Nagrody branżowe rozdane: Znamy najpopularniejszych wydawców gazetek i katalogów z promocjami w Polsce
W IV edycji programu AdRetail Inspirio (AdRI) spośród blisko 180 brandów i wydawców gazetek oraz katalogów wyłoniono najaktywniejsze marki w największych na rynku serwisach i aplikacjach agregujących promocje. W ramach tego sprawdzono ponad 1,2 mld zdarzeń, w tym m.in. odsłon, wejść i kliknięć w treści i produkty. Za najlepsze wyniki w całym ubiegłym roku nagrodzono takie podmioty, jak LEGO, Selgros, Castorama, Avon, Lidl, Kaufland, Empik, Media Expert, POLOmarket oraz Żabka. Przyznano również specjalne wyróżnienia dla Biedronki i sieci Leroy Merlin.
Kapituła AdRetail Inspirio przeanalizowała ruch w największej grupie serwisów i aplikacji agregujących promocje (Promoceny.pl, Promocyjni.pl, Okazjum.pl i Ding.pl), który miał miejsce w całym 2020 roku. Łącznie sprawdzono ponad 1,2 mld wszelkiego rodzaju aktywności użytkowników. Analizowano m.in. wszelkie odsłony, wejścia i kliknięcia w treści oraz same produkty.
– W tym roku poddaliśmy szczegółowej analizie aż 179 brandów oraz wydawców gazetek i katalogów z promocjami. W konsekwencji przyznaliśmy nagrody za najczęściej wyświetlane oferty w 10 kategoriach, tj. art. dziecięce, cash&carry, convenience, DIY, drogerie i apteki, dyskonty, hipermarkety, kultura i rozrywka, RTV i ADG oraz supermarkety. Ponadto podjęliśmy decyzję o wręczeniu 2 specjalnych wyróżnień – informuje Karol Kamiński, Przewodniczący Kapituły AdRI.
I tak w kategorii art. dziecięce konsumenci najczęściej interesowali się ofertami LEGO. Laureat osiągnął wynik ponad 4-krotnie lepszy niż jego konkurent znajdujący się na 2. miejscu.
– To znana marka, która od wielu lat budzi duże zaufanie wśród Polaków. Nie ma poważnej konkurencji na rynku i wciąż się rozwija. Gazetki i katalogi LEGO przede wszystkim przyciągają uwagę konsumentów swoją szatą graficzną oraz ciekawym ułożeniem – ocenia Karol Kamiński.
W kategorii Cash&Carry zwyciężył Selgros. Miał ponad 2 razy lepszy wynik niż brand z 2. miejsca i blisko 10 krotnie większy niż podmiot zamykający zestawienie.
– Sukces tej sieci wynika z tego, że w momencie zapaści sektora Ho-Re-Ca dostosowała się ona do dającego sobie radę na rynku drobnego hurtu i detalu. Postawiła na współpracę z nowymi klientami, w tym m.in. z uczestnikami sieci franczyzowej swojej konkurencji. Dzięki temu jej oferta znalazła w kryzysie wystarczającą ilość odbiorców – stwierdza dr Maria Andrzej Faliński, Z-ca Przewodniczącego Kapituły AdRI.
Najbardziej zacięty pojedynek był w kategorii DIY. Zwycięska Castorama wyprzedziła sieć Leroy Merlin tylko o 0,15%. Dlatego zostało przyznane specjalne wyróżnienie za 2. miejsce. Eksperci z Kapituły zauważyli, że obie marki wyjątkowo postawiły na promowanie najpopularniejszych produktów w czasie pandemii, głównie potrzebnych do modernizacji mieszkań. I konsumenci mocno to zauważyli.
– Cieszymy się, że nasze podejście jest doceniane przez klientów. Na sukces składa się ciężka praca i zaangażowanie całego zespołu. Kluczem jest również umiejętność współpracy między różnymi działami, komunikacja oraz otwartość do wypracowywania najlepszych rozwiązań – mówi Beniamin Schön, Dyrektor ds. Klienta i Digital w sieci Castorama.
Wśród brandów i sklepów drogeryjnych (w tym kosmetycznych) oraz aptek najczęściej odwiedzane były gazetki i katalogi Avonu. Laureat miał o 20% lepszy wynik od podmiotu będącego na 2.miejscu i o ponad 160% – od sieci zajmującej 3. pozycję. Warto też zauważyć, że w tej kategorii wzięto pod uwagę aż 29 wydawców.
– Tak wysoka popularność tego brandu wynika z tego, że konsumenci praktycznie o wielu lat dobrze go znają, szanują i doceniają za kreatywność. To z kolei przekłada się na liczbę aktywności, która jest integralnie związania z marką – tłumaczy Przewodniczący Kapituły.
Bardzo wyrówna walka rozegrała się także między dyskontami. Lidl wyprzedził Biedronkę o 0,20%. W obu przypadkach łącznie przeanalizowano aż 660 mln wszelkiego rodzaju aktywności użytkowników. Liderzy wygenerowali blisko 17 razy większy ruch niż pozostałe 3 podmioty w tej kategorii. Dlatego Kapituła przyznała nagrodę Lidlowi oraz specjalne wyróżnienie Biedronce.
– Przyznana nagroda ogromnie nas cieszy. Czujemy się zaszczyceni, że klienci docenili naszą ofertę. Chciałabym podkreślić, że każdego dnia cały nasz zespół pracuje nad tym, aby zapewniać produkty wysokiej jakości, w niskich cenach i wyprodukowane w sposób zrównoważony. Nadal będziemy zmieniać i rozwijać ofertę oraz niejednokrotnie zaskoczymy naszych klientów nowościami oraz ciekawymi promocjami – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.
W przypadku hipermarketów zdecydowanym zwycięzcą okazała się sieć Kaufland. Przewaga laureata nad 2. i 3. miejscem była odpowiednio 3-krotna i blisko 10-krotna.
– Gazetki, które starannie przygotowujemy każdego tygodnia, są dla nas jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z klientem. Dbamy o to, aby poza ofertą promocyjną wyróżniała je wartość dodana, m.in. w postaci przepisów kulinarnych. Na sukces gazetek reklamowych pracowaliśmy od początku obecności naszej firmy w Polsce. Dlatego tym bardziej jesteśmy dumni z tego, że nasze działania zostały docenione przez otoczenie – zaznacza Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej sieci Kaufland.
Kategorię kultura i rozrywka zdominował Empik. Miał ponad 13-krotnie większy wynik niż jego konkurent, który zajął 2. miejsce. Był też 28 razy lepszy od podmiotu będącego na 3. pozycji.
– Cieszymy się, że jako wiodący omnichannel retailer możemy wyznaczać standardy materiałów promocyjnych, szczególnie w tak ważnej dla nas kategorii, jaką jest kultura i rozrywka. Popularność naszych publikacji to wynik nieustannych starań, by dogłębnie zrozumieć potrzeby klienta i zawsze stawiać je w centrum działań – stwierdza Marta Labus, Brand Communication & Trade Activation Manager z sieci Empik.
Z kolei w kategorii RTV i AGD wśród 23 wydawców zwycięzcą został Media Expert. Miał o ponad 26% lepszy wynik od podmiotu będącego na 2. miejscu. Wygenerował też o 270% więcej zdarzeń od sieci, która znalazła się na 3. pozycji.
– Cieszymy się z tej nagrody. To efekt łączenia wysokich kompetencji i doświadczenia z uważną analizą trendów konsumenckich oraz bogatą ofertą produktową. Chcemy być blisko naszych klientów, budować świetne relacje, również w oparciu o znane i lubiane formaty wydawnicze – opisuje Michał Mystkowski, rzecznik prasowy Media Expert.
Spośród 25 supermarketów zwyciężył POLOmarket, który zanotował prawie 3-krotnie większą liczbę wyświetleń niż podmiot będący na 2. pozycji i blisko 5-krotnie wyższą od sieci znajdującej się na 3. miejscu. Ponadto wygenerował 72% więcej zdarzeń niż następni wydawcy.
– Biorąc pod uwagę bardzo wysoką konkurencyjność branży, otrzymana nagroda jest dla nas powodem do dumy. Jako polska sieć od lat konsekwentnie prowadzimy proces digitalizacji naszego biznesu. Gazetki online są jednym z wielu elementów tego procesu. Czytelny i nowoczesny layout, atrakcyjne promocje, użyteczny kontent i interaktywność to czynniki sukcesu naszych publikacji – komentuje Krzysztof Szultka, Dyrektor Marketingu z sieci POLOmarket.
Liderem w kategorii convenience, w której rywalizowało 16 brandów została Żabka. Członkowie Kapituły uważają, że gazetki tej sieci były najczęściej wyświetlane w ub.r. przede wszystkim ze względu na zmianę wizerunku cenowego. Sklepy przestały być postrzegane jako drogie. O sukcesie zadecydowała też ich bliskość oraz ilość na rynku.
– Gazetka komunikacyjna jest dla naszych klientów jednym z najpopularniejszych źródeł wiedzy o ofercie, z którą chętnie się zapoznają. Nagroda główna w kategorii convenience w programie AdRetail Inspirio jest dowodem na to, że nasze wysiłki wkładane w jej przygotowanie i opracowanie są nie tylko zauważane, ale również doceniane. Jesteśmy bardzo szczęśliwi z przyznanej nagrody, ponieważ naszym głównym celem jest ułatwianie życia klientom i zaspokajanie ich oczekiwań. Dziękujemy – podsumowuje Jarosław Serednicki, Dyrektor Komunikacji Marketingowej w Żabka Polska.
(Informacja prasowa Programu branżowego AdRetail Inspirio)