Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi: Największymi odbiorcami polskiego eksportu mleczarskiego są Niemcy i Czechy
22.06.2021 -
W ostatnim dwudziestoleciu w polskim mleczarstwie zaszły bardzo duże zmiany. Zarówno zakłady mleczarskie, jak i gospodarstwa zajmujące się produkcją mleka w niczym nie przypominają tych sprzed 20-30 lat. Zakłady zainwestowały m.in. w najnowsze linie technologiczne, rolnicy zmodernizowali swoje gospodarstwa - produkują mleko według najwyższych standardów, a krowy żywią zdrowymi paszami, nie nadużywają chemii. Wysoki poziom polskiego mleczarstwa zauważa m.in. Grzegorz Puda, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
– Polskie mleczarnie, bez cienia wątpliwości, należą do najbardziej nowoczesnych zakładów tej branży w Europie – mówi.
Dodaje, że modernizacja branży mleczarskiej miała miejsce w czasie przedakcesyjnym i w pierwszych latach po akcesji. Branża mleczarska jako jedna z pierwszych dostosowała się do unijnych wymogów, a jakość mleka zmieniła się w niesamowitym tempie. Jest to jedyna branża sektora spożywczego funkcjonująca do dziś w formule spółdzielczej. Dzięki temu mleczarnie uniknęły losu innych zakładów przetwórczych.
Minister rolnictwa zwraca uwagę na to, że dziś polskie produkty mleczarskie dostępne są na całym świecie. Najwyższej klasy surowce, wspólnie z nowoczesnymi liniami i technologiami, gwarantują najwyższą jakość wyrobów gotowych. Stąd również biorą się sukcesy eksportowe polskich zakładów. Wystarczy przypomnieć, że w ubiegłym roku wartość ich sprzedaży wyniosła ponad 2 mld euro. Głównym kierunkiem były Niemcy (ponad 365 mln euro) i Republika Czeska (blisko 143 mln euro). Warto zaznaczyć, że do Chin sprzedaliśmy produkty mleczne o wartości ponad 118 mln euro.
– Te dane potwierdzają ogromne uznanie, jakim polskie produkty mleczarskie się cieszą wśród konsumentów – mówi Grzegorz Puda. – Niemniej jednak wiele jest jeszcze do zrobienia. Przede wszystkim powinniśmy równolegle dbać o zwiększenie sprzedaży na rynku krajowym. Czas pandemii pokazał jak ważna jest kwestia zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jak ważne są krótkie łańcuchy dostaw i sprzedaży, m.in. dzięki nim w Polsce uniknęliśmy kryzysu żywnościowego. Wdzięczni za to bezpieczeństwo powinniśmy w ramach solidarności z rolnikami oraz patriotyzmu konsumenckiego kupować przede wszystkim produkty od polskich producentów, zwłaszcza lokalnych.
Kampania “#WspieramyPolskieMleczarstwo” realizowana przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.
(22.06.2021 za ppr.pl)