Postacie z bajek mogą zniknąć z opakowań żywności? Sprawa trafiła do UOKiK
– Z troski o zdrowie najmłodszych konsumentów, zwracam się z uprzejmą prośbą o wprowadzenie zakazu umieszczania wizerunku postaci z bajek na opakowaniach produktów spożywczych – czytamy w petycji, która trafiła pod koniec kwietnia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy możemy spodziewać się regulacji w tym kontekście?
Czy będzie zakaz umieszczania wizerunku postaci z bajek na opakowaniach produktów spożywczych?Jak zaznacza autor petycji w sprawie wprowadzenia zakazu umieszczania wizerunku postaci z bajek na opakowaniach produktów spożywczych, „wygląd opakowań ma istotny wpływ na decyzje zakupowe najmłodszych. Często przeważa nad świadomym wyborem produktów spożywczych opartym na ich składzie. Obecność ulubionych bohaterów z bajki na opakowaniach skutecznie przyciąga uwagę dzieci i zachęca ich do wyboru danych produktów" – dodano.
– Nierzadko artykuły te posiadają bardzo zły skład. Dzieci nie są świadome konsekwencji spożywania niezdrowych produktów, które w przyszłości z pewnością wpłyną negatywnie na ich zdrowie – podkreślono.
Petycja do UOKiK ws. wprowadzenia zakazu umieszczania wizerunku postaci z bajek na opakowaniach produktów spożywczych
Rodzice, jak dodał autor dokumentu skierowanego do Prezesa UOKiK, starający się kierować zdrowym rozsądkiem podczas zakupów, napotykają trudności w powstrzymywaniu swoich pociech od włożenia niezdrowych produktów spożywczych do koszyka sklepowego. „Trudno przekonać je do wyboru lepszych alternatyw".
Petycja w sprawie wprowadzenia zakazu umieszczania wizerunku postaci z bajek na opakowaniach produktów spożywczych została przekazana zgodnie z właściwością do innego organu, czyli Ministerstwa Zdrowia. Na tę chwilę na stronie resortu nie ma jeszcze dostępnej odpowiedzi na ten dokument.
Character merchandising w branży spożywczej
Postaci z bajek, gier czy filmów na produktach spożywczych nie są żadną nowością. Jak podkreśla Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości na swojej stronie, postacie fikcyjne znane na całym świecie, takie jak chociażby Superman, Harry Potter czy Darth Vader, przyciągają setki zainteresowanych, przez co niosą ze sobą ogromną wartość marketingową.
– Taki sposób działania jest znany na całym świecie już od wielu lat, a funkcjonuje on pod nazwą character merchandising. Zgodnie z definicją zaproponowaną przez Światową Organizację Własności Intelektualnej jest to „adaptacja lub ponowne wykorzystanie przez twórcę fikcyjnej postaci, (…) mające na celu wytworzenie w potencjalnych konsumentach potrzeby pozyskania tych dóbr i/lub usług ze względu na przywiązanie konsumenta do tej postaci – dodała PARP.