Polski handel zagraniczny produktami mlecznymi

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–maj 2024 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła blisko 1,5 mld EUR i była niższa o 2% niż w porównywalnym okresie 2023 r.

Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 0,7 mld EUR, czyli więcej o 4% niż w okresie styczeń–maj 2023 r.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie pięciu pierwszych miesięcy 2024 r. ukształtowało się na poziomie 0,8 mld EU, a więc niższym o 7% niż w okresie styczeń-maj 2023 r. Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowała 68% wpływów uzyskanych z eksportu. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy z 20% wartości za 290 mln EUR, Czechy z 7% za 98 mln EUR, Rumunia z 5% za 77 mln EUR oraz Niderlandy z 5% za 72 mln EUR.

Udział krajów pozaunijnych w wywozie produktów mlecznych z Polski stanowił 32%. Przychody otrzymane z wysyłki wyniosły 467 mln EUR i były mniejsze o 7% niż w okresie styczeń–maj 2023 r. Największy udział w polskim eksporcie spośród krajów pozaunijnych miały: Algieria, Wielka Brytania, Ukraina, Arabia Saudyjska i Chiny. Największe wpływy w pierwszych pięciu miesiącach 2024 r. spośród produktów mlecznych uzyskano z wywozu serów i twarogów, mleka płynnego i śmietany, lodów, OMP i mleka zagęszczonego oraz masła i tłuszczów mlecznych.
 

Współpraca