Kaufland zmierza w kierunku gospodarki cyrkularnej (wywiad)
08.06.2021 -
Sieci handlowe mają realny wpływ na kształtowanie świadomości wśród konsumentów - z Mają Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska rozmawia Olimpia Wolf.
W 2019 r. Kaufland zrezygnował z jednorazowych toreb zakupowych wykonanych z plastiku, zastępując je m.in. alternatywami, które w 80% zostały wyprodukowane z recyklingu i nadają się do ponownego przetworzenia.
- Sieć regularnie przecenia produkty, których data ważności zbliża się ku końcowi, a w przypadku artykułów wrażliwych, takich jak owoce i warzywa, dostosowuje i obniża ceny produktów w zależności od pory dnia.
- Kaufland dąży do tego, aby na początku 2022 roku wszystkie jaja świeże w sieci pochodziły z alternatywnych form chowu - innych niż chów klatkowy.
Olimpia Wolf: Jak Państwa sieć handlowa wspiera klientów w działaniach wspierających ochronę środowiska?
Maja Szewczyk: Kaufland od lat prowadzi działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego, do czego zgodnie z hasłem strategii zrównoważonego rozwoju – „Zróbmy to razem” zachęca także swoich klientów. Jednym z głównych obszarów naszego zaangażowania jest redukcja zużycia plastiku, którą prowadzimy na wielu płaszczyznach. Modyfikujemy opakowania marek własnych m.in. rezygnując ze zbędnych części z tworzyw sztucznych czy też zwiększając ich przydatność do recyklingu. Przykładem naszych działań jest rezygnacja z plastikowych wieczek w napojach K-to go, butelka oleju słonecznikowego K-Classic wykonana w 50% z recyklatu czy opakowania środków czyszczących tej samej marki, w których eliminujemy kolor czarny, utrudniający mechaniczną segregację odpadów.
To jednak nie wszystkie nasze działania. W 2019 r. zrezygnowaliśmy także z jednorazowych toreb zakupowych wykonanych z plastiku, zastępując je m.in. alternatywami, które w 80% zostały wyprodukowane z recyklingu i nadają się do ponownego przetworzenia. Dla naszych klientów wprowadziliśmy także woreczki na owoce i warzywa, które można wielokrotnie wykorzystywać. Umożliwiliśmy im także pakowanie wybranych produktów z lady do opakowań własnych, co tymczasowo zostało zawieszone ze względu na pandemię. Na tego typu działania, dzięki którym przy okazji codziennych zakupów możemy znacząco ograniczyć zużycie plastiku, regularnie zwracamy uwagę klientom m.in. w gazetce promocyjnej sieci, magazynie „Dobrze żyć dobrze” czy na naszym profilu w mediach społecznościowych.
Oprócz produktów, dzięki którym można ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych, w naszych sklepach oferujemy również wiele innych artykułów wytworzonych z dbałością o środowisko – m.in. produkty roślinne, produkty regionalne czy produkty ekologiczne.
Ważnym obszarem działalności sieci Kaufland jest także zapobieganie marnowaniu żywności.
Tak, to prawda, klientom sklepów Kaufland umożliwiamy m.in. kupno wielu produktów na wagę – zarówno artykułów świeżych, jak i suchych, dzięki czemu mogą nabyć taką ilość towaru, jaka odpowiada ich aktualnym potrzebom. Regularnie przeceniamy produkty, których data ważności zbliża się ku końcowi, a w przypadku artykułów wrażliwych, takich jak owoce i warzywa, dostosowujemy i obniżamy ceny produktów w zależności od pory dnia. W naszych piekarniach na krótko przed zamknięciem sklepów wypiekamy tylko artykuły podstawowe i promocyjne. Ponieważ wiele produktów spożywczych marnuje się w gospodarstwach domowych, w 2020 roku przeprowadziliśmy kampanię „To się nadaJe”, podczas której zwracaliśmy uwagę m.in. na różnicę pomiędzy datą przydatności do spożycia a datą ważności, planowanie zakupów czy przepisy kuchni zero waste. Regularnie organizujemy także zbiórki żywności, podczas których klienci mogą przekazywać produkty spożywcze osobom potrzebującym oraz prowadzimy akcję Skarbonka, w ramach której zebrane pieniądze przekazywane są Federacji Polskich Banków Żywności.
Jakie zobowiązania przyjęła Państwa sieć handlowa w obszarze zrównoważonego rozwoju?
Zgodnie z międzynarodową strategią Grupy Schwarz REset Plastic zobowiązaliśmy się do 2025 r. ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych o 20% oraz sprawić, by 100% opakowań marek własnych w jak największym stopniu nadawało się do recyklingu. Do końca 2021 r. wyeliminujemy także cząsteczki mikroplastiku oraz inne nieulegające biodegradacji syntetyczne polimery z kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała, środków piorących i czyszczących naszych marek własnych pod warunkiem, że nie będzie to miało wpływu na jakość i bezpieczeństwo produktów. Dążymy do bezpiecznego dla zdrowia i przyjaznego dla środowiska stosowania chemikaliów w produkcji marek własnych, pracując nad postanowieniami Detox Commitment.
Grupa Schwarz, reprezentując wszystkie przedsiębiorstwa do niej należące, w sierpniu 2020 r. przystąpiła do Science Based Target Initiative. W nadchodzących miesiącach określimy konkretne cele i działania dotyczące zmniejszenia negatywnego wpływu na klimat.
W związku z systemem zarządzania energią wg normy ISO 50001, który wdrożyliśmy w 2018 r., zobowiązaliśmy się do redukcji zużycia energii oraz emisji gazów cieplarnianych. W wybudowanych od 2012 r. placówkach nie używamy do ogrzewania takich paliw, jak węgiel, olej, gaz czy drewno – ogrzewanie następuje prawie wyłącznie dzięki odzyskowi ciepła odpadowego z instalacji chłodniczych. Kupując sprzęty do naszych marketów, w pierwszej kolejności poszukujemy produktów jak najmniej ingerujących w środowisko.
Prowadzą Państwo również działania zmierzające do poprawy dobrostanu zwierząt.
Zgadza się, dążymy do tego, aby na początku 2022 roku wszystkie jaja świeże w naszej sieci pochodziły z alternatywnych form chowu - innych niż chów klatkowy. Wszystkie jaja świeże naszych marek własnych pochodzą z chowu ściółkowego, na wolnym wybiegu czy ekologicznego. Ponadto w naszych sklepach nie oferujemy zagrożonych gatunków ryb dziko żyjących czy żywych karpi. Jako uczestnik programu „Fur Free Retailer“ nie sprzedajemy produktów z futra zwierzęcego. W naszym asortymencie nie posiadamy również mięsa kaczek lub gęsi, którym w okresie tuczu wyskubuje się puch i pierze lub które poddaje się przymusowemu tuczeniu.
Nie oferujemy także wołowiny pochodzącej z wybranych obszarów Amazonii, zapobiegając w ten sposób karczowaniu lasów tropikalnych. W produktach marek własnych zmniejszamy udział oleju palmowego poprzez zmianę receptur produktów. W przypadku artykułów zawierających olej palmowy od 2014 r. stosujemy wyłącznie certyfikowany olej palmowy.
Czy inwestują Państwo w OZE?
Nasz sieć od lat wprowadza innowacyjne rozwiązania służące ochronie środowiska oraz redukcji zużycia energii. W 2018 r. w naszej firmie wdrożyliśmy system zarządzania energią wg normy ISO 50001. Opracowaliśmy również wewnętrzny system optymalizacji zużycia energii, który skupia się na jej świadomym i zrównoważonym użytkowaniu przez pracowników naszych placówek. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu możemy nadzorować zużycie energii we wszystkich sklepach, centrach dystrybucji oraz budynkach administracji należących do naszej sieci.
Stawiamy również na energooszczędne oświetlenie LED, które posiadamy w każdym nowo powstałym czy zmodernizowanym sklepie. W wybudowanych od 2012 r. placówkach nie używamy do ogrzewania takich paliw jak: węgiel, olej, gaz czy drewno – ogrzewanie następuje prawie wyłącznie dzięki odzyskowi ciepła odpadowego z instalacji chłodniczych. Dążymy do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych także poprzez wykorzystywanie nieszkodliwych dla warstwy ozonowej chłodziw. W magazynach produktów mrożonych i halach produktów świeżych stosujemy naturalne chłodziwo, jakim jest amoniak, a w nowych sklepach w całym agregacie chłodniczym wykorzystujemy wyłącznie chłodziwo neutralne dla klimatu.
Czy uważają Państwo, że systemowe rozwiązania w zakresie GOZ są skuteczne czy niewystarczające?
Niewątpliwe dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie systemu kaucyjnego na butelki PET, a w wersji rozszerzonej także na szkło - nie tylko na butelki od piwa, ale również na pozostałe produkty opakowane w ten sposób oraz aluminium. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na powrót wielu opakowań do recyklerów, a tym samym na domknięcie obiegu zamkniętego.
Czy według Państwa sieci handlowe mogą mieć realny wpływ na zmianę postaw konsumentów w zakresie większego dbania o środowisko?
Sieci handlowe, które codzienne są odwiedzane przez miliony klientów, mają realny wpływ na kształtowanie świadomości wśród konsumentów, dlatego też jako jedno z największych przedsiębiorstw handlu detalicznego w Polsce dbamy zarówno o zapewnienie klientom wyboru zdrowych i zrównoważonych produktów, jak i prowadzenie odpowiedzialnej komunikacji, zachęcającej do proekologicznej postawy przy okazji codziennych zakupów − zgodnie z naszym hasłem „Zróbmy to razem”.
Podejmując działania na rzecz ograniczenia zużycia plastiku, pokazujemy konsumentom, że każdy z nas może przyczynić się do poprawy stanu środowiska − na przykład zamieniając torby plastikowe na materiałowe, nie pakując pojedynczych owoców i warzyw do foliówek czy wybierając produkty w opakowaniach, które mogą zostać ponownie przetworzone. Zwracamy także uwagę, że w łatwy sposób można ograniczyć ilość marnowanej żywności w gospodarstwach domowych, planując odpowiednio wcześniej zakupy, wykorzystując w pierwszej kolejności produkty, które mamy już w swoich domach czy kupując produkty na wagę. Regularnie promujemy także artykuły regionalne, za którymi stoi krótki łańcuch dostaw i mniejszy ślad węglowy.
(08.06.2021 za portalspozywczy.pl)