Gra na zdrowie!
Marchewka zamiast chipsa, szklanka wody zamiast słodkiego napoju. Jak zachęcić dzieci do odżywiania się zgodnie z zasadami zdrowego żywienia? – Bezpłatna aplikacja stworzona przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia w sposób prosty i przyjemny zmotywuje dzieci do tego, by jadły warzywa i owoce oraz piły wodę, a codzienna porcja ruchu wejdzie im w nawyk – mówi prof. dr hab. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia kierujący pracami NCEŻ.
Specjaliści są zgodni – od właściwej diety i ruchu zależy dobre samopoczucie, kondycja, odporność, a nawet wyniki w nauce. To, czy wykształcimy w dzieciach właściwe nawyki żywieniowe, zaowocuje zdrowiem w ich dorosłym życiu. Jak jednak w ciekawy sposób przekazać im tę wiedzę? Z pomocą przyszli specjaliści NCEŻ IŻŻ i nowe technologie. W ramach Narodowego Programu Zdrowia opracowali i stworzyli aplikację dla dzieci i młodzieży o nazwie „Zdrowie”. To gra na smartfony, która zachęca do regularnego spożywania warzyw, owoców i wody, a także do aktywności fizycznej. Wyrabia zdrowe nawyki, które są ekspresowo nagradzane, a efekty widać natychmiast na ekranie smartfona.
Gracze podejmują wyzwanie. Tworzą miasto – stawiają budynki i rozbudowują je, sadzą drzewa oraz zapewniają dostawę prądu. Jednak żeby móc stale rozwijać swoją aglomerację, potrzeba odpowiedniej ilości zasobów – punktów energii i monet. W celu ich zdobycia, gracze powinni codziennie jeść warzywa i owoce, pić wodę i uprawiać aktywność fizyczną. Właściwe postępowanie nagradzane jest możliwością rozbudowy miasta. Dodatkowym elementem o wartości edukacyjnej są opisy poszczególnych warzyw i owoców. Dzieci mogą korzystać z aplikacji samodzielnie, jest ona jednak również dobrym sposobem na wspólną, rodzinną zabawę. Architektura gry i zawarte w niej treści są zgodne z zaleceniami Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Dzieci i Młodzieży opracowanej przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ).
– Na zdrowie dzieci wpływa wiele czynników – mówi dr Katarzyna Wolnicka, kierownik Pracowni Żywienia Zbiorowego Dzieci i Młodzieży. – W aplikacji szczególną uwagę poświęciliśmy trzem elementom niezbędnym w prawidłowym funkcjonowaniu i rozwoju młodego organizmu: warzywom i owocom, wodzie oraz aktywności fizycznej. – Chcemy kształtować postawy i nawyki młodych ludzi w zakresie zdrowego stylu życia. Edukacja i działania Instytutu Żywności i Żywienia podejmowane w ramach Programu Szwajcarskiego Zachowaj Równowagę sprawdziły się i przyniosły 3-procentowy spadek nadmiernej masy ciała wśród dzieci objętych programem – mówi profesor Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia. – Aplikacja „Zdrowice” to kolejny krok na drodze ku poprawie zdrowia polskiego społeczeństwa. Połączenie angażującej formy gry z rzetelnymi informacjami dotyczącymi odżywiania to dobry pomysł, aby zainteresować dzieci zdrowym stylem życia od najmłodszych lat. Stąd już tylko krok do trwałej zmiany i lepszego startu w dorosłe, zdrowsze życie.
Gra jest dostępna bezpłatnie – do pobrania na smartfony z Androidem.
Instytut Żywności i Żywienia, działający od ponad 50 lat, odpowiada m.in. za opracowywanie i publikowanie norm żywienia dla populacji polskiej oraz tabel składu i wartości odżywczej produktów. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej., bazując na działalności IŻŻ oraz czerpiąc z doświadczenia i nowoczesnych narzędzi, wypracowanych w dotychczas realizowanych programach, NCEŻ jest wiarygodnym, sprawdzonym i przede wszystkim łatwo dostępnym źródłem wiedzy dla każdego Polaka
Aplikacja „Zdrowice” – opis
To bezpłatna gra na smartfony z systemem Android (zgodnie z badaniami prowadzonymi przez polski oddział IDC na najpopularniejsze na polskim rynku telefony) adresowana przede wszystkim do dzieci i młodzieży, która zachęca użytkownika do regularnego spożywania warzyw, owoców i wody a także do aktywności fizycznej. Aplikacja dla młodzieży o nazwie „Zdrowice” została opracowana na zlecenie i przy ścisłej współpracy merytorycznej specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Gra pokazuje, że to, co zdrowe, wcale nie musi być nudne. Gracze rejestrując się w aplikacji wybierają postać awatara i podejmują wyzwanie, tworząc swoje własne miasto – stawiają budynki i rozbudowują je, dekorują kolorując, sadząc drzewa oraz zapewniają dostawę prądu. Jednak aby móc stale rozwijać organizm miasta, potrzeba odpowiedniej ilości zasobów.
Całość działa bardzo intuicyjnie, w systemie nawigacji zastosowano sprawdzone rozwiązania komunikacyjne (język korzyści, przypomnienia w kontekście możliwych do pozyskania punktów i monet, motywujące wizualizacje) i czytelne, miłe dla oka grafiki. Pojawiają się elementy gry, które mają wzmacniać poprawne nawyki użytkowników. Plan dnia, w którym można śledzić postępy w realizacji codziennych wyzwań i zapisywać informacje o zjedzonych warzywach i owocach, wypitej wodzie czy aktywności fizycznej. Zdrowe zachowania (codzienne/regularne jedzenie warzyw i owoców, picie wody i uprawianie sportu) zawsze premiowane są podwójnie: pochwałą i… nagrodą – monetami lub punktami energii. Dzieci zdobywają je potwierdzając realizację pożądanych aktywności w aplikacji i zyskują elementy niezbędne do budowy stworzonego w swojej wyobraźni organizmu miasta. Im więcej poprawnych zachowań, tym więcej możliwości zyskuje gracz.
Architektura gry i zawarte w niej treści są zgodne z zaleceniami Piramidy Zdrowego Odżywiania i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży opracowanej przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia. Dodatkowym elementem o wartości edukacyjnej są opisy poszczególnych warzyw i owoców, które pozwalają zrozumieć, co kryje się pod pojęciem „zdrowe”. Dzieci mogą korzystać z aplikacji samodzielnie, jednak jest ona również dobrym sposobem na wspólną, rodzinną zabawę.
Z założenia gra „Zdrowice” rozbudza aspiracje, inicjatywę i kreatywność użytkowników a także poprzez metaforę buduje świadomość, że nasze życiowe możliwości zależą od nas samych, od naszych wyborów i jakości życia. Gra uczy, że to, jak żyjemy, jak się odżywiamy, jak dbamy o własny organizm przekłada się na naszą kondycję, stan zdrowia, sprawność intelektualną i fizyczną, w efekcie końcowym na standard naszego życia. Zastosowana technika fun learningu zwiększa atrakcyjność przekazu edukacyjnego i wpływa na tempo przyswajania informacji i zmiany nawyków, w konsekwencji lepszego startu w dorosłe, zdrowsze życie.