Polacy zmuszeni do zaciskania pasa. Na czym będziemy oszczędzać w 2022

30.12.2021 -

Czeka nas trudny rok. Jeśli będziemy zmuszeni do zaciskania pasa, to w pierwszej kolejności obetniemy wydatki na rozrywkę, dobra trwałe i podróże.

Dość zaskakujące wyniki przynosi badanie „2022: na czym będziemy oszczędzać", przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z fintechem Mokka, do którego wyników dotarła „Rzeczpospolita".

Bolesna lista cięć

Okazuje się bowiem, że mimo kolejnego roku pandemii, wysokiej inflacji i powszechnej drożyzny na progu 2022 r. aż 34% ankietowanych ocenia swoją sytuację finansową bardzo dobrze, a 40% neutralnie. Źle lub bardzo źle ocenia ją 24% badanych, a 2% nie ma zdania w tej kwestii. Co jednak szczególnie ciekawe, mimo gwałtownie rosnących cen, rachunków za prąd i gaz aż 60% z nas oczekuje w przyszłym roku utrzymania statusu finansowego lub wręcz jego poprawy, przy czym tej drugiej odpowiedzi udzieliło 25% badanych. Gorszego dla siebie roku spodziewa się jednak 31% z nas, a dla 9% 2022 r. to niewiadoma.

W kontekście oceny osobistej sytuacji finansowej autorzy badania zapytali o poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe w skali miesiąca. Respondenci wskazali, że na ubrania wydają miesięcznie średnio 184 zł, na obuwie 149 zł, a na kosmetyki 95 zł. Z kolei wyjścia do restauracji to wydatek rzędu 86 zł w skali miesiąca, wydatki na kulturę, kino, teatr itp. pochłaniają średnio 49 zł, a leki 160 zł. Artykuły sportowe – 65 zł, a usługi takie jak fryzjer czy kosmetyczka – 73 zł. Na elektronikę ankietowani wydali przeciętnie 716 zł, na meble 636 zł, a na podróże 1335 zł – to dane w skali roku.

Jeśli będziemy zmuszeni do ograniczenia wydatków, to – tu już zaskoczenia nie ma – cięcia w największym stopniu obejmą kulturę i rozrywkę. Najwięcej, bo 30%, ankietowanych zamierza ograniczyć wyjścia do restauracji, 28% do kina czy teatru. Mniej będziemy też wydawać na zakup mebli (29% wskazań), odzieży, elektroniki i artykułów sportowych (po 25%) oraz obuwia (22%). Co czwarty z nas ograniczy wydatki na podróże, a 16% zrezygnuje z części zakupów kosmetyków.

– W przypadku niektórych kategorii produktowych nawet co czwarty konsument planuje ograniczać wydatki. Po stronie sprzedawców detalicznych rodzi to pytanie o sposoby utrzymania tych grup klientów. Sposobem może być wdrożenie zróżnicowanych form finansowania, w tym płatności odroczonych – komentuje Marek Biernacki, szef Mokki w Polsce.

Jak wydajemy

Badanie pokazuje, że już i tak bardzo ograniczamy wyjścia do restauracji i placówek kulturalnych. Aż 44% respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie chodzi do restauracji. Co drugi (49%) w ogóle nie chodzi do placówek kulturalnych (kina, koncerty, wystawy). Autorzy badania oceniają, że wpływ na to może mieć sytuacja pandemiczna.

Co drugi z nas (49%) wydaje na ubrania miesięcznie między 51 a 200 zł, 16% między 201 a 400 zł, a jedynie co dziesiąty 400 zł lub więcej. Co czwarty nie wydaje na ubrania miesięcznie więcej niż 50 zł. Na kosmetyki 46% z nas przeznacza do 50 zł miesięcznie, dla 41% jest to wydatek rzędu 51–200 zł, 6% mieści się z zakupami kosmetycznymi w przedziale 201–400 zł, a jedynie 1% wydaje na nie więcej niż 400 zł.

W porównaniu z innymi kategoriami istotną część naszych wydatków pochłaniają leki. 31% z nas wydaje na ten cel do 50 zł miesięcznie, 44% od 50 do 200 zł, 12% mieści się w przedziale 201–400 zł, a 5% wydaje więcej niż 400 zł miesięcznie. 8% deklaruje, że w ogóle nie kupuje leków.

Marginalne znaczenie w naszych wydatkach mają artykuły sportowe. Co drugi z nas w ogóle ich nie kupuje, co czwarty przeznacza na ten cel do 50 zł miesięcznie. 19% wydaje tu od 51 do 200 zł, a 2% – 200 zł lub więcej.

Autorzy badania zapytali jeszcze o to, gdzie w 2022 r. zamierzamy robić zakupy. Przeszło 2/3 ankietowanych odpowiedziało, że będzie wydawać pieniądze zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przez internet. 15% chce robić zakupy wyłącznie stacjonarnie, a 7% praktycznie wyłącznie w sieci.

(30.12.2021 za Rzeczpospolita)

 

 

 

Współpraca