrowia, jak i stanu planety, bowiem żywność pochodzenia roślinnego ma najmniejszy wpływ na środowisko pod względem emisji CO2, zużycia wody i użytkowania gruntów.
Zgodnie z przewidywaniami z początku roku, kluczowe wyzwania, z którymi branża zmagała się w roku 2023, są aktualne również teraz. Kwestie środowiskowe i ekonomiczne, a także te wynikające z polityki UE pozostają wysoko na agendzie w całej branży, oddziałują także na konsumentów – puentuje Sumiła.