Opinie ekspertów, odczuwalny wzrost temperatury, topnienie lodowców czy też ekstremalne zjawiska pogodowe, zaczynają zmieniać nasze postrzeganie ekologii. Z najnowszych badań wynika, że 63% Polaków negatywnie ocenia stan środowiska w Polsce.

W raporcie „Czy jesteśmy gotowi na uratowanie ziemi” sprawdzamy na ile Polacy są skłonni do wyrzeczeń, ograniczeń w codziennym życiu, zmiany nawyków czy też sięgnięcia do portfela w celu finansowania działań proekologicznych.

Ponad połowa z nas dostrzega problem zanieczyszczenia naszego kraju. 35% badanych twierdzi, że stan środowiska w Polsce jest dobry. Z pewnością należy się zastanowić dlaczego nie ma jednomyślności w ocenie, w sytuacji kiedy od kilku lat zarówno i eksperci, media, organizacje zajmujące się kwestiami środowiska biją na alarm.

Jednak większość z nas akceptuje wprowadzenie zasad, które miałyby mieć wpływ na poprawę stanu środowiska. Nakładając jednak na nas nowe obowiązki lub ograniczenia. 2/3 z badanych popiera obowiązek zbierania deszczówki w gospodarstwie domowym. 59% Polaków zaakceptowałoby zakaz wjazdu aut do centrów miast. Również ponad połowa z nas uważa, że należy zakończyć epokę korzystania z węgla i przejść na energię atomową. Przy czym 41% badanych zaakceptowałoby fakt, że elektrownia atomowa zostałby wybudowana w ich sąsiedztwie.

– Na podstawie wyników badań można ocenić, że jako społeczeństwo jesteśmy mentalnie gotowi, by zmienić nasze przyzwyczajenia i przeobrazić przestrzeń, w której żyjemy w bardziej przyjazną dla środowiska. Zależy nam, by ochronić to co najcenniejsze i z większą troską dbać o nieodnawialne zasoby naszej planety – powiedziała Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

Najbardziej jesteśmy zgodni w opinii aby zrezygnować z opakowań jednorazowych na rzecz produktów w opakowaniach zwrotnych. Tego zdania jest 90% z nas.

– W odpowiedzi na wyzwania środowiskowe, wzbogacamy nasz asortyment o produkty zaprojektowane zgodnie z ideą refill, wprowadzamy biodegradowalne zamienniki plastikowych opakowań w ramach marek własnych i wykorzystujemy innowacyjne technologie znakowania owoców i warzyw z wykorzystaniem naturalnego światła. Jako marka odpowiedzialna społecznie, realizujemy strategię REset Plastic, zgodnie z którą zobowiązaliśmy się, że będziemy dążyć do zmniejszenia zużycia plastiku do 20% w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla do 2025 roku oraz do tego, aby 100% opakowań marek własnych Lidla maksymalnie nadawało się do recyklingu do 2025 roku – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR, Lidl Polska

Ponadto, 3/4 badanych uznało, że producenci sprzętu AGD, samochodów powinni mieć obowiązek recyklingu swoich produktów, nawet kosztem podniesienia cen. Zaskakująca aczkolwiek napełniająca optymizmem jest nasza deklaracja co do partycypacji finansowej w walce ze zmianami klimatycznymi. Prawie co drugi z nas zgadza się na wprowadzenie podatku na ochronę planety.

Jesteśmy prawie jednomyślni (94%) co do obowiązku segregacji śmieci, a dziewięciu na dziesięciu z nas deklaruje, że wykonuje to regularnie. Prawie wszyscy badani uznają, że znają zasady dotyczące sortowania odpadów, ale niestety tylko 28% robi to prawidłowo.

Prezentacja i omówienie raportu „Czy jesteśmy gotowi na uratowanie ziemi” odbyła się podczas wydarzenia organizowanego 15 października z okazji Światowego Dnia Żywności. W trakcie eventu został również poruszony temat ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Eksperci starali się podsumować dwa lata obowiązywania tego aktu prawnego i ocenić jego wymierne skutki. Również podjęto dyskusję mającą na celu nakreślenie kluczowych zmian przy nowelizacji ustawy.

Całość wydarzenia jest dostępna do obejrzenia na profilu FB Banków Żywności.

Raport „Czy jesteśmy gotowi na uratowanie ziemi” można pobrać ze strony internetowej FPBŻ https://bankizywnosci.pl/raport-sdz-2021/

(Informacja prasowa Federacji Polskich Banków Żywności)


Współpraca