Mleczarski gigant rezygnuje z części swojego biznesu. Rozważa sprzedaż lub IPO
Gigant mleczarski Fonterra Co-operative poinformowała o potencjalnej sprzedaży swojego globalnego biznesu konsumenckiego oraz zintegrowanych operacji w Oceanii i na Sri Lance, co wywindowało wartość akcji do najwyższego poziomu od tygodnia.
Fonterra potwierdza plany wyjścia z biznesu skierowanego do konsumentówFonterra kontynuuje sprzedaż swojego przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją nabiału dla konsumentów. Jako możliwe opcje rozważa się ofertę publiczną lub sprzedaż podmiotowi handlowemu.
Spółdzielnia z siedzibą w Nowej Zelandii, która produkuje masło Anchor i napoje mleczne o smaku Mammoth, ogłosiła w maju ubiegłego roku strategiczny przegląd swojego działu, ponieważ planuje skupić się na składnikach mlecznych i działalności b2b, głównie do gastronomii.
„W fazie określania zakresu prac oceniliśmy sprzedaż działalności i IPO jako atrakcyjne opcje zbycia i teraz przygotujemy się do procesu sprzedaży, który obejmie obie opcje" – powiedział 11 listopada dyrektor generalny Miles Hurrell.
„Dokładnie przetestujemy warunki i wartość zarówno sprzedaży, jak i IPO na rynku, zanim zwrócimy się do akcjonariuszy będących rolnikami o poparcie dla opcji sprzedaży poprzez głosowanie" – dodał.
Fonterra dodała, że wybrano doradców, którzy pomogą w tym procesie, obejmującym również sprzedaż jednostek biznesowych Fonterra Oceania i Fonterra Sri Lanka.
Jak poinformowała notowana na giełdzie w Nowej Zelandii spółka Fonterra, aktywa przeznaczone do sprzedaży „wzbudziły znaczące zainteresowanie nabywców", zaznaczając, że przegląd wykazał, że sprzedaż leży w jej „najlepszym interesie" i „zmaksymalizuje wartość" dla akcjonariuszy.
Inne marki w ofercie konsumenckiej obejmują jogurty De Winkel i Fresh 'n' Fruity oraz linię smakowych napojów mlecznych Primo.
Fonterra pozbyła się aktywów
Miles Hurrell skomentował:
„Uważamy, że Fonterra nie jest właścicielem największej wartości w segmencie konsumenckim i powiązanych z nim przedsiębiorstw w dłuższej perspektywie, a sprzedaż aktywów mogłaby umożliwić nowemu właścicielowi z odpowiednią wiedzą specjalistyczną i zasobami wykorzystanie pełnego potencjału".
W międzyczasie Fonterra pozbyła się również innych aktywów, w tym mniejszościowego udziału w litewskim przedsiębiorstwie mleczarskim Rokiškio Sūris.
Założyła spółkę joint venture w branży mleczarskiej w Brazylii z Nestlé – Dairy Partners Americas (DPA) – sprzedając 51% swoich udziałów spółce Lactalis, zrezygnowała z działalności w Chile za pośrednictwem przedsiębiorstwa Soprole i zakończyła współpracę z innym przedsiębiorstwem joint venture w Indiach, Fonterra Future Dairy.