Handel zagraniczny przetworami mlecznymi

25.06.2021 -

W okresie pierwszych czterech miesięcy 2021 r. zwiększyły się przychody z eksportu produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską.

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. wartość wysyłki produktów mlecznych z Polski wyniosła 852 mln EUR - 3,9 mld zł i była wyższa o około 8% niż w analogicznym okresie 2020 r. Jednocześnie na zakup tego asortymentu wydatkowano 375 mln EUR - 1,7 mld zł, czyli więcej o 2% niż w okresie styczeń-kwiecień 2020 r. Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w czasie pierwszych czterech miesięcy 2021 r. ukształtowało się w granicy 477 mln EUR - 2,2 mld zł, czyli o 12% wyższym niż w miesiącach styczeń-kwiecień 2020 r.

Produkty mleczne z Polski eksportowane były przede wszystkim do UE-27. W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 62%, a wpływy uzyskane z eksportu wzrosły o 9,5% do 531 mln EUR. Najważniejszymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy - 19% wartości i 163 mln EUR, Czechy - 6% i 52 mln EUR, Włochy i Niderlandy - po około 5% i odpowiednio 41 mln EUR i 39 mln EUR oraz Rumunia - 4% i 34 mln EUR.

Udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów WNP był nieznaczny i w okresie czterech miesięcy 2021 r. wyniósł 5%. Całkowita wartość wysłanych produktów do WNP ukształtowała się w granicy 41 mln EUR, a więc niższym o 14% niż w okresie styczeń-kwiecień 2020 r. Udział krajów nienależących do UE i WNP w wysyłce produktów mlecznych, tak jak rok wcześniej, wyniósł 33%. Wpływy uzyskane z eksportu osiągnęły 280 mln EUR, tj. o 8% więcej niż w okresie pierwszych czterech miesięcy 2020 r. Największy udział w eksporcie miały Chiny - 6% wartości wywozu i 53 mln EUR i Wielka Brytania - 5% i 45 mln EUR, a także Algieria - 4% i 34 mln EUR oraz Arabia Saudyjska - 3% i 23 mln EUR.

(25.06.2021 za gospodarz.pl)


Współpraca