Firmy mają problem. Podwyżki płacy to za mało, by zatrzymać najlepszych

12.12.2023 -

Trwająca od wielu miesięcy inflacja sprawiła, że coraz więcej pracowników z uwagą przygląda się kwotom na swoich paskach wypłat. Przedsiębiorcy również są zdania, że muszą płacić więcej pracownikom, by nie przeszli do konkurencji. Pieniądze jako najważniejszy argument w walce o talenty, wskazało aż 30,9% pracodawców biorących udział w badaniu „The Perfect Match”, przeprowadzonego przez SD Worx – dostawcę usług kadrowo-płacowych. Jednak podwyżka to wciąż za mało, by zaskarbić sobie lojalność pracowników i zatrzymać ich w organizacji.

Firmy chcą płacić więcej, ale to wciąż za mało, by zatrzymać najlepszych pracowników

Na przestrzeni ostatnich lat sposoby przyciągania i zatrzymywania pracowników w firmach dynamicznie się zmieniały. Rynek pracownika oraz presja płacowa sprawiły, że wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw stale rosły. Jednocześnie pandemia i globalne trendy sprawiły, że pracownicy – zwłaszcza z młodszych pokoleń – zaczęli wymagać od pracodawców tego, czego nie widać na pasku wypłaty. Ważne stały się możliwość rozwoju zawodowego, awansu wewnętrznego, cyfrowe środowisko pracy oraz elastyczny grafik i możliwość zdalnego wykonywania obowiązków. Dopiero w tym roku, gdy wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe zaczęły pochłaniać nie tylko spory odsetek wynagrodzeń, ale i podwyżek, wynagrodzenie ponownie zyskało na znaczeniu. Pracodawcy natomiast zaczęli wierzyć, że to właśnie uposażenia zatrzymają w ich firmach najlepszych pracowników.

Dla porównania, w ubiegłorocznym badaniu „The Perfect Match” przeprowadzanym przez SD Worx, wysokość wypłaty była najważniejszym atrybutem jedynie dla 24,3% pracodawców. Obecnie jest to priorytet dla niemal 31% ankietowanych. Jednocześnie, aż 31,5% firm uważa, że kluczem do sukcesu w walce o talenty jest zagwarantowanie pracownikom poczucia stabilnego zatrudnienia i wynagrodzenia.

Pieniądze to nie wszystko

– Regularnie badamy nastroje pracowników i pracodawców, bowiem zmieniają się one wraz z wieloma czynnikami. Część z nich jest obiektywna i zewnętrzna, jak sytuacja gospodarcza i inflacja, które sprawiły, że wysokość wypłaty znów dla wielu talentów jest tym, co motywuje do pozostania w dotychczasowej firmie lub do zmiany pracy. Inne wynikają z subiektywnych potrzeb, jak work-life balance, ambicje związane z edukacją i rozwojem czy chęć pracy w przyjaznym środowisku nastawionym nie tylko na rozwój, ale i na wsparcie. Wysokość wynagrodzenia jest obecnie czynnikiem, który w przeciągu roku zyskał na znaczeniu w firmach, ale warto zauważyć, że istnieją pewne rozbieżności między tym, co pracodawcy i pracownicy uważają za atrakcyjne. Oznacza to, że sama podwyżka to jednak za mało, by zatrzymać najlepszych pracowników w organizacji – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Na szczycie listy benefitów, które chcą zapewniać przedsiębiorcy, wciąż znajduje się elastyczne zarządzanie czasem pracy. Stawia na nie aż 32% pracodawców. To ciągle sporo, ale mniej niż w ubiegłym roku – wówczas elastyczny czas pracy był na szczycie priorytetów aż dla 34,7% firm. Mniej pracodawców ma zamiar przyciągać talenty wizją dobrej atmosfery w miejscu pracy (27,9% vs 34,1% w 2022 r.) czy ciekawymi i niestandardowymi zadaniami do wykonania (27,7% vs 32,4%). Niezachwianą pozycję zajmuje jedynie work-life balance – zarówno w tym, jak i w ubiegłym roku, wskazuje na niego 27,7% przedsiębiorców.

Polacy otwarci na nowe oferty

Badanie przeprowadzane globalnie przez SD Worx obejmuje nie tylko pracodawców, ale również pracowników. Pokazuje to korelację oferty firm i oczekiwań zatrudnionych przez nie osób. Z najnowszych danych „The Perfect Match” wynika, że Polacy przodują wśród obywateli Europy w aktywnym poszukiwaniu nowego miejsca pracy. Przyznało się do tego aż 21,4% ankietowanych. Zmianę miejsca zatrudniania dopuszcza kolejne 33,7% pracowników, którzy co prawda nie rozsyłają swoich aplikacji rekrutacyjnych, ale czekają na atrakcyjne propozycje. Jednocześnie 34% pracodawców już dziś wie, że budowanie zaangażowania ich zespołów w najbliższej przyszłości będzie trudniejsze. Czy pomogą im w tym podwyżki i premie? Niewykluczone, bowiem aż 51,9% Polaków pytanych o to, co chciałoby zmienić w swoim pakiecie wynagrodzeń twierdzi, że chciałoby dostawać więcej pieniędzy. To największy odsetek spośród wszystkich badanych nacji. Dla porównania – tylko 30%, Austriaków chciałoby podwyżki.

– Istnieje korelacja między gotowością zmiany miejsca pracy, a wiekiem – młodsze pokolenia częściej poszukują nowego pracodawcy. Aktywnie pracuje nad tym ponad 20% zatrudnionych 20- i 30-latków. Dla porównania, zmiany chce niecałe 15% 40-latków. Jednocześnie można wskazać zależności między mobilnością zawodową pracowników, a ich motywacjami. Wraz z wiekiem ankietowanych rośnie ich lojalność wobec pracodawcy, ale też znaczenie wysokości wynagrodzenia.

Z kolei młodsi pracownicy są mniej lojalni, ale zatrzymać ich w organizacji może nie tylko premia czy podwyżka. Badani coraz częściej wskazują bowiem na czynniki pozafinansowe, jak poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy czy samopoczucie w związku z obecnością w organizacji. I to właśnie na te kwestie powinni zwrócić uwagę pracodawcy, jeśli chcą zatrzymać i przyciągnąć do siebie najlepsze talenty – podkreśla Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

(12.12.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca