Koszyk cen: 50 podstawowych produktów w Żabce kosztuje już prawie 400 zł

27.01.2020 -

Jak wynika z monitoringu w ramach Koszyka cen dlahandlu.pl na przestrzeni roku sieć Żabka mocno zmieniła politykę cenową. 50 podstawowych produktów w Żabce to wydatek rzędu 380-400 zł w zależności od lokalizacji. Jeszcze rok temu podobny zestaw kosztował 353-365 zł. To więcej niż podawane wskaźniki inflacji (6,9%) i więcej niż podwyżki, które pojawiły się u konkurencji.

W sieci Lewiatan (Eurocash) za zakup 50 towarów z Koszyka cen dlahandlu.pl trzeba zapłacić od 305,35 w Lublinie do 334,4 w Trójmieście. W grudniu podobne zakupy kosztowały od 310,5 do 346,5 zł. Rok temu płaciliśmy, podobnie jak obecnie, od 304 do 332 zł.

Sieć Żabka proponuje obecnie koszyk 50 produktów w cenie od 379 do 397,5 zł. W grudniu taki sam zestaw kosztował od 370 do 398,5 zł w zależności od lokalnej ceny warzyw i owoców. Rok temu podobne zakupy kosztowały od 353 zł w Trójmieście do 365 zł na Górnym Śląsku. Oznacza to wzrost cen o 24 – 32 zł rdr. W ostatnim roku Żabka przechodziła zmianę layoutu, co jak widać przełożyło się także na zmianę polityki cenowej.

Franczyzowa sieć Carrefour Express (Carrefour) proponuje obecnie zakupy od 386,7 do 394, czyli podobnie jak w grudniu 2019. Rok temu w styczniu podobne zakupy kosztowały od 365 zł w Poznaniu do 376 zł w Lublinie. Oznacza to wzrost cen na przestrzeni roku o 18-20 zł w ujęciu rdr.

Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi miastami w przypadku sklepów osiedlowych są największe i zmieniają się najczęściej (w porównaniu do innych formatów sklepów). Wynika to przede wszystkim z formy prowadzenia placówek (franczyza) i mniejszego formatu sklepów, co automatycznie wpływa na węższą ofertę (więcej zamienników w koszyku, brak niektórych badanych towarów).

Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl oraz taketask.pl w dniach 17-18 stycznia 2020. Od stycznia 2014 roku monitoringi cen w sieciach handlowych prowadzone są w terminach znanych jedynie redakcji.

Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku – ceny średnie z innych porównywanych sklepów. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, itp.

(27.01.2020 za dlahandlu.pl)

 


Współpraca