Podwyżki cen żywności przed świętami. Zobacz co zdrożało!
15.12.2021 -
Nabiał, margaryna, dodatki do potraw, kawa czy napoje gazowane... To tylko wybrane produkty kojarzone ze świętami, których cena w grudniu była wyższa niż w listopadzie. Z drugiej strony, sieci handlowe prowadzą teraz bardzo intensywne działania marketingowe i duża część produktów objęta jest promocjami cenowymi.
W listopadzie br. inflacja przebiła prognozy rynkowe i wyniosła 7,7%. Zdaniem wielu ekspertów zbliżające się święta mogą być najdroższe od 20 lat. Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że sieci handlowe nadal starają się minimalizować wpływ wzrostu kosztów na końcową cenę dla klientów. W niektórych przypadkach, ceny produktów kojarzonych ze świętami były jednak w grudniu wyższe niż przed miesiącem. I tak margaryna podrożała o 7%, nabiał – w tym różnego rodzaju serki od 4 do 9%, dodatki do potraw o 5%, kawa zdrożała o 9%, wybrane napoje gazowane o 4% a ceny niektórych przekąsek podskoczyły o 10%.
Ceny żywności w grudniu
Niektóre produkty w grudniu były nieco tańsze niż w listopadzie. Kostka do pieczenia znanej marki staniała o 8% a cena herbaty spadła o 4%. Średnie ceny analizowanych produktów spożywczych spadły w listopadzie o 1,34% wobec października br., a wartość koszyka maksymalnego zmniejszyła się o 6,23% w porównaniu do ubiegłego roku. E-grocery był najdroższym kanałem zakupów, natomiast Auchan jest ponownie z koszykiem poniżej 200 zł najtańszą siecią handlową.
Drogie święta Bożego Narodzenia
- Patrząc na najnowsze wskaźniki inflacji widzimy, że zbliżające się święta będą jednymi z najdroższych od lat. Zapewne duża część konsumentów, przy okazji zakupów i przedświątecznych przygotowań, szczególną uwagę zwróci właśnie na ceny poszczególnych produktów. Sieci handlowe, które doskonale zdają sobie sprawę, że ich klienci każdą złotówkę będą oglądać dwa razy, już od grudnia prowadzą bardzo intensywne działania marketingowe. Są to akcje promocyjne, obniżki na wybrane produkty i programy lojalnościowe. Naszym zdaniem w kolejnych tygodniach sieci handlowe, tak jak wszyscy przedsiębiorcy, będą odczuwać wzrost kosztów, co zapewne przełoży się na wciąż rosnące ceny produktów. W roku 2022 nie uciekniemy od drożyzny – mówi Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
(15.12.2021 za portalspozywczy.pl)