Pracownicy biurowi potrzebują wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Prawie połowa odczuwa negatywne skutki home office

10.12.2021 -

Rośnie grono Polaków, którzy podczas pandemii pracują wyłącznie w biurze. W maju odsetek takich osób wynosił 52%, a obecnie jest to 58% Wciąż najbardziej preferowany jest model pracy hybrydowej – praca w biurze przez trzy-cztery dni w tygodniu. Jak pokazało badanie przeprowadzone na zlecenie spółki biurowej Skanska w regionie CEE, pracownicy wykazują dość odmienne postawy. Aż 45% dostrzega negatywne skutki home office, ale 30% boi się zarażenia koronawirusem podczas pracy wykonywanej w siedzibie firmy. Co do jednego panuje zgodność – pracownikom potrzebne jest wsparcie w obszarze zdrowia psychicznego.

Badanie było prowadzone w dużych ośrodkach miejskich w czterech krajach – Polsce, Rumunii, Czechach i na Węgrzech. To właśnie polscy i rumuńscy respondenci najczęściej spośród wszystkich badanych wskazywali, że płatny urlop w razie wypalenia zawodowego to najbardziej preferowane wsparcie ze strony pracodawcy. Drugim, najważniejszym aspektem dla Polaków jest zapewnienie bezpłatnych, indywidualnych spotkań z psychologiem (45%).

– Pandemia otworzyła nas na rozmowę o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Z naszych badań wynika, że 75% polskich pracowników biurowych uważa, że pracodawca powinien zagwarantować im wsparcie w tym zakresie. Prawie 50% popiera płatne wolne z powodu wypalenia zawodowego, dlatego cieszy mnie to, że od stycznia 2022 roku wypalenie zawodowe umożliwi otrzymanie przez pracownika L4 – mówi Karolina Radziszewska, wiceprezeska wykonawcza ds. zasobów ludzkich w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

Postawy pracowników biurowych w Polsce są jednak dość zróżnicowane pod względem preferowanego miejsca pracy i podejścia do home office. Co ciekawe, to Polacy najczęściej spośród innych krajów wskazywali niekorzystny wpływ pracy wykonywanej w domu na relacje społeczne. Aż 45% ankietowanych dostrzega negatywne skutki w tym obszarze. Według polskich respondentów na pracy zdalnej cierpi też integracja nowych pracowników (45%) oraz praca zespołowa (38%). Pracownikom, którzy wykonują prace głównie w domu, dokucza samotność, brakuje im kontaktu z ludźmi, co staje się źródłem frustracji.

– Pomimo że pracownicy zaczęli skuteczniej zarządzać swoim work-life balance, być może dlatego, że przyzwyczaili się do sytuacji i wypracowali zastępczą rutynę, nie należy zapominać, że biuro pełni trzy ważne role: integracyjną, kulturotwórczą i sprzyjającą budowaniu zespołu. Dlatego pracodawcom powinno zależeć na tym, aby ich ludzie wrócili do przestrzeni biurowych. Przed firmami stoi wyzwanie zapewnienia pracownikom skuteczniejszej integracji pomiędzy sprawami osobistymi a zawodowymi. Bez wątpienia sprawdzą się tutaj usługi pomagające zaoszczędzić czas, takie jak np. concierge, przedszkola na parterach czy umiejscowienie biura w łatwo dostępnej części miasta – dodaje Karolina Radziszewska.

Zdecydowana większość respondentów chce, aby firma dawała pracownikom wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, a także dodatkowe korzyści: spotkania z interesującymi ludźmi, masaże, wspólne posiłki czy eventy poza miejscem pracy. Jak się okazuje, zarówno w całym regionie CEE, jak i w Polsce nie bez znaczenia są też m.in. dostęp do darmowych posiłków (27%) czy dobrze wyposażona kuchnia (24%).

Jednak pandemia wciąż skutecznie zniechęca pracowników do odwiedzania biura częściej, niż jest to konieczne. Co czwarty pracownik w regionie CEE wciąż przyznaje się do obaw związanych z zarażeniem koronawirusem w biurze – wspomina o tym blisko 30% Polaków. Wyniki pokazują, że zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa, potwierdzonych wymagającymi certyfikatami, jak m.in. WELL Health-Safety Rating, mogą mieć istotny wpływ na decyzję o pracy w biurze.

Niestety polskie realia są zgoła inne. Respondenci z Polski najczęściej spośród innych państw w CEE przyznawali, że to firma odgórnie narzuca dni pracy w domu oraz w biurze – zadeklarowało tak ok. 43% Tylko 19% polskich pracowników, przy średniej dla regionu na poziomie 27%, przyznało, że ma całkowitą swobodę w zarządzaniu pracą z domu i z biura.

– Praca hybrydowa wymaga elastyczności również od strony zarządzania zespołami. Pracownicy oczekują pewnego kompromisu w zakresie ustalania dni pracy z domu i w biurach, tymczasem pracodawcy mogą nie zawsze dawać im wystarczająco dużo swobody. Polska jest najbardziej rygorystyczna pod tym względem. Takie podejście wynika z kultury organizacyjnej w naszym regionie, ale warto podkreślić, że oczekiwania pracowników to jedno, ważne jest również zachowanie skuteczności operacyjnej biznesu. Można powiedzieć, że poszukiwanie najbardziej optymalnego, zadowalającego obie strony rozwiązania jest obecnie jednym z największych wyzwań stojących przed pracodawcami, tym bardziej że praca w tym modelu zostanie z nami na dłużej – podkreśla Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i najmu w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

(10.12.2021 za biznes.newseria.pl)


Współpraca