Handel zagraniczny serami
07.04.2023 -
W 2022 r. w strukturze wywozu produktów mlecznych z Polski dominującą pozycję zajmowały sery i twarogi, których wysyłka odpowiadała za 32% wpływów - 1,1 mld euro uzyskanych ze sprzedaży zagranicznej produktów mlecznych z Polski.
W tej grupie towarowej największy udział, bo 64% wartości eksportu serów i twarogów ogółem, stanowiły sery dojrzewające. W 2022 r. wartość wywozu serów dojrzewających wyniosła 732 mln euro i była większa o 15% niż w 2021 r.
Sery dojrzewające dostarczano głównie do UE-27, tj. w 2022 r. – 68% wartości i 501 mln euro, szczególnie do Czech - 13% i 95 mln euro, Włoch - 8% i 62 mln euro, na Słowację - 8% i 57 mln euro oraz do Niemiec - 8% i 55 mln euro. Poza Unią Europejską polskie sery dojrzewające znajdowały nabywców przede wszystkim: w Ukrainie - 9% i 69 mln euro, Arabii Saudyjskiej - 5% i 34 mln euro oraz Wielkiej Brytanii - 4% i 33 mln euro.
Wysyłka serów świeżych, serwatkowych i twarogów zwiększyła się w 2022 r. o 44% do 415 mln euro. Głównym kierunkiem wywozu były kraje UE-27 - 340 mln euro i 82% udziału w wartości wywozu, przede wszystkim: Niemcy - 17% wartości i 72 mln euro, Włochy 12% i 51 mln euro, Rumunia - 10% i 43 mln euro oraz Hiszpania - 6% i 26 mln euro. Spośród krajów pozaunijnych największy udział w wywozie miały Wielka Brytania - 9% wartości i 38 mln euro i Ukraina 4% i 17 mln euro.
(07.04.2023 za gospodarz.pl)