Handel zagraniczny produktami mlecznymi

24.04.2020 -

Ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2019 r. wartość wysłanych artykułów mleczarskich osiągnęła poziom 2,29 mld EUR – 9,82 mld zł, czyli o 2% większy niż w bardzo dobrym 2018 r. Jednocześnie wydatki na zakup tego asortymentu poza granicami naszego kraju były o 7% wyższe od obserwowanych w 2018 r. i wyniosły 1,08 mld EUR – 4,62 mld zł. Dodatnie saldo handlu zagranicznego ukształtowało się w granicy 1,21 mld EUR – 5,2 mld zł, a zatem niższym o 3% niż w 2018 r.

Produkty mleczne z Polski tradycyjnie dostarczane były głównie do UE. W 2019 r. udział krajów unijnych w wartości wysyłki wyniósł 74,2% względem 78,7% w 2018 r. Jednocześnie wpływy otrzymane z eksportu do UE zmniejszyły się o 4% do 1,7 mld EUR.

Największymi importerem produktów mlecznych były: Niemcy – 21% wartości i 488 mln EUR, Czechy – 8% i 176 mln EUR, Włochy – 5,5% i 125 mln EUR, Niderlandy i Wielka Brytania – po 5% i odpowiednio 113 mln EUR i 111 mln EUR oraz Słowacja, Rumunia, Węgry i Litwa – po 4%. Udział wysyłki artykułów mleczarskich do krajów WNP od 2014 r. jest nieznaczny i w 2019 r. wyniósł 2,7%. Jednak całkowita wartość wyeksportowanych produktów do tego ugrupowania była blisko dwukrotnie wyższa niż w 2018 r. i wyniosła 62,5 mln EUR. Udział krajów pozaunijnych, nienależących do WNP w wysyłce produktów mlecznych był o 3 pp. większy od notowanego rok wcześniej i wyniósł 23%. Spośród tych krajów największy udział w eksporcie miały: Chiny – 3,5% wartości wywozu i 80 mln EUR, a także Algieria i Arabia Saudyjska – po 2% i odpowiednio 50 mln EUR oraz 48 mln EUR.

(24.04.2020 za gospodarz.pl)


Współpraca