Dziś Dzień Polskiej Żywności
Polska obfituje w żywność doskonałej jakości, bezpieczną i smaczną, śmiało mogącą konkurować z całym światem. Od 2013 r. 25 sierpnia jest Dniem Polskiej Żywności. To obchodzone w okresie dożynek święto ma na celu po pierwsze przypomnienie, jak ciekawa i bogata jest oferta producentów polskiej żywności. Drugim celem jest wspieranie lokalnych producentów artykułów rolno-spożywczych.
Idea Dnia Polskiej Żywności
Wybór dnia 25 sierpnia nie jest przypadkowy. Końcówka sierpnia to czas, gdy rolnicy kończą żniwa i obchodzą dożynki. Wówczas sklepowe półki i stragany uginają się od świeżych, polskich warzyw i owoców. To dobry moment, żeby przypomnieć, jak ciekawa i bogata jest oferta polskiej żywności oraz aby wspierać lokalnych producentów.
Polska jako znaczący producent żywności
Polska ma dobre warunki naturalne do produkcji rolniczej, co sprawia, że jesteśmy 4. największym producentem żywności w Europie po Francji, Niemczech i Hiszpanii, a w przypadku niektórych produktów (np. jabłek gruszek, śliwek) – znajdujemy się w czołówce światowej.
Eksport polskiej żywności
Polska jest państwem samowystarczalnym żywnościowo, dysponującym nadwyżką produkowanej żywności. Jesteśmy więc również jej dużym eksporterem.
Jednocześnie udział eksportu rolno-spożywczego w wartości całego polskiego eksportu zwiększył się z 13,8 proc. w 2022 r. do 14,7 proc. w roku 2023. Są to wyniki, które potwierdzają rosnące znaczenie branży rolno-spożywczej dla polskiej gospodarki.
Najczęściej eksportowane produkty
Do krajów UE w 2023 r. eksportowaliśmy głównie:
- mięso i jego przetwory inne niż drobiowe (eksport o wartości 4,2 mld euro);
- mięso drobiowe (3,1 mld euro);
- pieczywo i wyroby piekarnicze (2,8 mld euro);
- ryby i ich przetwory (2,6 mld euro);
- paszę dla zwierząt (2,4 mld euro);
- produkty mleczarskie (2,2 mld euro);
- ziarno zbóż i wyroby cukiernicze (po 2,1 mld euro).
- pszenicę (eksport o wartości 4,7 mln ton, 1,2 mld euro);
- produkty mleczne (1,1 mld euro);
- mięso drobiowe (961 mln euro);
- pieczywo i wyroby piekarnicze (937 mln euro);
- wyroby tytoniowe (821 mln euro);
- czekoladę i wyroby czekoladowe (798 mln euro).
Zagraniczni odbiorcy naszej żywności
Podobnie jak w latach poprzednich w 2023 r. produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. Udział rynku unijnego w eksporcie żywności z Polski wyniósł 73 proc.
- Niemcy (od lat główny partner handlowy Polski) – eksport o wartości 13,3 mld euro, o 11 proc. więcej niż w 2022 r.;
- Niderlandy – 3,2 mld euro;
- Francja – 3 mld euro;
- Włochy – 2,5 mld euro;
- Czechy – 2,4 mld euro.
W 2023 r. z Polski do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 13,75 mld euro (63 mld zł), a udział tych krajów w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniósł 27 proc.
W 2023 r. największymi pozaunijnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski były:
- Wielka Brytania – eksport o wartości 4,2 mld euro, o 14 proc. więcej niż w roku 2022;
- Ukraina – ponad 1 mld euro;
- Stany Zjednoczone – 870 mln euro.
Systemy jakości żywności
Jak poznać, czy dany produkt na pewno pochodzi z Polski? Od 1 stycznia 2017 r. istnieje ustawowe oznakowanie „Produkt Polski”. Symbol ten oznacza, że produkty muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski. Tylko w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25 proc. masy tych produktów.
Oprócz tego coraz więcej polskich artykułów spożywczych jest wyróżnionych oznaczeniami: chronione oznaczenie geograficzne (ChOG), chroniona nazwa pochodzenia (ChNP) oraz gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS).
Informacje o systemach jakości żywności uznawanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi znajdują się na stronie www.kupujswiadomie.gov.pl. To prowadzona przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) platforma internetowa, promującą polską żywność wysokiej jakości.
Polska żywność ekologiczna
Rynek żywności ekologicznej w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat uległ znacznym zmianom. Stopniowo zwiększają się obszar upraw ekologicznych oraz liczba certyfikowanych gospodarstw. Można zaobserwować rosnące zainteresowanie polskich rolników produkcją ekologiczną.
Dziś już w większości sklepów można kupić ekologiczne warzywa, owoce, jaja oraz mleko i jego przetwory. Konsumenci, wybierając produkty ekologiczne, wspierają rolników i innych producentów, którzy prowadzą produkcję żywności z poszanowaniem naszego wspólnego środowiska, bez GMO, z zapewnieniem podwyższonego dobrostanu zwierząt. Pewność, że dany produkt faktycznie został wytworzony w sposób ekologiczny, daje konsumentowi logo produkcji ekologicznej UE na opakowaniu – tzw. ekolistek.
Realizowana przez MRiRW kampania informacyjno-edukacyjna „Kupuj Świadomie PRODUKT EKOLOGICZNY” ma na celu zachęcenie do zwracania uwagi na informacje zawarte na opakowaniach produktów spożywczych, budowanie rozpoznawalności logo produkcji ekologicznej UE oraz edukowanie konsumentów nt. metod produkcji ekologicznej. Specjalnie dedykowane przekazy kierowane są zarówno do producentów, jak i do ogółu konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci.