Na świąteczne zakupy wydamy w tym roku średnio 2 129 zł (analiza)

16.12.2021 -

Jak pokazuje 24. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, Polacy coraz chętniej kupują lokalnie. 30% rodaków planuje wydać świąteczny budżet w sklepach, które stosują zrównoważone praktyki.

Polacy deklarują, że na świąteczne wydatki przeznaczą w tym roku średnio 2 129 zł.

– W te święta planujemy wydać więcej niż rok wcześniej, choć niekoniecznie więcej kupimy. Głównym powodem będzie wzrost cen. W koszyku zakupowym znajdzie się przede wszystkim jedzenie i napoje, planujemy także podróże w okresie okołoświątecznym – wyjaśnia Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte.

Święta odpowiedzialne społecznie

W tym roku chcemy kupować rozsądnie. Niemal 2 na 3 respondentów przyznaje, że chce zrealizować świąteczne zakupy w ramach ustalonego budżetu. Ponad połowa osób zamierza kupić wyłącznie produkty z listy zakupowej oraz zacząć zakupy wcześniej. Jedynie 18% deklaruje, że nie będzie ograniczać wydatków. Planując świąteczny budżet pamiętamy także o najbardziej potrzebujących. 65% Polaków chce w okresie świątecznym wesprzeć działania charytatywne. Średnia kwota planowana na taką pomoc to około 90 złotych. Największe datki planują osoby między 35. a 44. rokiem życia, a także młodzi, do 24. r.ż. Zauważalny jest również wzrost hojności wraz ze wzrostem zarobków.

– Uczestnictwo w akcjach charytatywnych staje się z roku na rok coraz popularniejsze, a także łatwiej dostępne i lepiej zorganizowane. Angażują się nie tylko osoby prywatne, całe rodziny, ale także firmy czy organizacje. Jest to piękny sposób na uczczenie świąt także w życiu zawodowym i jednocześnie możliwość integracji zespołu współpracowników – mówi Adam Mariuk, prezes Fundacji Deloitte.

Zakupy świąteczne coraz częściej lokalnie

30% Polaków deklaruje, że woli zrobić zakupy w sklepach, które stosują zrównoważone praktyki lub skorzystać z inicjatyw odpowiedzialnych społecznie. Taką chęć częściej wyrażają osoby po 25. roku życia.

Równie dużą popularnością cieszą się sklepy lokalne. 27% respondentów uda się na zakupy do nich, nie zaś do ogólnopolskich sieci handlowych.

– Niekwestionowanym liderem świątecznych zakupów są serwisy internetowe oraz drogerie – to na nie wskazuje 40% osób. Jednocześnie warto zauważyć zwiastuny zmian w kierunku zielonych wyborów. Już prawie jedna trzecia Polaków deklaruje chęć zakupów w miejscach dbających o zrównoważony rozwój. Są to zarówno sklepy lokalne, rzemieślnicze, hobbystyczne, jak i te z używaną odzieżą. Taki wynik pokazuje, jak zmienia się świadomość społeczeństwa oraz jak ważne zaczynają być kwestie ochrony środowiska i klimatu – mówi Irena Pichola, partner, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte

(16.12.2021 za portalspozywczy.pl)


Współpraca