Przez Brexit to Francja jest trzecim rynkiem zbytu z Polski
06.11.2021 -
Przez Brexit to Francja stała się trzecim co do wielkości, za Niemcami i Czechami, rynkiem zbytu towarów z Polski. – stwierdził Polski Instytut Ekonomiczny.
Analitycy zwrócili uwagę, że wyjście Wielkiej Brytanii z jednolitego rynku UE spowodowało zmniejszenie jej udziału w polskim eksporcie.
Brexit podbudował znaczenie Francji
Jak zaznaczył PIE, przez Brexit wzrosło znaczenie Francji w polskim eksporcie towarów, dzięki czemu wyprzedziła ona Wielką Brytanię.
Opuszczenie przez Wielką Brytanię jednolitego rynku europejskiego skutkowało załamaniem obrotów i zmniejszeniem jej udziału w polskim eksporcie, co zwiększyło znaczenie innych państw.– zwrócili uwagę analitycy.
Udział Francji w polskim eksporcie towarów w okresie styczeń-sierpień 2021 r. wyniósł 5,8 proc. i był o 0,2 pkt. proc. wyższy niż w 2020 r. i o 0,3 pkt. proc. wyższy niż w 2015 r. – ostatnim roku przed referendum brexitowym.
Tym samym Francja stała się trzecim co do wielkości, za Niemcami i Czechami, rynkiem zbytu towarów z Polski.– wynika z analizy zamieszczonej w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".
Jak zauważyli analitycy, na początku 2021 r. Francji na krótko udało się wyprzedzić Czechy pod względem towarów z Polski.
Eksperci zaznaczyli, że w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. wysoką dynamiką wzrostu cechowało się kilka grup produktów.
W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. aż o 118 proc. zwiększyła się wartość eksportu miedzi, o 72 proc. – odbiorników telewizyjnych, o 67 proc. – zmywarek do naczyń, o 58 proc. – urządzeń ortopedycznych. – wyliczono.
O ponad 40 proc. wzrosła też sprzedaż materiałów budowlanych z tworzyw sztucznych, mebli do siedzenia, przetworzonego mięsa, części i akcesoriów motoryzacyjnych, części do silników spalinowych oraz drutu izolowanego.
Struktura polskiego eksportu
Z opracowania PIE na podstawie danych GUS wynika, że struktura towarowa polskiego eksportu do Francji jest, z nielicznymi wyjątkami, zbliżona do struktury sprzedaży na rynku niemieckim i „wynika głównie ze wzajemnej polsko-francuskiej współpracy w ramach globalnych łańcuchów dostaw".
Trzy najważniejsze grupy produktów (według działów PKD): urządzenia elektryczne; pojazdy samochodowe i ich części; komputery oraz wyroby elektroniczne i optyczne – stanowiły w 2020 r. ponad 38 proc. polskiego eksportu do Francji. W porównaniu z eksportem do Niemiec wyższy był udział urządzeń elektrycznych oraz komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych.
W eksporcie na rynek francuski większe znaczenie miały także artykuły spożywcze oraz wyroby z gumy i tworzyw sztucznych – dodano.
Z kolei "wyraźnie mniejszy" był udział odzieży, metali, wyrobów metalowych i wyrobów chemicznych. Polska staje się coraz ważniejszym partnerem handlowym również dla Francji – zauważył PIE.
W okresie styczeń-sierpień 2021 r. udział Polski w imporcie Francji wyniósł 2,4% i był o blisko 0,6 pkt. proc. wyższy niż w 2015 r. Natomiast o ponad 0,7 pkt. proc. zwiększyło się znaczenie Polski we francuskim eksporcie – w pierwszych miesiącach bieżącego roku jej udział wyniósł 2,5%. W badanym okresie Polska była 10. pod względem wielkości zarówno rynkiem zbytu francuskich towarów, jak również dostawcą – dodali analitycy.
Zdaniem PIE o coraz większych korzyściach z polsko-francuskiego handlu towarami może świadczyć rosnące od 2007 r. dodatnie saldo. Przypomniano, że w 2020 r. jego wartość wyniosła 5,5 mld euro, co stanowiło ponad połowę równowartości salda towarowego Polski ogółem.
Wymiana towarami to tylko część wzajemnej współpracy gospodarczej. Wartość zainwestowanego kapitału na koniec 2020 r. wyniosła 17,2 mld euro, co stanowiło 8,9% skumulowanych BIZ w Polsce – podkreślono.
W 2020 r. Francja była szóstym pod względem wartości nabywcą usług świadczonych przez polskie podmioty. Była też trzecim największym bezpośrednim inwestorem zagranicznym w Polsce.
(06.11.2021 za swiatrolnika.info)