Prezydencja. Szansa nie tylko dla polskiego mleczarstwa.

Przewodnią myślą Portalu Polska Rolna jest czynienie dobra dla polskiego rolnictwa, dla polskiego mleczarstwa i całej gospodarki. Nie obchodzi nas żadne politykierstwo , ani chamstwo polityczne tak mocno obecne: nie tylko w świecie wirtualnym, ale też w zwykłym życiu codziennym Polaków. Nie dzielimy, lecz łączymy w dojściu do naszych celów, łączymy oczywiście ponad podziałami politycznymi. Prezydencja Polski w UE, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 roku, może zacząć proces korzystnych zmian dla polskiego rolnictwa. W ramach otwartej dyskusji dotyczącej naszej Prezydencji prezentujemy zarys ekspertyzy przygotowany przez znanego eksperta prezesa Jarosława Malczewskiego.


Zachęcamy do komentarzy i do konstruktywnej dyskusji. Liczymy w szczególności na głosy liderów branży mleczarskiej: dyrektor Agnieszki Maliszewskiej, prezesa Dariusza Sapińskiego, który został nie tak dawno  doradcą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dr. Czesława Siekierskiego, prezesa KZSM Arkadiusza Pisarka i jego zastępcy prezesa Wiesława Żebrowskiego. Oczywiście  liczymy też na wypowiedzi  prezesa Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy Tadeusza Proczka oraz prezesa Polskiego Związku Przetwórców Mleka Marcina Hydzika. Będzie nam bardzo miło jak się w tej materii wypowiedzą uznani eksperci z Polmleku np. z Marcinem Witulskim - prezesem Polmlek sp. z o.o., kierującym zakładem w Lidzbarku Warmińskim. Potrzebujemy też rzeczowych uwag i wniosków  od ludzi nauki związanych z branżą mleczarską. W tym od profesora Andrzej Babuchowskiego, który jest znakomitym znawcą i ekspertem na skalę światową. Ma też olbrzymie doświadczenia nie tylko w funkcjonowaniu brukselskiej biurokracji, ale też Resortu Rolnictwa, wszak był Sekretarzem  Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi za czasów Ministra Andrzeja Leppera. Zapraszamy do dyskusji każdego, który chce by branża mleczarska rosła siłę  i dała sobie radę  z wyzwaniami  typu, jakie  za sobą niesie na przykład szybki rozwój mleczarstwa ukraińskiego wsparty przez Brukselę oraz prywatny kapitał zgromadzony w wielkich korporacjach. Bardzo ważne są tutaj opinie rolników i prezesów. Porozmawiajmy,  Polska Rolna jest otwarta dla wszystkich.          
 
 Krzysztof Wróblewski redaktor naczelny portalu Polska Rolna - Nowy Przegląd Mleczarski






Prezydencja. Szansa  według Jarosława Malczewskiego




















Prezydencja Polski w Unii Europejskiej może przynieść szereg korzyści sektorowi mleczarskiemu i przedsiębiorstwom mleczarskim w kraju sprawującym przewodnictwo i poprawić  kondycję całego unijnego  sektora mleczarskiego. Korzyści te wynikają z możliwości wpływania na politykę, zwiększonej widoczności i możliwości nawiązywania kontaktów. Oto kilka kluczowych zalet:
1. Wpływ na kształtowanie polityki UE
  • Ustalanie programu: Państwo sprawujące Prezydencję może ustalić program dyskusji i negocjacji, nadając priorytet kwestiom istotnym dla sektora mleka i produktów mleczarskich.
  • Zmiany regulacyjne: Wpływ na ramy regulacyjne może prowadzić do korzystnych warunków dla mleka i przemysłu mleczarskiego, takich jak dotacje, cła i standardy jakości.
2. Zwiększona widoczność
  • Obecność na rynku: Większa widoczność na scenie UE może poprawić pozycję polskich produktów mlecznych, prowadząc do zwiększonego popytu i nowych możliwości rynkowych.
  • Działania promocyjne: Prezydencję można wykorzystać jako platformę do promowania krajowego sektora mleczarskiego poprzez wydarzenia, targi handlowe, konferencje specjalistyczne i kanały dyplomatyczne.
3. Możliwości networkingu
  • Zaangażowanie interesariuszy: organizacja spotkań i wydarzeń ułatwia nawiązanie kontaktu z kluczowymi interesariuszami, w tym decydentami, liderami branży i partnerami handlowymi.
  • Partnerstwa: możliwości tworzenia strategicznych sojuszy i partnerstw z innymi państwami członkowskimi UE i rynkami międzynarodowymi.
4. Korzyści ekonomiczne
  • Umowy handlowe: wzmocniona pozycja w zakresie negocjowania i wpływania na umowy handlowe korzystne dla sektora mleczarskiego.
  • Inwestycje: Przyciąganie inwestycji z innych krajów UE i spoza niej dzięki zwiększonemu profilowi i postrzeganej stabilności.
5. Badania i rozwój
  • Finansowanie: Zwiększony dostęp do funduszy UE na badania i rozwój w sektorze mleczarskim.
  • Innowacje: możliwości współpracy przy innowacyjnych projektach i wymiany najlepszych praktyk pomiędzy państwami członkowskimi.
6. Zrównoważony rozwój i standardy
  • Poprawa jakości: Przywództwo może naciskać na wyższe standardy jakości i zrównoważonego rozwoju, co przyniesie korzyść długoterminowej pozycji rynkowej.
  • Inicjatywy środowiskowe: Wpływ na politykę środowiskową może prowadzić do wsparcia zrównoważonych praktyk w sektorze mleczarskim.
7. Zarządzanie kryzysowe
  • Systemy wsparcia:  Prezydencja  UE  stwarza możliwości  propagowania środków wsparcia w czasach kryzysów, takich jak spadki cen lub zakłócenia w łańcuchu dostaw.
 
Ogólnie rzecz biorąc, przewodnictwo w Unii Europejskiej może znacząco przynieść korzyści polskiemu sektorowi mleczarskiemu i przedsiębiorstwom mleczarskim, zapewniając strategiczną przewagę w kształtowaniu polityki, wzmacnianiu obecności na rynku, wspieraniu innowacji i zabezpieczaniu korzyści gospodarczych. Ta wiodąca rola oferuje wyjątkową okazję do promowania i ochrony interesów sektora mleczarskiego na szerszej scenie europejskiej.
 
Jako lider Prezydencji Unii Europejskiej kraj może odegrać znaczącą rolę w kształtowaniu polityk związanych z Systemem Handlu Emisjami (ETS) i opodatkowaniem klimatycznym, szczególnie w odniesieniu do sektora mleczarskiego i przedsiębiorstw mleczarskich.
 
Oto kilka działań i rozważań:
Działania w ramach Systemu Handlu Emisjami (ETS)
  1. Popieranie dostosowań sektorowych:
  • Względy szczególne: Promowanie specjalnego traktowania i różnicowania sektora mleczarskiego w systemie ETS z uwagi na jego znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego oraz z uwagi na jego wpływ na rodzimą gospodarkę.
 
  • Zniesienie lub czasowe zawieszenie opłat ETS: Polska powinna zwiększać naciski na zwiększenie puli bezpłatnych uprawnień lub zwolnień dla przemysłu mleczarskiego w celu zmniejszenia obciążeń finansowych związanych z handlem uprawnieniami do emisji.
 
 
  1. Programy innowacji i efektywności:
  • Wsparcie innowacji: Polska powinna promować ogólnounijne programy wspierające innowacje i wydajność w sektorze mleczarskim w celu ograniczenia emisji bez uszczerbku dla produktywności.
  • Finansowanie i dotacje: Polska powinna promować i dążyć do finansowania i dotacji na badania nad technologiami i praktykami niskoemisyjnymi w przemyśle mleczarskim.
  1. Mechanizmy elastyczności:
  • Kredyty offsetowe: zachęcanie do rozwoju mechanizmów elastyczności, takich jak kredyty offsetowe, w ramach których producenci mleka mogą inwestować w projekty środowiskowe w celu zrównoważenia swoich emisji.
  • Benchmarking: Ustal uczciwe i osiągalne standardy redukcji emisji specyficzne dla sektora mleczarskiego.
  1. Współpraca i najlepsze praktyki:
  • Dzielenie się najlepszymi praktykami: Ułatwianie wymiany najlepszych praktyk i technologii pomiędzy państwami członkowskimi UE, aby pomóc sektorowi mleczarskiemu w skutecznej redukcji emisji.
  • Partnerstwa publiczno-prywatne: zachęcanie do partnerstw publiczno-prywatnych skupiających się na zrównoważonym rozwoju i redukcji emisji w sektorze mleczarskim.
Liberalizacja opodatkowania klimatycznego
  1. Zrównoważone podejście:
  • Stopniowe wdrażanie: Zaproponować stopniowe wdrażanie podatków klimatycznych, aby umożliwić sektorowi mleczarskiemu dostosowanie się bez znaczących zakłóceń.
  • Zachęty podatkowe: wprowadzenie zachęt podatkowych dla producentów mleka, którzy przyjmują zrównoważone praktyki i technologie.
  1. Gwarancje konkurencyjności:
  • Konkurencyjność eksportowa: Zapewnienie, że polityka opodatkowania klimatycznego uwzględnia międzynarodową konkurencyjność sektora mleczarskiego. Opowiadał się za środkami zapobiegającymi sytuacji, w której producenci krajowi znajdowaliby się w niekorzystnej sytuacji w porównaniu z eksporterami spoza UE.
  • Umowy handlowe: Pracuj nad umowami handlowymi, które uznają i nagradzają zrównoważone praktyki, zapewniając unijnym przetworom mlecznym przewagę konkurencyjną na rynku światowym.
  1. Recykling przychodów:
  • Reinwestowanie dochodów podatkowych: Opowiadanie się za ponownym inwestowaniem dochodów generowanych z podatków klimatycznych z powrotem w sektor mleczarski w celu wspierania inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i łagodzenia wszelkich negatywnych skutków gospodarczych.
  • Programy wsparcia: Opracuj programy wsparcia dla małych i średnich producentów mleka, aby pomóc im w przejściu na praktyki niskoemisyjne.
  1. Oceny skutków:
  • Badania wpływu gospodarczego: Przeprowadź kompleksowe badania wpływu gospodarczego, aby zrozumieć potencjalny wpływ opodatkowania klimatycznego na sektor mleczarski i wykorzystaj te ustalenia do podejmowania decyzji politycznych.
  • Zaangażowanie interesariuszy: Należy współpracować z zainteresowanymi stronami, w tym rolnikami, producentami i stowarzyszeniami branżowymi, aby zapewnić, że polityka opodatkowania klimatycznego jest sprawiedliwa i nie obciąża nadmiernie sektora mleczarskiego.
 
Przewodnictwo w Unii Europejskiej zapewnia strategiczną pozycję umożliwiającą wpływanie na system handlu uprawnieniami do emisji i politykę opodatkowania klimatycznego w sposób, który może przynieść korzyści sektorowi mleczarskiemu i przedsiębiorstwom mleczarskim. Kluczowe znaczenie ma zrównoważenie celów środowiskowych z konkurencyjnością gospodarczą. Opowiadając się za szczególnym uwzględnieniem systemu ETS, wspierając innowacje, zapewniając sprawiedliwe opodatkowanie klimatyczne i reinwestując przychody podatkowe w sektor, Prezydencja może pomóc w stworzeniu zrównoważonego, ale konkurencyjnego otoczenia dla przemysłu mleczarskiego.
 Jarosław Malczewski
 

 

Współpraca