Lidl zebrał 100 ton żywności dla potrzebujących
21.12.2021 -
Obraz szczęśliwych Świąt – pod takim hasłem odbywały się w ostatnich tygodniach w sklepach Lidl Polska świąteczne zbiórki żywności dla potrzebujących. Parterami działań była Federacja Polskich Banków Żywności oraz Caritas Polska.
Świąteczna zbiórka żywności w Lidlu
Świąteczne zbiórki żywności przeprowadzane każdego roku w sklepach Lidl Polska wspierają najbardziej potrzebujące osoby. Dzięki wieloletniej współpracy z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności produkty spożywcze trafiają we właściwe ręce. Szczególnie w okresie zimowym wiele osób potrzebuje tego wsparcia, a produkty mogą odmienić czyjeś święta.
W tym roku zbiórki odbywały się w sklepach Lidl Polska w ostatni weekend listopada oraz pierwszy weekend grudnia. Tradycyjnie zbierane były najbardziej przydatne produkty, czyli takie, które nie wymagają szczególnych warunków przechowywania oraz mają długi termin przydatności do spożycia, w tym zwłaszcza: mąka, makaron, cukier, bakalie, miód, kasza, konserwy, słodycze, olej, kawa, ryż. Tegoroczne zbiórki zaowocowały zebraniem blisko 100 ton żywności.
Banki Żywności o współpracy z Lidlem
„Z Lidl Polska współpracujemy od początku jego istnienia, czyli od 2002 r. Cieszymy się, że znaleźliśmy partnera, z którym wspólnie możemy stawiać czoła jednemu z największych wyzwań dzisiejszego świata – z jednej strony niedożywieniu, a z drugiej – marnotrawieniu żywności. Wspólnie przeprowadzamy dwa razy do roku zbiórki żywności, która trafia do najbardziej potrzebujących – chorych, samotnych, osób w kryzysie bezdomności czy wielodzietnych rodzin. Na temat potrzeby ograniczenia marnotrawienia żywności edukujemy podczas corocznych obchodów Światowego Dnia Żywności oraz poprzez realizowany w szkołach program „EkoMisja. Nie marnuję!”, z którym co roku docieramy do tysięcy uczniów w Polsce” – mówi Beata Ciepła Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
„Współpracujemy z Lidl Polska przy różnorodnych programach polegających m.in. na przekazywaniu żywności i artykułów rzeczowych osobom w potrzebie, a także na wsparciu w modernizacji jadłodajni oraz organizacji zbiórek żywności. Wspólnie prowadzimy również edukację dotyczącą niemarnowania żywności. Na szybką pomoc Lidla mogliśmy liczyć także podczas pandemii COVID-19. Środki przekazane przez sieć pomogły nam znacząco zwiększyć skalę pomocy dla lekarzy i pielęgniarek w ramach akcji „Wdzięczni Medykom” oraz udzielić niezbędnej pomocy seniorom objętym programem #PomocDlaSeniora” – komentuje Ks. Marcin Iżycki Dyrektor Caritas Polska.
Jadłodajnie Caritas pomagają z Lidlem
Sieć podejmuje także inne charytatywne działania. Caritas Polska i Lidl Polska od wielu lat mają wyznaczony kierunek pomocy osobom niedożywionym poprzez realizację projektu „Jadłodajnie Caritas”. W ramach tej inicjatywy firma Lidl Polska wspiera ok. 25 jadłodajni. Dzięki temu rocznie zostaje wydanych ok. 260 000 posiłków potrzebującym. Ostanie wsparcie finansowe sieci zostało przeznaczone na zakup sprzętu umożliwiającego pakowanie i dystrybucję posiłków ugotowanych w jadłodajniach. W dobie trwającej pandemii Covid-19 ta inwestycja umożliwia Caritas dotarcie z ciepłym posiłkiem do osób potrzebujących, które same do jadłodajni przyjść nie mogą. Z uwagi, że przez jadłodajnie Caritas rocznie przewijają się tysiące osób potrzebujących, niezbędne jest stałe inwestowanie w remonty, urządzenia i sprzęty.
Każdego roku w placówkach prowadzonych przez Caritas w Polsce nieodpłatnie wydawanych jest kilka milionów ciepłych posiłków. To największy projekt, który dostarcza konkretną pomoc, zapewniając codzienne pożywienie tysiącom osób. Jadłodajnie i kuchnie to jedna z najbardziej charakterystycznych działalności Caritas. Osoby korzystające z usług jadłodajni znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, są schorowane, bezrobotne i bezradne. Możliwość otrzymania tej formy pomocy ma szczególne znaczenie dla osób bezdomnych, dla których ćwiartka chleba i gorąca zupa decydują wręcz o przeżyciu. Coraz częściej z jadłodajni Caritas korzystają seniorzy egzystujący na granicy biedy i wykluczenia społecznego - dlatego też inwestowanie w długofalową pomoc żywnościową jest społecznie bardzo ważne.
W ramach działań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, od początku jej obowiązywania Lidl Polska przekazał 94 519 kg żywności, o wartości blisko 1,53 mln zł do Caritas Polska.
(21.12.2021 za portalspozywczy.pl)