Jakie są mleczarskie możliwości Polski? „Ta strategia jest niezbędna"
– Stworzenie strategii dla polskiego mleczarstwa jest absolutnie niezbędne - powiedziała Agnieszka Maliszewska, Dyrektorka Polskiej Izby Mleka.
Polski potencjał mlecznyPolska jest trzecim producentem mleka w Unii Europejskiej oraz dwunastym producentem światowym. Krajowy sektor mleczarski zaliczany jest do ważnych segmentów rynku produktów spożywczych o dużym potencjale dalszego rozwoju i ma znaczący udział w tworzeniu polskiego PKB z rolnictwa. Przygotowywana przez PIM "Strategia dla mleczarstwa" ma wyznaczyć kierunki dalszego rozwoju branży. Sytuacja w mleczarstwie jest trudna, opłacalność produkcji mleka spada, a koszty rosną. W okresie pierwszych dwóch miesięcy br. średnia cena skupu mleka wyniosła 206,24 zł/100 litrów i była niższa o 12,8% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
– Stworzenie strategii dla polskiego mleczarstwa jest absolutnie niezbędne. Mając na uwadze pogarszającą się sytuację branży, zaprosiliśmy do współpracy przedstawicieli rządu, organizacji i spółdzielni z Polski, a także międzynarodową firmę, jaką jest IFCN. Niezwykle cieszy mnie udział w tym spotkaniu Czesława Siekierskiego, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także Stefana Krajewskiego, wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi co jeszcze bardziej podkreśla ważność tej inicjatywy – podkreśliła Agnieszka Maliszewska.
Rolnictwo, w tym mleczarstwo, czekają poważne zmiany
Podczas spotkania wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi zwrócił uwagę na zmiany, które zaszły w sektorze mleczarskim od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
– Mamy bardzo dobrą, silną markę, jeżeli chodzi o polski sektor mleczarski. To nie dzieje się samo, to wypracowali wszyscy związani z sektorem – powiedział podczas spotkania Wiceminister Stefan Krajewski.
Na koniec uczestnicy spotkania jednogłośnie uznali spotkanie za owocne i wyrazili chęć dalszej współpracy w zakresie tworzenia strategii dla polskiego sektora mleczarskiego, która zdaniem przedstawicieli branży mleczarskiej jest niezbędna do jej dalszego rozwoju.
Kto jest zaangażowany w rozmowy na temat strategii branży mleczarskiej
W spotkaniu uczestniczyli Czesław Siekierski – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Stefan Krajewski – Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agnieszka Maliszewska – Dyrektor Polskiej Izby Mleka, Piotr Szajner – kierownik Zakładu Badań Rynkowych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Mleka Leszek Hądzlik – Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów, Marcin Hydzik- Prezes Zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka, prezesi i dyrektorzy spółdzielni mleczarskich oraz firm związanych z branżą mleczarską.
Warsztaty prowadził Łukasz Wyrzykowski – dyrektor zarządzający IFCN AG oraz dr Erik Elgersma – były dyrektor ds. analiz strategicznych w FrieslandCampina, obecnie niezależny konsultant i członek rady doradczej IFCN AG.
IFCN – The Dairy Research Network jest globalną siecią badawczą w dziedzinie mleczarstwa publikującą wyniki badań, raporty i sprawozdania, dostarczającą dane ekonomiczne dotyczące mleczarstwa i prognozy bazując na modelach i analizach. Polska Izba Mleka na początku 2023 roku podpisała umowę o partnerstwie z IFCN na lata 2023-2024.
– Obecnie mamy 111,5 miliona farm, dochód co 8 osoby na świecie jest zależny od produkcji mleka, dlatego nie możemy stać w miejscu. Polska ma potencjał – powiedział podczas prowadzenia warsztatów Łukasz Wyrzykowski.