Nowy silny gracz?
Powoli na polskie półki z nabiałem wchodzi nowy, silny gracz. Czy Valio stanie się problemem dla polskich mleczarń i odbierze im zauważalną część rynku?
Valio weszło na polski rynek w czerwcu 2017 roku, oferując masło Premium Artisan Butter, w wersji klasycznej i solonej. Zdaniem firmy, masło Valio spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem przez polskich konsumentów. Obecnie jest dostępne w takich sklepach jak: Auchan, Carrefour, Simply Market, Makro, Selgros oraz Tesco.
Valio to założona w 1905 roku firma, której właścicielami są spółdzielnie mleczarskie, wytwarzające produkty nabiałowe od ponad 100 lat: m.in. masła i sery, a także mleko, jogurty czy zdrowe przekąski proteinowe. Valio jest również wiodącym na świecie ekspertem w zakresie produktów mlecznych bez laktozy. Firma skupuje i przerabia nawet 1,9 mld litrów mleka. Obecnie Valio zrzesza 17 spółdzielni i około 6000 mleczarskich rodzin, które zatrudniają łącznie 30 000 pracowników. Valio posiada także 15 zakładów produkcyjnych w Finlandii i na świecie oraz eksportuje swoje produkty do 60 krajów. Głównym rynkiem sprzedaży jest Finlandia (64,7% sprzedaży), gdzie Valio jest zdecydowanym liderem w swojej branży, natomiast 20,5% sprzedaży przypada na rynki krajów z Unii Europejskiej. W 2016 roku Valio zanotowało 1,64 mld euro obrotów. Tyle w skrócie o samym Valio.
– Po dobrym przyjęciu przez polskich konsumentów klasycznego oraz solonego masła Valio, planujemy wprowadzenie na polski rynek także fińskiego masła miękkiego z dodatkiem oleju rzepakowego. Jest to masło premium w wersji łatwiejszej do rozsmarowywania na ulubionym pieczywie. Masło to zdobyło najwyższą nagrodę w konkursie Nantwich Cheese Awards w Wielkiej Brytanii. Z kolei ser Valio Finnish Havarti, który także zamierzamy wkrótce wprowadzić na polski rynek, to najpopularniejszy w tej kategorii produkt w Finlandii, szczególnie wśród rodzin z dziećmi. Analizujemy także polski rynek pod kątem zdrowych przekąsek proteinowych marki Valio PROfeel, tj. jogurtów, napojów mlecznych i białka, cieszących się dużą popularnością w Finlandii. Na naszą obecność w Polsce patrzymy długofalowo i wierzymy, że polscy konsumenci docenią unikalną, najwyższą jakość naszych produktów, za którą stoją najczystsze w UE fińskie mleko oraz 112 lat tradycji – dodał Lev Rubinstein, menedżer ds. eksportu w Valio, odpowiedzialny za rozwój na polskim rynku.
Valio zdecydowała się rozszerzyć portfolio produktów. Niedługo na półki największych sieci handlowych w Polsce ma trafić fińskie miękkie masło z dodatkiem oleju rzepakowego, produkt z kategorii premium, który zdobył najwyższą nagrodę w konkursie Nantwich Cheese Awards w Wielkiej Brytanii. Kolejną nowością wprowadzaną na polski rynek może być ser Valio Finnish Havarti – najpopularniejszy w tej kategorii produkt w Finlandii, szczególnie wśród rodzin z dziećmi. – W Polsce chcemy wdrożyć wszystkie nasze najlepsze technologie i innowacje, począwszy od redukcji poziomu soli i cukru. Chcemy również wprowadzić na polski rynek nasze produkty ze zwiększoną zawartością protein, które są niezwykle popularne w Skandynawii i stanowią tam składnik codziennej diety – mówi Lev Rubinstein.
Firma podkreśla wagę, jaką przywiązuje do innowacji w mleczarstwie. Fińska marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak na przykład produkty bez laktozy. – Mleko bez laktozy oferuje dziś praktycznie każda firma w Polsce czy na jakimkolwiek innym europejskim rynku. Rzecz w tym, że Valio było pionierem w tej dziedzinie i nasze mleko ma bardzo unikalny smak, praktycznie identyczny jak mleko zawierające laktozę – mówi Lev Rubinstein.
Zaznacza, że strategia Valio zakłada długofalową obecność na polskim rynku, który jest jedną z mleczarskich potęg w UE. Rozwojowi marki w Polsce ma sprzyjać rosnąca pozycja klasy średniej, dobra koniunktura i coraz silniejszy trend zdrowego odżywiania. W tej chwili firma analizuje polski rynek również pod kątem zdrowych przekąsek proteinowych Valio PROfeel – jogurtów, napojów mlecznych i białka, które cieszą się bardzo dużą popularnością w Finlandii.
Spokojne wejście na nasz rynek dużego i silnego kapitałowo gracza, jakim jest Valio, może w dłuższej perspektywie dotknąć naszych rodzimych przetwórców. Na razie fińska firma wprowadzając pojedyncze asortymenty bada nasz rynek i powoli przyzwyczaja konsumentów do swojej marki. Jeśli faktycznie wprowadzi na półki rzeczywistą innowację produktową, może na stale zagościć na naszym rynku. W kraju, który ma nadprodukcję mleka i musi wyeksportować za granice jego trzecią część, każda próba zwiększania importu i wejścia nowych firm ze swoimi produktami powinna budzić niepokój lub przynajmniej baczne zainteresowanie rodzimych mleczarń.