Pandemia, inflacja i dostawy - wyzwania przedświątecznego sezonu zakupowego

06.11.2021 -

Związana z inflacją ostrożność konsumentów, pandemia i dostawy będą wyzwaniami tegorocznego przedświątecznego sezonu handlowego dla przedsiębiorców - uważa ekspertka PIE Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Przedświąteczne zakupy Polaków

Jak powiedziała PAP ekspertka Polskiego Instytutu Ekonomicznego, tegoroczne świąteczne wydatki konsumentów oraz działania marketingowe podejmowane przez przedsiębiorstwa są trudne do przewidzenia, ze względu na obawę o efekty szybkiego wzrostu poziomu zachorowań na COVID-19 i możliwości pojawienia się lokalnych obostrzeń. - Sprawy nie ułatwia wzrost cen towarów i usług, jak również zmian w zachowaniach zakupowych konsumentów - wskazała.

Według Kłosiewicz-Góreckiej, przedsiębiorcy w tym roku mogą być bardziej ostrożni w swoich działaniach, aby nie zostać np. ze zwiększonym i nie sprzedanym świątecznym towarem, mogącym pogorszyć płynność finansową przedsiębiorstwa. - - Jednak generalnie, sprzedaż detaliczna pozostaje solidna, pomimo pogarszającej się sytuacji pandemicznej, a grudzień prawdopodobnie przyniesie przyspieszenie dynamiki sprzedaży - dodała.

Jak zaznaczyła, z listopadowych wyników Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK), badania realizowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, wynika że przeważają firmy handlowe przewidujące utrzymanie dotychczasowego poziomu nowych zamówień (60%). Na wzrost zamówień w kolejnym miesiącu w porównaniu z poprzednim wskazuje 21% firm, a spadek przewiduje 19%.

Ekspertka zwróciła uwagę, na brak ciągłości dostaw wielu surowców i materiałów, które mogą wprawdzie utrudnić dostęp do niektórych produktów, szczególnie sprzętu elektronicznego. - Nie powinien to być jednak czynnik, który istotnie ograniczałby zakupy świąteczne. Tym bardziej, że coraz bardziej popularny handel online, dysponuje rozszerzoną ofertą różnych grup artykułów - wskazała.

Rośnie znaczenie zakupów online

Dodała, że dynamicznie rosnących zakupów online można spodziewać się zwłaszcza, gdy utrzymywać się będzie wysoki poziom zachorowań na COVID-19. „Może to oznaczać duże wyzwania dla transportu, logistyki dostaw i organizacji pracy w handlu" - oceniła.

Zdaniem ekspertki PIE, we wcześniejszych przed pandemicznych latach, świąteczna atmosfera w galeriach handlowych skutecznie zachęcała klientów do zwiększonych, w tym impulsowych zakupów. "Z kolei wysoka inflacja budzi niepokój konsumentów co do ich przyszłej sytuacji ekonomicznej, a rosnące ceny towarów i usług prawdopodobnie przyczynią się do większej ostrożności konsumentów podczas zakupów świąteczno-noworocznych" - oceniła.

Wskazała, że w okresie pandemii wzrósł udział żywności w wydatkach ogółem gospodarstw domowych, m. in. wskutek ograniczonego korzystania w czasie pandemii z gastronomii i rosnącego zainteresowania konsumentów żywnością ekologiczną, z reguły droższą. "Można spodziewać się, że konsumenci podczas świątecznych zakupów artykułów żywnościowych będą zwracać uwagę, aby nie kupić za dużo i nie marnować żywności, tym bardziej, że jest ona coraz droższa" - zauważyła.

Według Kłosiewicz-Góreckiej, część klientów skieruje swoją uwagę na produkty ekologiczne, pochodzące od lokalnych dostawców i wytwarzane wg tradycyjnych receptur. "Jest to szansa na zwiększone obroty dla firm produkcyjnych i handlowych oraz gastronomii, które w sezonie świąteczno-zakupowym potrafią wykorzystać trend na zdrową żywność i eko produkty" - oceniła.

Podkreśliła, że tegoroczne decyzje dotyczące zakupów świąteczno-noworocznych zarówno konsumentów, jak i działań marketingowych przedsiębiorstw, będą prawdopodobnie podejmowane na bieżąco, zależnie od kształtowania się sytuacji - głównie pandemicznej.

(06.11.2021 za portalspozywczy.pl/PAP)


Współpraca